name | autoweek.cz

Odpor proti elektromobilům

Odpor proti elektromobilům

09.02.2022 | | Doprava

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv s nejnovějším souhrnem zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.
Revoluce vyvolávají chaos. Revoluce elektrických vozidel (termín preferovaný dopravními odborníky ve vyspělém světě pro rostoucí prodej elektromobilů) není výjimkou.
 
Evropa ve velkém sází na elektromobily aby snížila emise ze silniční dopravy, které, navzdory maximálnímu úsilí, stále rostou (bez ohledu na pandemické roky). EU zašla tak daleko, že navrhla od roku 2035 de facto zákaz prodeje vozů se spalovacími motory.
 
Ale jak se elektromobily stávají mainstreamem, skeptici jsou stále hlasitější. Stejně jako u všech převratů, i revoluce elektromobility se musí potýkat s kontrarevolucionáři.
 
Tváří v tvář spoustě obav využil Brusel svůj balíček klimatických zákonů Fit for 55, předložený v červenci 2021, aby se pokusil uzákonit mnoho z dlouhodobé kritiky elektrických vozidel. Řidiči se obávají, že elektrická vozidla mají špatný dojezd? Nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva zajistí, že nabíjecích stanic bude v celé EU dostatek. Znepokojují spotřebitele příběhy o porušování lidských práv při těžbě surovin potřebných k výrobě akumulátorů pro elektromobily? Nařízení EU zajistí, že Evropa bude mít nejvíce eticky vyráběné akumulátory na Zemi. Existuje obava, že zvýšené daně na vozidel se spalovacími motory nejvíce postihnou ty nejchudší? Climate Action Social Fund poskytne hrnec peněz na odškodnění těch nejzranitelnějších.
 
Ale jak se elektrická vozidla dostávají pod zvýšený dohled odborníků a průmyslu, vynořují se nové kritiky.
 
Björn Lomborg, dánský statistik a známý kritik klimatologické vědy, v příspěvku pro britský Daily Mail zpochybňuje, zda lze elektromobily považovat za nástupce aut se vznětovými motory s odkazem na předchozí snahu získat vozidla s nižšími emisemi CO2 přechodem na naftu místo benzinu, která přehlížela škodlivé látky znečišťující ovzduší pocházející ze spalování nafty. Lomborg ve svém příspěvku tvrdí, že hmotnost akumulátoru znamená, že elektrická vozidla jsou mnohem těžší než jejich protějšky se spalovacími motory, což zvýší počet smrtelných nehod na silnicích (samozřejmě - pokud vás srazí vozidlo spalovacím motorem, pouze vás doživotně zmrzačí). Jak tvrdí Lomborg, tato dodatečná hmotnost také poškodí životní prostředí kvůli většímu množství částic uvolňovaných z pneumatik v důsledku tření o vozovku.
 
Odborníci tato tvrzení odmítli jako do značné míry nesmyslná a poukázali na to, že akumulátory jsou stále lehčí a že zatímco částice na silnicích jsou vážným problémem, celkové emise z vozidel se spalovacími motory a s elektromobily nejsou srovnatelné.
 
Jiné tvrzení však pravděpodobně způsobí politikům větší bolest hlavy než důsledky vyšší hmotnosti elektromobilů - hrozba pro čísla zaměstnanosti. Jak uvádí odborový svaz kovodělníků a skupina zaměstnavatelů jen v Itálii přechod na elektrická vozidla ohrozí kolem 73 000 pracovních míst. Evropská asociace automobilových dodavatelů CLEPA podobně varovala, že přístup pouze pro elektromobily by vedl ke ztrátě zhruba půl milionu pracovních míst v EU.
 
Dezinformacím o dopadu elektrických vozidel na životní prostředí lze snadno čelit, ale ostrá varování před růstem nezaměstnanosti jistě přicházejí na mysl národních i evropských zákonodárců.
 
Benzinoví turisté se sjíždějí do Polska
Životní náklady rostou v celé EU a vlády se snaží udržet ceny na uzdě. V Polsku mělo jedno opatření, přijaté ke zmírnění této zátěže, nezamýšlený následek. Polská vláda v reakci na inflaci snížila DPH na benzin a naftu, čímž zlevnila tankování v zemi o 25 až 30 centů za litr. To vedlo k tomu, že do země proudí „benzinoví turisté“ zejména ze Slovenska, České republiky a Německa. Přicházejí zprávy, že lovci výhodných nabídek plní kanystry palivem za sníženou cenu, aby si je přivezli domů.
 
Již několik polských čerpacích stanic zaznamenalo nedostatek pohonných hmot v důsledku přeshraničních nákupů. Polská inspekce silniční dopravy v reakci na to oznámila, že bude kontrolovat, zda turisté s benzinem neporušují předpisy. Podle zákona nesmí být v autě více než čtyři 60litrové kanystry s pohonnými hmotami.
 
Jeff Bezos vs historický holandský most
Zakladatel Amazonu a nedávný vesmírný turista Jeff Bezos má problém, do něhož se mohou dostat skutečně jen megaboháči - nově postavená superjachta multimiliardáře je příliš velká na to, aby se vešla pod rotterdamský most Koningshaven Bridge, takže zůstala v doku.
 
