name | autoweek.cz

Olympijské úsilí vrátit auta na vodík zpět na mapu

Olympijské úsilí vrátit auta na vodík zpět na mapu

16.07.2024 | | Doprava

Vítejte u zprávy Euractivu o dopravě v Evropě od Bárbary Machado - posledních před letní přestávkou. Vrátí se na konci srpna jako součást zpravodaje nového formátu, který kromě zpráv z dopravy přinese také nejnovější informace o energetické a environmentální politice EU.

V tom, co bylo označováno jako „nejzelenější hry v historii“, se organizátoři olympijských her v Paříži v roce 2024 zavázali k polovičním emisím ve srovnání s rokem 2010. Klíčem k tomuto úsilí bude „flotila čistých vozidel pro přepravu olympijské a paralympijské rodiny.“ Vozový park poskytne Toyota a bude zahrnovat 500 vozidel na vodík.

 

Jenže volba auta na vodík jako oficiálního vozu olympijských her v roce 2024 vyvolala odpor. V dopise, zaslaném organizaci olympijských her v Paříži 120 vědci, inženýry a akademiky, vyzvalo k nahrazení Toyoty Mirai jako oficiálního vozidla her elektrickým vozidlem s akumulátorem (BEV). Signatáři vyjádřili „znepokojení nad tím, že propagace vodíkového vozu Toyota je vědecky nesprávná s čistou nulou a poškodí pověst her 2024.“

 

Signatáři poznamenali, že zelené auto na vodíkový pohon vyžaduje třikrát více obnovitelné energie než ekvivalentní auto s akumulátorem a poukázali na současnou závislost na fosilních palivech při výrobě vodíku.

 

Toyota v reakci na dopis Euractivu sdělila, že do Paříže také přiváží 1150 elektrických vozidel s akumulátory (BEV): „Toyota věří, že vodíková mobilita bude mít klíčovou roli jako jedna z vícecestných dekarbonizačních technologií.“

 

Toyota vysvětlila, že předvede „osobní automobily a užitková vozidla, nákladní auta a autobusy na vodíkový pohon, protože technologie palivových článků umožňuje prodloužený dojezd a rychlé doplňování paliva.“

 

Toyota také vysvětluje: „Vodík dodávaný pro Paříž 2024 je obnovitelného původu, což znamená, že se bude vyrábět elektrolýzou vody nebo biometanem se zárukami původu.“

 

Pro Hydrogen Europe jsou BEV a vodíková auta řešení, která by měla spolupracovat na snižování emisí. „Z celého srdce odmítáme tvrzení, že vodíkový vůz je „vědecky neslučitelný“ s Net Zero,“ řekl Euractivu generální ředitel Hydrogen Europe Jorgo Chatzimarkakis. Dodal: „Pro určité případy použití je vodík jednoduše žádanější možností a zmírní nevyhnutelná omezení v síti, která by způsobila plně elektrická strategie. Jedním z takových případů použití by mohly být taxíky, protože stráví mnohem delší průměrnou dobu na silnici než soukromá vozidla, a proto těží z delšího dojezdu a kratší doby doplňování paliva. Vodíková auta plánovaná pro Paříž budou přepravovat lidi na hrách podobně jako taxíky.“

 

Olympijské hry svádí dohromady nejtalentovanější sportovce světa, aby soutěžili v duchu míru a mezinárodní spolupráce. Možná tedy je vhodné, že Paříž 2024 bude místem, kde se auta na vodík a čistě s akumulátory utkají mezi sobou ve stejném duchu. Doufejme, že i soutěžící vyznavači vodíkové mobility a akumulátorů si po skončení her zachovají trochu toho olympského ducha dobré vůle.

 

Projev von der Leyenové: Žhavá témata

Čtvrteční projev Ursuly von der Leyenové v Evropském parlamentu bude zásadní pro zajištění většiny, kterou potřebuje, aby byla znovu zvolena předsedkyní Komise. Jenže aby přesvědčila všechny proevropské koaliční zákonodárce, bude muset řešit některé klíčové problémy politiky EU včetně zákazu spalovacích motorů.

 

Německý ministr: Nezrušení zákazu spalovacích motorů v EU by bylo volebním podvodem

Zatímco socialisté z EU naléhají na předsedkyni Komise Ursulu von der Leyenovou, aby se držela zákazu nových vozidel se spalovacími motory od roku 2035, německý ministr dopravy Volker Wissing varoval, že odmítnutí zrušit tento zákaz by bylo „gigantickým volebním podvodem.“

 

Cla Evropské komise by mohla podpořit přesun výroby elektromobilů do Evropy

„Cla na elektromobily vyrobené v Číně by mohla posílit úsilí čínských výrobců automobilů o lokalizaci výroby v EU,“ řekl maďarský ministr hospodářství Márton Nagy a zároveň signalizuje značně rozdílné názory mezi členskými státy na to, zda by se cla EU měla stát trvalými.

 

Foto (Toyota Mirai v Paříži): Toyota