name | autoweek.cz

Opel Astra oslovuje novým jazykem

Opel Astra oslovuje novým jazykem

14.07.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

O takřka každé nastupující generaci jednoho z nejprodávanějších modelů značky se říká, že má klíčový význam pro budoucnost. Snad nikdy to ale neplatilo tak stoprocentně jako v případě Opelu Astra.

Astra je nejprodávanějším modelem značky. V regionu střední a východní Evropy dokonce představuje polovinu celkového prodeje Opelu. Nová generace (čtvrtá se jménem Astra, resp. devátá vč. Kadettu, který se poprvé objevil v roce 1962) přichází v době velké nejistoty nad budoucností značky.
U nové generace kompaktní Astry Opel sází především na design, kterým chce oslovit zákazníky, protože s vysokou technickou úrovní se počítá jako se samozřejmostí. Navíc právě s pomocí designu se má zdůraznit přítomnost špičkové techniky.
Nová Astra je s délkou 4400 mm o 110 mm delší než dosavadní a také rozvor 2686 mm je o 71 mm delší. Také rozchody kol se zvětšily o 56 resp. 70 mm.

Exteriér
Design vznikl ve studiu v Rüsselsheimu v týmu vedeném Uwem Müllerem pod dohledem vicepresidenta GM Europe pro design Marka Adamse. Adams vedl Malcolma Warda k vytvoření nového stylu značky u Insignie a Astra je pokračováním této nastoupené cesty, nového stylistického jazyku Opelu. Důležitou roli jako vždy hrají i odkazy na úspěšné modely minulosti, v tomto případě především na Kadett B z roku 1966, což je zvláště parné v prostorovém řešení zadního sloupku střechy.
Přes podobné uspořádání přídě působí Astra mnohem dynamičtěji než Insignia, u níž byl kladen větší důraz na sebevědomí. Nejedná se o malou Insignii, ale o automobil pocházející ze stejné rodiny, ovšem se zcela odlišným charakterem.
Pro dosažení optimálního tvaru i z hlediska aerodynamiky strávil model novinky přes 600 hodin v aerodynamickém tunelu. Především se tam řešil tvar zádě, kde se hledal kompromis mezi představami designérů a požadavky techniků. Aerodynamika měla velký vliv i na tvarování zadních světlometů.

Interiér
Podobně jako Insignia přináší i Astra velký skok v kvalitě a celkovém pojetí vnitřního prostoru. Také zde je vše orientováno na řidiče, nicméně opět je celkový dojem mnohem sportovnější namísto zdůrazňování exkluzivity. Nicméně zde nacházíme celou řadu shod. Není to náhodou. Řada komponent, například volant, přístrojový panel či středový panel s řadicí pákou jsou kompletně převzaty z většího modelu. I zde platí, že to, co je vynikající v Insignii bude ještě lépe působit v Astře.
Velká pozornost byla věnována jak kvalitě použitých povrchových materiálů, u nichž je důležitá měkkost na dotyk, tak i barevnému řešení. Zatímco u jiných značek se nyní dává přednost snaze maximálně šetřit, u Opelu sázejí na vysokou kvalitu. Také tvar sedadel je převzatý z Insignie, i když díky odlišným potahům vypadají odlišně. Podobně jako v Insignii se navíc nabízejí rovněž ergonomická sedadla s certifikátem, že vyhovují z hlediska ochrany zdraví zad, což kromě Opelu má v nabídce jen Mercedes, ovšem za mnohonásobně vyšší cenu.
Ale zdaleka nejde jen o vzhled. U Opelu se poučili z toho, v čem dosud německá auta značně zaostávala především za svými francouzskými soky, a to v praktičnosti. Zcela zásadně se změnil pohled designérů, kteří vycházeli ze zajímavého experimentu. Vzali 200 objektů běžné každodenní potřeby, počínaje lahvemi přes mobil, iPod, rukavice, sako až po jablko, pytlík bonbónů či knihu, a nechali 400 lidí je intuitivně ukládat ve voze. Pro dvacítku nejdůležitějších předmětů muselo být zabezpečeno místo pro jejich bezpečné uložení. Tak například se ve voze dají uložit dokonce tři velké 1,5 l láhve. Přihrádky nyní najdeme i pod předními sedadly.
Vzhledem k vyšší střeše působí Astra mnohem prostorněji než Insignia, protože díky profilu střechy je i na zadních sedadlech dostatek místa pro dva dospělé.
Zavazadlový prostor má objem 370 l a bude na přání vybavován i systémem uchycení předmětů FlexFloor.

Podvozek
Nová Astra vznikla na nově vyvinuté platformě (architektuře) GM Delta 2 pro kompaktní vozy. Ta se poprvé představila u Chevroletu Cruze, nicméně u Astry byly použity odlišné komponenty. Především se liší koncepcí zadní nápravy s pružnou příčkou vybavenou nově umístěným Wattovým přímovodem. Tím by měla být eliminována dosavadní nevýhoda proti víceprvkovým nápravám Volkswagenu Golf a Fordu Focus, přičemž toto řešení je výrobně mnohem levnější. Upraveno bylo i uspořádání přední nápravy se vzpěrami typu McPherson.
Pro Astru bude, stejně jako pro Insignii, k dispozici i systém nastavení charakteristiky tlumičů FlexRide se třemi módy - Standard, Sport a Tour.
Pro zvýšení bezpečnosti, ale též snížení hluku a vibrací, pronikajících do vozu, byla zesílena nosná struktura vozu.

Prodej
Astra se bude dodávat ve třech úrovních výbavy, lišících se i použitými potahovými materiály - Essentia, Enjoy, Sport a Cosmo.
Výroba nové Astry bude zahájena v září v anglickém Ellesmere Portu. Oficiální prezentace se odehraje na autosalonu ve Frankfurtu v polovině září a zahájení prodeje v České republice se předpokládá ještě před koncem letošního roku.
Astra se nejprve představí jako pětidveřový hatchback. Později přibude třídveřová verze ve stylu kupé, podobně jako u předchozí generace, praktické kombi Sports Tourer (stejně jako u Insignie tedy už ne Caravan) a opět i sedan, který je vyžadován v řadě východoevropských zemí. O výrobě verze CC zatím nebylo rozhodnuto.