Co má dělat jeden z nejbohatších mužů světa tváří v tvář krátkozraké, stoleté evropské architektuře? Jak uvádí Business Insider, jedním z projednávaných plánů je demontovat most, aby superjachta mohla projet, a poté jej znovu postavit. Pokud k tomu dojde, bude muset zaplatit účet buď Bezos, nebo společnost stojící za jachtou, zdůraznil starosta Rotterdamu Ahmed Aboutaleb. Vzhledem k tomu, že samotná loď stála 500 milionů dolarů, je pravděpodobné, že si to Bezos může dovolit.
 
Nepřekvapí, že obyvatelé Rotterdamu nejsou nadšeni představou, že jejich most bude rozebrán, aby to potěšilo miliardáře. Přibližně 1200 lidí se zavázalo házet na jachtu při proplouvání přístavem zkažená vejce na znamení své nelibosti.
 
Europoslankyně Jutta Paulusová: levné letenky deformují dopravní trh EU
Nová legislativa, předložená Evropskou komisí, má leteckým společnostem, které tankují na letištích v EU, uložit povinnost zvýšit množství petroleje smíchaného s určitým procentem udržitelných leteckých paliv. Navrhované nařízení ReFuelEU Aviation je základem pro zajištění toho, aby průmysl nesl skutečné náklady na dopad letectví na životní prostředí, tvrdí europoslankyně Jutta Paulusová.
 
Levné aerolinky prosazují ukončení výjimky z trhu s uhlíkem pro dálkové dopravce
Nízkonákladové aerolinky vyzvaly zákonodárce EU, aby zrušili výjimku, která evropským dálkovým dopravcům umožňuje vyhnout se placení za emisí uhlíku při letech mimo Evropu.
 
Canfin: Nařízení o akumulátorech vstoupí v platnost o šest měsíců dřív
V rozhovoru pro Euractiv europoslanec Pascal Canfin hovořil o návrzích Evropského parlamentu na zlepšení regulace akumulátorů a opatřeních k urychlení přechodu k plné elektrické mobilitě v EU. Jde o první zákon na světě, který stanovuje environmentální kritéria pro vstup akumulátorů na trh. Europoslanci do nařízení nově zahrnuli i baterie pro elektrická kola a skútry. Shodli se také na povinnosti nadnárodních společností zajistit, aby celý dodavatelský řetězec respektoval lidská práva a životní prostředí.
 
Vstup v platnost se nakonec urychlí o šest měsíců. Od 1. ledna 2027 budou přijímány pouze akumulátory, které splňují minimální environmentální standardy, namísto 1. července 2027. Pokud to v Evropské radě a Parlamentu půjde dobře, mělo by být nařízení o akumulátorech logicky přijato v roce 2022. To dává evropskému průmyslu čtyři plné roky na rozvoj, zejména gigatováren. Umožňuje také dovozcům zvážit tento nový standard za účelem zlepšení jejich postupů.
 
Pokud se zprovozní všechny plánované gigatovárny, bude EU v roce 2025 druhým největším výrobcem akumulátorů na světě za Čínou.
 
Zpráva Philippa Varina o strategických materiálech, předložená francouzské vládě, zdůrazňuje, že do roku 2030 nebude Evropa uspokojit víc než 30 % svých potřeb strategických nerostných surovin pro akumulátory. Pro zajištění udržitelnosti je proto podle Pascala Canfina prvotním krokem recyklace a druhým diverzifikace dodávek surovin, aby EU byla méně závislá na Číně. Třetí krok spočívá v tom, že si budeme sami těžit a vyrábět nerosty, a proto budeme provozovat těžební činnost v Evropě: „Nemůžeme chtít elektrifikovat veškerou mobilitu, nebýt závislí na Číně a sami nic nevyrábět! Máme evropské normy pro emise CO2 z automobilů i pro obnovitelné energie. Proto by bylo logické mít také evropské normy pro environmentální požadavky na doly."
 
Co říká Pascal Canfin na to, že cena elektricky poháněných vozidel kvůli výrobním nákladům na akumulátory pravděpodobně poroste? „Pokud jde o cenu elektromobilů, ta by měla být do roku 2026 na úrovni vozů se spalovacími motory. Počet elektromobilů roste a cílem je, aby se v roce 2026 staly standardem, překonaly 50 % a v roce 2035 jsme dosáhli 100 % vozů s nulovými emisemi na trhu,“ tvrdí reprezentant Evropského parlamentu, absolvent studia politických věd, posléze novinář, nejprve europoslanec za Zelené a nyní zástupce Macronovy strany En Marché z frakce Renew, v níž je za ČR hnutí ANO, Pascal Canfin.
 
Pokročilá biopaliva mohou nahradit použitý kuchyňský olej v letectví
Roste tlak na zákonodárce EU, aby zajistili, že při výrobě zeleného leteckého paliva budou ze zákona vyžadovány zbytky ze zemědělství a odpadu, aby se zabránilo závislosti na dováženém použitém kuchyňském oleji.
 
EU testuje schéma certifikace blockchainu pro vzácné zeminy
Certifikační systém financovaný EU využívající blockchain se vyvíjí pro vzácné zeminy, protože výrobci automobilů požadují důkaz, že materiály používané k výrobě magnetů pro elektricky poháněná vozidla nejsou spojeny s toxickým znečištěním.