name | autoweek.cz

Obří investice v Mohelnici zvýší výrobu světlometů

Obří investice v Mohelnici zvýší výrobu světlometů

11.10.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nové logistické centrum s plně automatizovaným skladem za více než 370 milionů korun vyrůstá v Mohelnici na Olomoucku v areálu společnosti Forvia HELLA.

Nové logistické centrum výrobci světelné techniky a elektronických komponent do vozidel Forvia HELLA, který patří mezi největší světové producenty automobilových dílů, umožní od příštího léta rychlejší a levnější montáž světlometů. Pozitivní dopad bude mít i na ekologii, protože v okolí omezí kamionovou dopravu a sníží hlučnost a světelný smog. Význam nového logistického centra podtrhuje také to, že zatímco dříve byla automobilová výroba relativně stabilní, dnes je hodně rozkolísaná, což klade větší důraz na logistiku a zásobování.

 

„Ještě před několika lety se jeden světlomet skládal z přibližně 60 komponent, zatímco dnes už jich obsahuje přes 200. Do výroby je převážíme ze skladů v Mohelnici, Litovli, Horce nad Moravou a Olomouci. Díky novému logistickému centru teď budeme mít všechny díly pouze na dvou místech, která jsou hned vedle sebe, takže doslova po ruce,“ vysvětluje senior projektový manažer logistiky Forvia HELLA Tomáš Caletka.

 

Větší množství skladů výrobu prodražuje. Jeden plně automatizovaný sklad ji naopak značně zefektivní. Nový obří sklad bude nezávislý na lidském faktoru a počasí. Během jedné hodiny v mohelnické Forvia HELLA vyskladní kolem 300 palet. Každá výrobní linka v sobě totiž už dnes ukrývá i menší zásobníky, do kterých poputují od příštího roku jednotlivé díly na výrobu světlometů pouze podle toho, jak velké množství jich dokáže linka zpracovat. Řekne si o ně sama, člověka už k tomu potřebovat nebude. