name | autoweek.cz

Opel Astra L - první kontakt

Opel Astra L - první kontakt

19.02.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Novou generaci Opelu Astra jsme už mohli v plné kráse obdivovat nedávno v Praze. Nyní jsme v Lisabonu poprvé usedli za její volant a vyzkoušeli si všechny tři verze v jízdě.
Pro Opel byl jinak problémový rok 2021 velmi úspěšný - navzdory omezení výroby kvůli nedostatku polovodičů se mu podařilo zvýšit podíl na evropském trhu na 6,1 %, a to především díky mimořádnému prodejnímu úspěchu modelů Corsa (vítěz ankety AutoBest 2020) a Mokka. Do letošního roku, v němž si v Rüsselsheimu připomenou 160 let od doby, kdy Adam Opel začal s výrobou šicích strojů, vstupuje s optimismem, protože do prodeje přichází nová generace nejdůležitějšího modelu značky, kompaktní Astry.
 
Opel vyrábí kompaktní vozy už 86 let - nejprve v šesti generacích jako Kadett a po roce 1991 pod jménem Astra - nyní už také v šesté generaci. S tak dlouhou tradicí jsou samozřejmě očekávání od nejnovější generace samozřejmě velká. O to větší, protože se jedná o první generaci vzniklou v nové organizační struktuře v rámci skupiny Stellantis se zcela novým technickým základem. Stejně jako ty předchozí, i nová generace byla vyvinuta a navržena v centru Opelu v Rüsselsheimu, kde se také v hlavním závodě vyrábí.
 
Nový základ
Nová Astra využívá třetí verzi platformy EMP2, kterou Stellantis používá i pro značky Citroën, DS a Peugeot. To umožňuje použití široké škály pohonných jednotek od zážehových motorů a turbodieselů přes plug-in hybridní systémy až po plně elektrický (Astra-e bude v prodeji od roku 2023). Současně se tím nabízí řada dalších vyspělých technických systémů - komunikačních i bezpečnostních.
 
Ve voze s délkou 437 cm a rozvorem náprav 267 cm je dostatek místa vpředu i vzadu. Pro ty, kteří jsou zhýčkaní vozy SUV, je ale nastupování a vystupování do poměrně nízké pozice méně pohodlné. Zavazadlový prostor má solidní objem 422 l, po sklopení zadních sedadel až 1339 l, u plug-in hybridu 352 l resp. 1268 l, přičemž ložná šířka zůstává stejná - 102 cm. Značně se zlepšil i počet a využitelnost odkládacích prostor v interiéru.
 
Osvědčené přednosti
Opel samozřejmě staví na svých tradičních přednostech, především nabídce sedadel certifikovaných Kampaní za zdravá záda AGR, umožňujících dlouhou jízdu bez únavy, nadstandardních adaptivních LED IntelliLux světlometech, působivém designu s výrazným sportovním charakterem a nastavení podvozku se zaměřením pro požadavky jízdy po německých dálnicích bez rychlostních limitů. A samozřejmě bude opět k dispozici také jako kombi Sports Tourer.
 
Design nové Astry je přísně funkční bez nadbytečných ozdob. Jako třetí model má Astra nové řešení designu přídě Opel Vizor s velmi pěkně integrovanými standardně dodávanými Full-LED světlomety. Díky tomu i celkovému profilu působí mnohem dynamičtěji než předchozí generace.
 
Nejnovější verze adaptivního systému osvětlení IntelliLux LED díky 168 segmentům neoslňuje při stálém zapnutí dálkových světel, takže při jízdě v noci zajišťují perfektní vidění v každé situaci. Vývojáři Opelu zde odvedli vynikající práci těžící z předchozího použití tohoto systému u minulé generace a v modelu Insignia.
 
Nový koncept interiéru
Ve zcela nově uspořádaném interiéru Astra boduje i v oblasti konektivity - s indukčním nabíjením telefonu, třemi konektory USB-C a bezdrátovým připojením k informačnímu a zábavnímu systému prostřednictvím Android Auto nebo Apple CarPlay. Přitom těží z nejmodernější architektury Qualcomm Snapdragon Automotive Cockpit Platform. Zobrazení informací zabezpečují dva 10“ displeje, které Opel nazval Pure Panel. Ve vrcholné podobě Pure Panel Pro ve vyšších úrovních výbav je plně prosklený.
 
