name | autoweek.cz

Opel na cestě ke kooperativní automatizované jízdě

Opel na cestě ke kooperativní automatizované jízdě

27.09.2018 | Vladimír Rybecký | Trendy

V testovacím centru automobilky Opel se uskutečnila finální prezentace německého výzkumného projektu kooperativní automatizované jízdy Ko-HAF.
Opel se už řadu let podílí na německém výzkumném projektu kooperativní vysoce automatizované jízdy Ko-HAF (Kooperatives hochautomatisiertes Fahren), který byl zahájen v červnu roku 2015. Na testovací dráze zkušebního centra automobilky Opel v německém Dudenhofenu dokládal prototyp Insignia během finální prezentace projektu Ko-HAF funkčnost systémů kooperativní vysoce automatizované jízdy.
 
Vůz vybavený systémem pro kooperativní vysoce automatizovanou jízdu nemusí řidič stále kontrolovat. Může se věnovat i jiným činnostem, ale na výzvu systému musí být schopen v předepsaném časovém intervalu převzít řízení vozu. Automobil proto musí být schopen „vidět“ daleko dopředu, což mu umožňuje celý komplex senzorů a čidel.
 
Vozidla projektu Ko-HAF neustále posílají informace o aktuálních jízdních podmínkách (např. o dopravních zácpách, opravách daných úseků nebo nehodách na trase) centrálnímu zabezpečovacímu serveru. Takto sesbírané informace se rychle třídí a vyhodnocují, takže další vozidla v systému Ko-HAF získávají včas potřebná data pro automatizovanou jízdu. Jde o jakýsi „umělý horizont“, který dává ucelený obraz o dopravní situaci na trase vozu.   
 
Opel se v projektu Ko-HAF soustředil na zpracování a digitalizaci map a proces přechodu vozu z automatizované jízdy do režimu ovládání řidičem. Konstruktéři Opelu navrhli architekturu, rozhraní a protokoly zabezpečovacího serveru.
 
Další klíčovou úlohou byl vývoj autolokalizační metody pro Ko-HAF vozy. Konstruktéři automobilky Opel navrhli algoritmy pro vizuální mapování a lokalizaci, které jsou propojeny s informacemi z digitálních map na palubě vozu, se senzory pohybu a s družicovým navigačním systémem GNSS (Global Navigation Satellite System). Také tato metoda lokalizace se ověřovala na testovacím prototypu Opel Insignia ve zkušebním centru Opelu a na testovací trase programu Ko-HAF na dálnicích v okolí Frankfurtu nad Mohanem.
 
Další oblast výzkumu specialistů automobilky Opel byla zaměřena na činnost řidiče. Konstruktéři vyvinuli soustavu senzorů a řídicí software, které umožňují monitorovat a hodnotit činnost řidiče v čase, kdy vůz jede v automatickém režimu.