name | autoweek.cz

Opel Meriva Cosmo 1.4 Turbo – pro mladé rodiny
08.07.2011 | Antonín Matějka | Nové modely
Model Meriva již na první pohled působí velice sympatickým dojmem, při délce 4,3 metru má moderní kompaktní design, jemuž vévodí zajímavě stylizovaný boční profil a výrazná příď s velkoplošnými světlomety a aerodynamicky tvarovaným nárazníkem. Elegantní linie vozu podtrhují příplatková osmnáctipalcová kola z lehké slitiny a decentně řešená záď s kratičkým převisem. Dveře se otevírají, či možná lépe řečeno rozvírají jako kniha, pod úhlem takřka 90°, což je příjemné a pohodlné zvláště pro cestující na zadních sedadlech. Rozvor 2,6 m a výška vozu 1,6 m naznačují, že se výrobce u tohoto minivanu maximálně soustředil na praktičnost a variabilitu interiéru, tedy dvě vlastnosti, které by měly oslovit zejména aktivně žijící mladé páry a rodiny a malými dětmi. Ty pravděpodobně nejvíce ocení vysoce sofistikovaný systém zadních sedadel FlexSpace, který umožňuje jejich rychlé nastavování, polohování a sklápění v případě transportu většího počtu zavazadel či sportovních potřeb. Sedadla lze sklopit i s hlavovými opěrkami a ve voze vznikne nákladový prostor o objemu 1500 litrů s takřka rovnou ložnou plochou. Při delších cestách přijde vhod čtyřmístná konfigurace vozu, kdy si ze středního sedadla můžete vytvořit středovou opěrku s držákem nápojů. A to samozřejmě není vše, posádka má k dispozici více než třicet otevřených či uzavřených odkládacích míst, mimo jiné i variabilní úložný systém FlexRail umístěný mezi předními sedadly, který lze uspořádat doslova na míru vašim momentálním potřebám. Jestliže jsme se pustili do výčtu různých systémů s označením Flex, nemůžeme zapomenout na příplatkový nosič FlexFix, jenž se vysouvá ze zadního nárazníku a slouží k uchycení dvou jízdních kol. První instalace nosiče a kol sice vyžaduje nahlédnutí do uživatelské příručky (a mnohdy i opakované), ale časem si pracovní postup osvojíte a plně oceníte výhody tohoto zařízení, které vám otevírá úplně nové cestovatelské obzory. Přední sedadla jsou poměrně komfortní, mají dobrou boční oporu, nastavitelnou bederní opěrku a délku sedáku. Ergonomicky zdařile řešená přístrojová deska špičkové verze Cosmo zaujme především chromovaným orámováním přístrojů, s volitelnou dvouzónovou automatickou klimatizací a audiosystémem s navigací CD 500 NAVI je ovšem trochu nepřehledná. To platí především o středovém panelu, který je předimenzován různými tlačítky a ovladači. Přiznám se, že mi trvalo několik minut, než jsem zjistil, jak potvrdit zobrazování navigace na barevném multifunkčním displeji. Zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,4 l ECOTEC s variabilním časováním ventilů je nejvýkonnějším motorem dodávaným do modelové řady Meriva. Je dostatečně agilní, disponuje točivým momentem 200 N.m v rozmezí 1850 až 4900 otáček a vozu poskytuje v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou nebývale dobrou dynamiku a elasticitu. Pravda, je sice trochu žíznivější, v kombinovaném provozu jsme podle palubního počítače naměřili 7,5 l/100 km, ovšem tuto menší pihu na kráse kompenzuje svými výkonovými charakteristikami, které jistě uspokojí i sportovněji založené řidiče. Na silnici se Meriva chová velmi přesvědčivě, propracovaný podvozek s nízkoprofilovými pneumatikami rozměru 225/40 R18 zaručuje vozu vynikající směrovou stabilitu a ovladatelnost v zatáčkách. Účinnost brzdové soustavy je rovněž velmi dobrá, samozřejmostí je stabilizační systém ESP. Naopak připlatit si musíte za zařízení usnadňující rozjezd do kopce HSA, které je ovšem i u takto koncipovaného automobilu docela příjemné. Opel Meriva je ideální rodinné auto jak pro běžný denní provoz, tak i pro delší cestování po Evropě. Ve verzi Cosmo a s motorem 1,4 l Turbo ECOTEC nabízí za rozumnou pořizovací cenu bohatou standardní výbavu a patřičný požitek z řízení.
Technické údaje
Motor
Zážehový přeplňovaný čtyřválec s rozvodem 2xOHC. Zdvihový objem 1364 cm3. Největší výkon 103 kW (140 k) při 6000 1/min. Největší točivý moment 200 N.m při 1850 až 4900 1/min. Šestistupňová manuální převodovka. Pohon předních kol.
Karoserie
Pětidveřový minivan.
Rozměry a hmotnosti
Délka 4288 mm, šířka 1810 mm, výška 1615 mm. Rozvor 2644 mm. Pohotovostní hmotnost 1360 kg, užitečná hmotnost 530 kg. Objem palivové nádrže 54 l. Objem zavazadlového prostoru 0,400 až 1,500 m3.
Jízdní výkony
Největší rychlost 196 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,3 s. Spotřeba paliva (město, mimo město, kombinovaná) 8,8/5,4/6,7 l/100 km.
Základní pořizovací cena
431 900 Kč vč. DPH
HODNOCENÍ
Pohonná jednotka |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Na silnici | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kvalita | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bezpečnost | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Pohodlí | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Náklady | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Celkem | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hodnocení: - horší než průměr,
- slušný standard,
- docela dobré,
- vynikající,
-zcela mimořádné
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz