name | autoweek.cz

Opel Meriva = FlexVan

Opel Meriva = FlexVan

06.02.2010 | Vladimír Rybecký | Nové modely

S novou generací malého minivanu Meriva Opel přináší nejen několik novinek dosud nevídaných v tomto segmentu, ale se dveřmi FlexDoors a středovou konzolí FlexRails i úplné světové premiéry.

Když se u Opelu rozhodli zareagovat na vznik nového segmentu minivanů, bylo cílem konstruktérů odstranit jejich nevýhodu spojenou s nutností někam ukládat vyjmutá sedadla. Snažili se poskytnout stejnou variabilitu interiéru bez vyjímání sedadel. Proto vznikl systém Flex7, který byl použit v roce 1999 u modelu Zafira. Pro menší model Meriva, představený roku 2003, byl vytvořen nový systém manipulace se zadními sedadly FlexSpace. Obě řešení byla zákazníky přijata s nadšením a Meriva se díky tomu stala jasně nejprodávanějším vozem nově vytvořeného segmentu malých MPV.

Meriva byla koncipována především s ohledem na mladé rodiny s dětmi. Oblíbila si ji ale ještě jedna, zcela odlišná skupina kupujících – starší lidé, kteří oceňovali vyšší polohu sedadel, usnadňující jim nastupování a poskytující řidiči větší přehled.

 

Při stavbě nové Merivy byl cíl jasný – udržet si obě skupiny kupujících, nabídnout jim ještě lepší auto a udržet si pověst vozu s největší flexibilitou interiéru v tomto segmentu. Znamenalo to k přednostem dosavadní Merivy přidat další vylepšení, což se konstruktérům zprvu zdálo být nemožné. Přesto to dokázali.

Pro zlepšení byly vytvořeny podmínky tím, že nová Meriva vznikla na bázi Opelu Zafira, tedy na mnohem větší platformě než první generace. Znamenalo to, že nová Meriva je širší, a tedy jak stabilnější, tak i prostornější. Nová Meriva díky tomu mohla přenést do svého segmentu standardy vyšších tříd podobně, jako to ukázaly modely Insignia a Astra.

Protože z obou těchto vozů přebírá mnohé komponenty, znamená to posun kvality často i o tři kategorie výš. Nová Meriva tak má například ergonomická sedadla z Insignie, zatímco přístroje a ovládací prvky jsou stejné jako u Astry. Také elektroinstalace vychází z Insignie. I u Merivy se budou nabízet adaptivní světlomety AFL.

To hlavní ale jsou osvědčené i nové systémy zaručující mimořádnou flexibilitu tohoto vozu.

Přední sedadla

Struktura sedadel byla převzata z Insignie. Mají rozšířený rozsah pohybu a je možné je přestavovat i výškově.

FlexSpace

Osvědčený systém zapouštění zadních sedadel do podlahy byl samozřejmě zachován, ale byl zjednodušen a rozšířily se možnosti jeho využití.

FlexFix

Nosič kol integrovaný do zadního nárazníku je známý z Corsy a objevil se i u Astry. Nyní se nabízí také pro Merivu.

FlexRails

Zcela originální je využití prostoru mezi předními sedadly, který vznikl použití elektronické parkovací brzdy. Vznikla zde rozměrná šachta, jejíž možnosti využití rozšiřují dva páry kolejnic (odtud označení FlexRails), do nichž lze snadno ve dvou výškách upevnit odkládací modulové boxy, který lze po kolejnicích i posouvat. Také jej lze vyjmout a umístit mezi zadní sedadla. Prostor mezi sedadly se díky tomu dá uspořádat podle potřeb tak, aby se zde mohla snadno uložit kabelka či laptop, několik baget ale také různé drobnosti.

FlexDoors

Na první pohled Meriva zaujme zcela novým uspořádáním dveří. Když v roce 2005 vznikal základ tohoto vozu, zvažovaly se různé systémy. Posuvné dveře ovšem potřebou vedení nahoře a dole omezují práci designérů a nutí je do vytváření krabicového uspořádání. Proto byly zvoleny dveře s otevíráním od sebe podobně, jako tomu bylo už u prvního modelu Kadett. Toto uspořádání se prověřovalo při celé řadě zákaznických klinik a všeobecně se setkalo s nadšeným přijetím potenciálních kupujících.

Toto uspořádání dveří v kombinaci s jejich otevíráním takřka do 90° umožňuje velmi snadné nastupování a vystupování, ale také usnadňuje manipulaci s dětskou sedačkou. Pozoruhodné je množství ale především praktické uspořádání odkládacích prostor, například v předních dveřích je kromě odkládací přihrádky ještě před madlem otvor pro velkou láhev. Solidní přihrádka je i v zadních dveřích.

Dveře jsou zajištěny aby se nedaly otevřít za jízdy, ale na rozdíl od podobných systémů se ty zadní dají otevřít i bez nutnosti otevřít přední.

Design

Na rozdíl od jiných vozů této kategorie, systém FlexDoors, nová Meriva nemusí mít krabicovitý vzhled, ale její další předností je působivý dynamický design v novém stylu Opelu zavedeném šéfem designu značky Markem Adamsem. Vnější design navrhl Neils Loeb. Kromě citace už známých prvků a detailů známých z Insignie a Astry je zde zajímavá snaha opticky vůz rozšířit.

Zcela nově je uspořádán interiér, který vznikl pod vedením Stephana Arndta. Vnitřní prostor vozu hodně připomíná koncept Insignie. Snížením střední části přístrojové desky se vytváří dojem velké prostornosti a současně jsou přehledněji uspořádané informační přístroje.

Velmi působivá je 2 m dlouhá panoramatická střecha, umožňující snadné elektrické zatažení jako ochranu před slunečním svitem.

Výroba

Nová Meriva se vyrábí ve španělské Zaragoze.

Po představení vozu veřejnosti na autosalonu v Ženevě bude oficiální prezentace v dubnu.