name | autoweek.cz

Opel Frontera se představuje

Opel Frontera se představuje

07.12.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Opel uvedl na trh nové SUV Frontera. Nejprve přichází verze s hybridním pohonem se 48 V technologií, později nabídku doplní elektrická Frontera Electric. Hybridní verze je k dispozici i jako sedmimístná. Cena hybridní Frontery začíná na 549 990 Kč.

Opel Frontera existoval už v 90. letech. Byl to robustní terénní automobil vzešlý ze spolupráce s automobilkou Isuzu (tehdy obě značky zastřešoval koncern GM), který se skvěle prodával, mj. i proto, že na trhu neměl téměř konkurenci.

 

Atraktivní cenová nabídka

Nyní se jméno Frontera vrací pro malý crossover, který je v hybridní verzi k dispozici dokonce i jako sedmimístný, což z ní činí nejmenší vůz se třemi řadami sedadel na evropském trhu. Sedmimístné vozy mají u Opelu tradici. Tento nový koncept proto není nástupcem modelu Crossland. Analýzy ukazují, že oživení jména Frontera je vysoce efektivní.

 

Nejprve se za svými zákazníky vypraví modely s hybridním pohonem se 48 V technologií. O něco později nabídku doplní čistě elektrická Frontera Electric. Cena praktického hybridního SUV Frontera začíná na 549 990 Kč (1.2 Turbo/74 kW), základní akční cena výkonnější verze 1.2 Turbo 100 kW činí 589 990 Kč. Cena verze Frontera Electric pro český trh dosud nebyla zveřejněna, ale při porovnání s cenami na německém trhu by měla být výrazně pod hranicí 700 000 Kč.

 

Jako první sériový model německé značky nese nová Frontera čelní masku Opel Vizor s nedávno představeným novým logem (které se ovšem ve verzích s černým podkladem zcela ztrácí) a LED světlomety. Ne náhodou linie bočních oken připomíná Citroën C3, protože oba vozy jsou založeny na stejné platformě CMP Smart Car Platform s plochou podlahou umožňující vytvořit velmi prostorný interiér. Pětimístný Citroën C3 je ovšem o 360 mm kratší. Frontera proto může nabídnout mimořádně široce otevírané zadní dveře.

 

Německé auto navržené pro nízké výrobní náklady

Frontera byla kompletně navržena v Rüsselsheimu s cílem využít typické znaky vozů Opel pro praktický rodinný automobil. Současně byl podvozek naladěn tak, aby plně vyhověl požadavkům pro jízdu na německých dálnicích.

 

Na Fronteře nenajdete žádné chromové ozdoby a v nabídce nejsou ani za příplatek LED Matrix světlomety nebo kůže v interiéru. U Opelu se soustředili jen na to podstatné co rodina v autě potřebuje, tedy především na praktické odkládací prostory. Hybridní verze je k dispozici i jako sedmimístná, což z ní dělá nejmenší vůz se třemi řadami sedadel na trhu, protože toto SUV je dlouhé jen 4390 mm s rozvorem náprav 2670 mm. Zavazadlový prostor má objem 460 l, který se sklopením zadních sedadel zvětší až na 1600 l. Frontera vyniká vysokým statickým zatížením střechy 240 kg.

 

Řidič a spolujezdec vpředu mají (ve výbavě Edition za příplatek, pro GS jako standard) nová patentovaná sedadla Intelli-Seat se speciálním čalouněním, které snižuje tlak na kostrč. Tato sedadla byla uvedena ve velkém SUV Grandland. V interiéru je 10“ digitální přístrojový panel a pro vyšší verzi GS vytváří velkoplošnou duální obrazovku barevný dotykový displej 10“ multimediálního infotainmentu a navigace (základní edice přichází s držákem na mobilní telefon, přičemž telefon lze ovládat pomocí tlačítek na volantu). Dotykový displej je kombinován s mechanickými ovladači základních funkcí. Významným prvkem pro zjednodušení  ovládání je vyhledávání „one scroll“ namísto potřeby mnoha kroků v menu. Hodně retrodojmem působí klíček zapalování resp. spouštění systému elektrické verze, protože se musí zasunout do spínací skříňky a otočit.

 

Hybridní i plně elektrický pohon

Po svém vstupu na trh bude k dispozici Frontera Hybrid s přeplňovaným zážehovým tříválcem 1,2 Turbo speciálně vyvinutým pro hybridní pohon kombinovaným se 48 V technologií. Tříválec 1,2 Turbo se nabízí ve výkonových verzích 74 kW (100 k) a 100 kW (136 k). Pracuje ve spojení s elektromotorem o výkonu 21 kW (28 k). Novinkou je elektrifikovaná šestistupňová dvouspojková převodovka.

 

Frontera Electric má akumulátor s využitelnou kapacitou 44 kWh. Spotřeba se udává 18,2 kWh/100 km pro teoretický dojezd 305 km. Trakční synchronní elektromotor, pohánějící přední kola, poskytuje výkon 83 kW (113 k) a točivý moment 125 N.m. Chemické složení akumulátoru lithium-železo-fosfát přispívá k nízké ceně Frontery Electric, protože je levnější na výrobu a odolnější. Nelze ji ale nabíjet moc rychle. Při stejnosměrném rychlonabíjení umožňuje použít výkon 100 kW. Frontera Electric má relativně nízkou hmotnost 1514 kg. V průběhu roku 2025 přijde varianta s dojezdem kolem 400 km.

 

Opel očekává, že podíl prodeje elektrické verze bude vyšší než u jakéhokoliv jiného modelu značky. Zatím vede Mokka s podílem 20 % elektrických verzí. Frontera ovšem oslovuje zcela jinou skupinu zákazníků než Mokka. Nabízí víc prostoru ale jednodušší výbavu za méně peněz. Opel je prvním německým výrobcem, který elektrifikoval celou svou modelovou řadu.

 

Foto: Vladimír Rybecký a AutoBest