name | autoweek.cz

Opravdu hrozí odstavení milionů aut na naftu?

Opravdu hrozí odstavení milionů aut na naftu?

08.08.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zajistí Evropský soudní dvůr, že miliony starších vozidel s turbodiesely budou na konci roku vyřazeny z provozu a jejich majitelé zůstanou bez aut? Tažení EU proti motorům na naftu nabírá na obrátkách.

Spolkový ministr dopravy Volker Wissing se před pár dny dostal do titulků kvůli obavám, že by Evropský soudní dvůr mohl vyložit pravidlo o dodržování limitů emisí znečišťujících látek jinak, než tomu bylo dosud. Přísnější směrnice by podle Wissinga mohly zpětně platit i pro starší turbodiesely homologované podle Euro5 a Euro6. Podle Wissinga nový výklad metodiky měření emisí směřuje k zákazu provozu milionů aut s motory na naftu. Wissing proto vyzval Evropskou komisi, aby se k této věci jednoznačně vyjádřila.

 

Pokračuje tažení EU proti turbodieselům

Jak se spolkové ministerstvo dopravy dozvědělo z Bruselu, mají být zpětně odebrány homologace vozidel se vznětovými motory, která byla řádně schválena podle starého měřicího cyklu NEDC, protože výrazně neplní mnohem přísnější limity na základě měření podle nového cyklu WLTP.

 

Evropská komise pod staronovým vedením Ursuly von der Leyenové plánuje použít novou metodiku měření emisí CO2 WLTP i u vozidel s turbodiesely schválenými podle standardů Euro 5 a Euro 6. V minulosti byly hodnoty naměřené v laboratoři dostačující, ale nová metodika stanoví, že emise CO2 nesmí překročit přípustné mezní hodnoty nejen ve stacionárních testovacích střediscích podle NEDC, ale také při jízdě v reálném provozu RDE.

 

Evropská komise si je vědoma toho, že prosadit tento plán a následný zákaz vozidel se vznětovými motory formou zákona by byl neprůchozí, protože by musel projít schvalovacím procesem, během něhož by hrozilo, že bude zamítnut. V Německu však došlo k soudnímu případu, který se zabývá výkladem procesních ustanovení a který byl postoupen Evropskému soudnímu dvoru. Proti jeho rozhodnutí není odvolání.

 

Konkrétně se jedná o tom, zda by měla být měřicí metodika podle starší normy NEDC pro měření emisí u nových automobilů nahrazena i pro starší vozidla novou metodikou WLTP zahrnující i měření v reálném provozu RDE. Pokud by tomu tak bylo, mnoho starších modelů automobilů, které zdaleka nejsou zastaralé, by nesplňovalo nová kritéria, a proto by jim nebylo uděleno schválení k provozu a již od ledna 2025 nesměly jezdit.

 

Elektromobilní lobby může slavit

EU chce prosadit zákaz spalovacích motorů všemi prostředky. Nadcházející jednání Evropského soudního dvora jí hraje do karet, protože rozhodnutí soudu může odstranit miliony turbodieselů ze silnic. Takové opatření by ale znamenalo obrovský zásah do soukromého a firemního majetku milionů majitelů turbodieselů. Jen v Německu by to znamenalo nucené vyřazení z provozu pro 4,3 milionu vozů chválených podle Euro 5 a 3,9 milionu podle Euro 6. V celé Evropě by to bylo samozřejmě mnohonásobně víc aut, přičemž nejvíc by byly zasaženi motoristé ve střední a východní Evropě.

 

Elektromobilní lobby včetně automobilek by ale mohla slavit, protože by se tím měl vyřešit největší současný problém – rostoucí nezájem evropských motoristů o elektromobily.

 

Spolkový ministr dopravy Volker Wissing proto již v rané fázi upozorňuje na problémy, které by mohly rozhodnutím Evropského soudního dvora nastat. Napsal rozhořčený dopis předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, aby urychleně objasnila příslušné předpisy.

 

Evropská komise domnívá, že mezní hodnoty znečišťujících látek by měly platit i mimo provozní a environmentální podmínky postupu NEDC ve všech jízdních situacích. To by znamenalo, že limitní hodnoty by musely být dodrženy i při plném zatížení vozu ve stoupání a maximálním výkonu motoru. „To není podle současného stavu techniky proveditelné, a byl by to tedy nerealizovatelný následný požadavek na vozidla v provozu. Byla by tím zpochybněna všechna povolení na základě Euro 5 a velká část podle Euro 6. Milionům vozidel tak hrozí vyřazení z provozu,“ uvedl Volker Wissing v dopise znovuzvolené předsedkyni Evropské komise Ursule von den Leyenové. Wissing žádá, aby předložila nové nařízení, aby ti, kterých se to týká, měli jistotu při plánování své dopravy v nejbližší budoucnosti.

 

Podle VDA nelze zpětně měnit právní rámec

Pokud jde o otázku, zda by skutečně mohla být stará auta na naftu zpětně zakázána rozhodnutím Evropského soudního dvora, německý autoklub ADAC odkazuje na zákonnou ochranu stávajících vozidel. Svaz německého automobilového průmyslu VDA upozorňuje, že v ústavním státě nelze zákony zpětně měnit. Evropská komise by podle mluvčích obou organizací měla vyjasnit právní situaci a vyloučit nebezpečí zákazu, kterého se obává ministr dopravy Wissing.

 

ADAC je překvapen, že se tato diskuse nyní otevřela. Mluvčí autoklubu Katrin van Randenborghová říká, že je správné, že Evropský soudní dvůr musí rozhodnout o otázce, která je velmi složitá: „Totiž zda vozidla, která byla registrována podle tehdejších standardů, by, zjednodušeně řečeno, vlastně musela splňovat standardy, které jsou stanoveny dnes. Tedy jinými slovy: zpětně.“

 

Právníci autoklubu považují za nepravděpodobné, že se tak stane. „Podle našeho názoru toto rozhodnutí nemůže vést k tomu, že by majitelé aut s motory na naftu museli odstavit svá vozidla. Z právního pohledu platí ochrana stávajícího stavu. Tato vozidla byla řádně schválena a registrována. Nelze zpětně říci: Nyní platí jiná pravidla. Proto je nyní důležité vyjasnění ze strany Evropské komise. Řidiči starších turbodieselů by se neměli zbytečně bát,“ říká mluvčí ADAC van Randenborghová.

 

Toto upřesnění by si přál i Svaz německého automobilového průmyslu VDA. Jeho předsedkyně Hildegard Müllerová říká, že lidé jsou velmi překvapeni myšlenkovými hrátkami na úrovni EU porušujícími právní stát. „Spotřebitelé musí mít jistotu spolehnutí se na udělený souhlas. Platí zákaz retroaktivity, to znamená, že dodatečně nemůžete změnit právní rámec. Nyní je důležité, aby se nejistota dál nešířila. Počkáme a uvidíme, jaký ve skutečnosti bude verdikt soudu,“ řekla Müllerová.

 

Evropský soudní dvůr se zatím nevyjádřil ani nevynesl rozsudek. Stále tedy není jasné, zda chce skutečně vykládat předpisy tak, jak se ministr Wissing obává a zpětně změnit homologační proces.

 

Foto (Volker Wissing): presseportal SWR/Frederik Merx