name | autoweek.cz
Oceláři chtějí změnu pohledu
15.10.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Ocelářský průmysl tvrdí, že měření emisí ve výfukových plynech by mělo nahradit sledování celé životnosti vozidla. Je zajímavé sledovat reakci průmyslových odvětví, když se zájmy střetnou s překotným vývojem, který ohrožuje jejich zájmy, ale stojí za to se nad tím zamyslet.
V poslední době došlo v automobilovém průmyslu k zásadní změně. Za klíčové komponenty vedoucí k větší hospodárnosti ve využití pohonných hmot se označují lehké materiály s vysokou pevností jako jsou kompozity na bázi uhlíkových vláken, hliník a hořčík.
Rostoucí použití těchto materiálů vyprovokovalo zástupce ocelářského průmyslu dodávající automobilkám ke změně pohledu na hodnocení automobilů z hlediska jejich vlivu na životní prostředí. Začali volat po ukončení měření na bázi analýzy výfukových plynů k propracovanějšímu hodnocení automobilu jako celku za celou životnost. Podle průmyslové skupiny WorldAutoSteel totiž může při výrobě náhražek oceli vznikat až 20x více emisí CO2 než při výrobě oceli.
Ředitel WAS Cees te Broek to vysvětluje: „Vzhledem k tomu, že posuzovaní emisí se soustřeďuje výhradně na emise vznikající při jízdě (emise výfukových plynů), je snahou automobilek snižovat hmotnost vozidla a spotřebu paliva za použití materiálů, při jejichž výrobě vznikají skleníkové plyny. Nechtěným následkem tak může být zvyšování objemu skleníkových plynů produkovaných v průběhu celé životnosti vozidla. Předpisy, které se orientují pouze na jednu část životnosti vozidla, se stanou zastaralými ihned, kdy se na silnicích ve větší míře objeví automobily s elektrickým pohonem. Problém se pouze přesunuje do jiné části životního cyklu vozidla.“
To, že uvedená myšlenka je motivována zájmy ocelářské lobby, by nemělo být důvodem, proč se nad tím nezamyslet. Studie uskutečněná strojírenskou firmou Ricardo totiž ukazuje, že tím, jak se ve stále větším množství používají akumulátory a lehké materiály, množství uhlíku v automobilech roste. Emise, vznikající při jejich výrobě, podle toho dosahují až 57 % všech emisí CO2 vyprodukovaných automobily za celou jejich životnost. Na základě toho je jasné, že pouhé snižování emisí CO2 ve výfukových plynech má ve složité koloběhu uhlíku jen malý smysl. Současně je ale podle studie firmy Ricardo jasné, že analýza produkce C02 za celou dobu životnosti vozidla je velmi obtížná.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz