name | autoweek.cz

Optimismus i pesimismus

Optimismus i pesimismus

28.07.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropské automobilky jsou pod rostoucím tlakem, protože potřebují elektrifikovat své vozové parky a zároveň se obávají oslabení poptávky. Jejich vysoké ceny se dostaly pod tlak levnějších elektromobilů z Číny. Hospodářské výsledky za první pololetí ale většinou předčily očekávání.

Volkswagen snižuje cíl dodávek

Volkswagen snižuje své ambiciózní prodejní cíle pro celý rok. Na finančních cílech to však nic nemění. Jak ve oznámila skupina Dax největší evropský výrobce automobilů Volkswagen snížil své prodejní cíle pro celý rok s ohledem na bídné ekonomické prostředí. V roce 2023 má být zákazníkům dodáno 9 milionů vozů, zatímco dosud předpokládal kolem 9,5 milionu kusů po 8,3 milionu v předchozím roce. Odborníci již dřív pochybovali, zda Volkswagen může tento cíl dosáhnout. V první polovině roku dodala skupina po celém světě 4,4 milionu vozů, což představuje nárůst o 13 %. Provozní zisk dosáhla 11,3 miliardy eur při provozní marži 7,3 %. Růst tržeb o 18 % na 156,3 miliardy eur byl vzhledem k pokračujícímu poklesu prodeje v Číně tažený výrazně vyšším prodejem vozů v Evropě a Severní Americe s pokračujícími příznivými cenami. Dodávky čistě elektrických vozidel vzrostly v 1. pololetí o 50 %, což představuje 7,% podíl na celkových dodávkách.

 

Pokud jde o roční tržby, VW však zůstává na cestě k dosažení cíle 10 až 15 %, a tedy 307 až 321 miliard eur. Prognóza provozní ziskové marže očištěná o speciální položky zůstává rovněž nedotčena na 7,5 až 8,5 % i proto, že v druhé polovině roku by se měl projevit program úspor a výdělků u masových značek. V uplynulém druhém čtvrtletí dosáhl VW nárůst tržeb o 15 % na 80,1 miliardy eur. Upravený provozní zisk ve výši 5,6 miliardy eur byl téměř o 19 % vyšší než před rokem, ale byl pod průměrným odhadem analytiků. Zisk po zdanění klesl o 3 % na 3,79 miliardy eur.

 

Stellantis překvapuje rekordními hodnotami zisku i tržeb

Z vyšších dodávek v uplynulém půlroce těžil výrobce značek jako Peugeot, Fiat, Chrysler, Jeep nebo Opel. Stellantis byl díky uvolněným dodavatelským řetězcům a sníženým nákladům v první polovině roku ziskovější než se očekávalo. Skupina Stellantis zaznamenala v první polovině roku rekordy v čistém zisku i tržbách. Pomohl tomu i zvýšený prodej čistých elektromobilů. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku čistý zisk vzrostl o 37 % na 10,9 miliardy eur, což představuje rekord. Upravená provozní marže vzrostla na 14,4 %, čímž překonala očekávání analytiků. Tržby vzrostly na rekordních 98,4 miliardy eur, což je nárůst o 12 % ve srovnání s předchozím rokem. Prodej elektromobilů vzrostl téměř o čtvrtinu. Stellantis věří, že poptávka v Evropě, na Středním východě a v Africe bude silnější, než se očekávalo. I na tomto pozadí vedení skupiny  potvrdilo své cíle pro rok.

 

Prodej a obrat Renaultu vzrostl

Renault prodal za první pololetí výrazně více aut než ve stejném období loňského roku. Automobilce se v první polovině roku dařilo znatelně lépe a dokázala opět výrazně vydělat. Francouzi dosáhli zisk 2,1 miliardy eur. Ve stejném období předchozího roku byl Renault stále v červených číslech kvůli odchodu ze svého dříve silného podnikání v Rusku a vykázal ztrátu 1,4 miliardy eur. Za prvních šest měsíců vzrostly tržby o více než čtvrtinu na 26,8 miliardy eur, přičemž toto plus bylo způsobeno především zvýšením cen, protože prodej se zvýšil méně výrazně jen o 13 % na 1,13 milionu vozů. Provozní zisková marže činila 7,6 procenta tržeb, o 3 % víc než o rok dříve. Pro analytika JPMorgan Jose Asumendiho byly výsledky jasně lepší, než trh očekával. Renault již na konci června zvýšil svůj výhled na rok kvůli dobrému běhu. Generální ředitel Luca de Meo chce dosáhnout provozní zisk 7 až 8 %. Volný příliv financí (free cash flow) by měl činit minimálně 2,5 miliardy eur.

 

Hyundai jde sebevědomě do druhé poloviny roku

Hyundai hlásí za druhé čtvrtletí prosperující obchod. Rostl zejména z hlediska provozního zisku. Vedení si nyní na celý rok stanovuje vyšší cíle. Rostoucí obliba dražších modelů přinesla jihokorejské automobilce Hyundai rekordní výsledek za druhé čtvrtletí. Provozní zisk vzrostl do konce června o 42 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Celkově Hyundai po celém světě prodal o 9 % víc aut než před rokem a v uplynulém čtvrtletí vydělal 30 miliard eur, tedy o 17 % víc než v předchozím roce. Těžil při tom ze silného nárůstu prodeje vozidel, ale také z příznivých měnových efektů. Skupina chce nyní letos zvýšit provozní ziskovou marži na 8 až 9 % po 6,9 % v předchozím roce. Očekává, že jeho tržby meziročně vzrostou o 14 až 15 % poté, co se dříve plánovalo zvýšení o 10,5 až 11,5 %.

 

Mercedes-Benz těží z vysoké poptávky

Automobilka Mercedes-Benz dosáhla větší zisk díky dobrým výsledkům v uplynulém čtvrtletí. Konsolidovaný zisk se ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku zvýšil o 14 % na 3,64 miliardy eur. Zisk před úroky a zdaněním očištěný o speciální efekty se ve druhém čtvrtletí zvýšil o 6 % na 5,21 miliardy eur. Automobilka díky lepšímu prodeji zvýšila tržby o 5 % na 38,2 miliardy eur. Vedení je o něco optimističtější ohledně volného přílivu financí. Zisk před úroky a zdaněním by měl být o něco lepší, než se dosud myslelo, tedy na úrovni předchozího roku.