Informační systém lze ovládat dotykově nebo hlasem po oslovení Hey Opel. Přitom jsou zde i haptická tlačítka pro hlavní úkony jako je ovládání klimatizace, aby řidič nemusel bloudit a hledat v menu kde se co ovládá. Velmi dobře funguje head-up displej. Couvací kamera s 360° záběrem pracuje ve vysokém rozlišení - celkem může být Astra vybavena až čtyřmi kamerami pro úplný obraz okolí.
 
Podvozek pro německé dálnice
Díky vylepšenému podvozku se vzpěrami McPherson vpředu a zkrutnou příčkou vzadu a velmi přesnému řízení je nová Astra nesmírně agilní, takže jízda s ní prostě baví. Od svých francouzských příbuzných se liší jinou kalibrací řízení, odlišným nastavením tlumičů a pružinami se změněnými dorazy omezujícími naklánění v podélném i příčném směru.
 
Pohodlně odpružený podvozek perfektně vůz drží v zatáčkách. S přehledem zvládá časté nerovnosti portugalských silnic, nicméně mnohem lépe se cítí na hladkém asfaltu. Také brzdy byly přepracovány. Díky nízkému odporu vzduchu (hodnota cx 0,269) a kvalitním izolacím je i při dlouhé jízdě interiér příjemně odhlučněn.
 
Astra je k dispozici s velkým množstvím asistenčních systémů. Patří mezi ně systém Intelli-Drive 1.0 s varováním před kolizí zepředu, detekcí chodců, aktivním asistentem pro jízdu v pruzích, rozpoznáváním dopravních značek a automatickým asistentem rychlosti s funkcí stop & go u verzí s automatickou převodovkou. Ještě během letošního roku nabídku rozšíří semiautonomní systém Intelli-Drive 2.0 fungující v rozsahu rychlostí 70 až 180 km/h se systémem inteligentního přizpůsobení rychlosti zahrnující i vliv počasí (tzv. e-Horizont).
 
Pohonné jednotky
Plug-in hybridní verze je zároveň vrcholnou motorizací s největším výkonem systému 133 kW (180 k). K tomu přispívá zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 l výkonem 110 kW (150 k)a elektromotor přidává 81 kW (110 k) v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou. Poskytuje maximální točivý moment 360 N.m. To umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,6 s a maximální rychlost 225 km/h.
 
Řidič má navíc možnost volit i režim Sport, Hybrid nebo elektrický pohon. Při třetí volbě se maximální rychlost sníží na 135 km/h a s akumulátorem o kapacitě 12,4 kWh lze ujet podle WLTP až 60 km, v městském cyklu by to mělo být dokonce až 74 km. V hybridním režimu je spotřeba paliva podle WLTP 1,1 l/100 km, v reálném provozu při delší jízdě s vybitým akumulátorem kolem 4,0 l/100 km.
 
Pro ještě větší výkon je potřeba počkat - plug-in hybrid s výkonem 165 kW (225 k) bude k dispozici později v tomto roce.
 
Zážehový turbodmychadlem přeplňovaný tříválec 1,2 l se nabízí ve výkonových variantách 81 kW (110 k) se 205 N.m a 96 kW (130 k) s 230 N.m. V nabídce je i turbodiesel 1,5 l, ale už jen ve verzi 96 kW (130 k) s točivým momentem 300 N.m při 1750/min. V kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou umožňuje úspornou jízdu se spotřebou 4,6 l/100 km, ale v nabídce je i šestirychlostní přímo řazená pro ještě úspornější provoz se spotřebou 4,3 l/100 km.

Cenová nabídka začíná akční cenou 479 990 Kč za verzi Edition 1,2 Turbo. Pro plug-in hybridní verzi 1,6 Turbo PHEV to je od 799 990 Kč.