name | autoweek.cz

Pád Domu Carlosova

Pád Domu Carlosova

16.10.2024 | | Aktuality

Evropský automobilový korespondent agentury Reuters Nick Carey posílá z Londýna, no vlastně spíš z Paříže, novinky z automobilového průmyslu.

Zatímco menší autosalony bojují o přežití a ubohá ženevská motoristická událost už skončila, Paříž stále doufá. Čínské společnosti se zde mohutně snaží otevřít si dveře do Evropy a postavit se evropským automobilkám bránícími své domovské území. Zákazníci se nyní mohou v Paříži setkat s novými, prakticky neznámými značkami, včetně Aito, Hongqi (Rudá vlajka, oblíbená značka předsedy Maa), GAC, Leapmotor a Xpeng. Čínští manažeři automobilky vyjadřovali optimismus, i když BYD si udělal čas, aby odsoudil plánovaná cla Evropské unie na elektromobily vyrobené v Číně.

 

Carlosovo dlouhé loučení

Pro generálního ředitele Stellantis Carlose Tavarese uplynulo několik posledních týdnů rychle - po silném šokovém varování o poklesu zisku z 30. září kvůli rostoucím problémům se zásobami v americké dojné krávě Stellantisu. Tavares zpočátku tuto záležitost bagatelizoval a nazval ji „malou provozní chybou“, i když akcie společnosti pokračovaly v poklesu.

 

Jen něco málo přes týden po těchto osudových slovech Stellantis oznámil, že Tavares, až mu vyprší smlouva na začátku roku 2026, odejde do důchodu. Pro manažera, který se ještě před pár měsíci zdál neporazitelný, to byl rychlý obrat k horšímu.

 

Tavares se objevil na několika brífincích během autosalonu v Paříži aby obhájil své postavení, promluvil o budoucnosti Stellantisu a slíbil, že jeho problémy se zásobami v USA se vyřeší do Vánoc (přeloženo: blíží se obrovské slevy na Jeepy, Ramy, Dodge a Chryslery). I když uznal, že jako generální ředitel je zodpovědný za věci, které se ve Stellantis pokazí, prohlásil, že problémy se zásobami způsobil „rizikový“ marketingový plán pro druhé čtvrtletí regionálních amerických manažerů, který sice viděl, ale nepřehlasoval je. Problém s tímto argumentem spočívá v tom, že podle inventárních údajů, poskytnutých agentuře Reuters, a komentářů odborníků i amerických prodejců Stellantisu, problémy automobilek se vyvíjely roky. Odborníci a prodejci tvrdí, že společnost Stellantis se léta snažila prosadit se na trhu podhodnocováním svých cen a málo investovala do nových amerických výrobků. Poté přiliš pomalu zlevňovala svá vozidla, která se hromadila na pozemcích prodejců.

 

Jednoho dne by mělo přijít robotaxi od Tesly

Někteří investoři měli před prezentací robotaxi od Tesly minulý týden všetečné otázky. Zvláště chtěli vědět, jak brzy může být sériově vyráběno a pro společnost Elona Muska přinášet zisk. Při slavnostním odhalení Musk odvážně prohlásil, že „autonomní budoucnost je tady.“ Jenže tak úplně tady není. Cybercab by se měl teoreticky začít vyrábět v roce 2026, i když Musk přiznal svůj optimismus s prezentovanými cíli (viz Cybertruck či jeho oznámení o samořiditelných autech v roce 2016, 2019…).

 

Investoři byli zdrceni, zejména kvůli skrovným detailům poskytnutým Muskem, a akcie Tesly se následující den propadly o 9 %. Odborníci a investoři byli také zmateni designem robotaxi – nízko posazené, dvoumístné sportovní kupé je zcela odlišné od typického taxi s místem pro několik cestujících a zavazadla.

 

Není také jasné, jak velká bude poptávka po dvoumístných, samořídících taxících. Musk prohlásil, že tohle je budoucnost. Budoucnost společnosti se však dosud předpovídala v naplnění výrobních linek v drahých továrnách Tesly ve Spojených státech, Německu a Číně.

 

Není tedy divu, že někteří investoři chtěli slyšet víc.

 

Šéf BMW Zipse: zbavme se zákazu fosilních paliv v EU

Oliver Zipse z BMW se na autosalonu v Paříži stal prvním evropským generálním ředitelem automobilky, který vyzval EU, aby zrušila zákaz aut na fosilní paliva z roku 2035. Nejvyšší představitel BMW tvrdí, že laserové zaměření Evropy na přechod pouze na elektromobily jako alternativu k autům se spalovacím motorem bude přínosem pouze pro čínské rivaly, kteří dominují průmyslu výroby akumulátorů.

 

Zipse již dřív argumentoval pro to, aby byly povoleny alternativy k elektrickým vozidlům, jako jsou hybridy, syntetická paliva a vodíkové palivové články. Tentokrát však generální ředitel německé prémiové automobilky řekl, že nálada v Evropě „směřuje k pesimismu a region potřebuje jiné předpisy, aby zůstal konkurenceschopný.“

 

Na téže akci šéf francouzské automobilové platformy PFA Luc Chatel přestal vyzývat ke zrušení zákazu pro rok 2035, ale dodal, že je třeba urychleně se vrátit k jednacímu stolu k revizi cílů EU, která je v současnosti naplánována na rok 2026.

 

Rychlá kola

Volkswagen oznámil 7% pokles globálních dodávek za třetí čtvrtletí, což je pro obří německou automobilku novou známkou problémů.

 

Švédský výrobce akumulátorů Northvolt vyprodává své zásoby materiálů na výrobu akumulátorů, protože se snaží zachránit své finance. Kromě toho Northvolt uvedl, že zaplatil měsíční daňový účet za říjen, protože se v médiích objevily pochybnosti o tom, zda by to skupina s omezenou hotovostí byla schopna udělat.

 

Startup pro elektromobily Fisker po jednáních na poslední chvíli obdržel soudní souhlas se svým plánem likvidace po bankrotu aby byl umožněn prodej zbývajících 3000 SUV Ocean za 46 milionů USD.

 

Prezident amerických automobilových odborů United Auto Workers Shawn Fain prohlásil, že stovky tisíc pracovních míst v USA budou ohroženy, pokud republikánský bývalý prezident Donald Trump vyhraje volby a splní svou hrozbu zastavit investice do elektromobilů.

 

Italská vláda tvrdí, že podnik Stellantisu v oblasti robotiky Comau bude muset zachovat výrobní závody a centrální funkce v Itálii jako podmínku prodeje většinového podílu společnosti One Equity Partners.

 

Foto Tesla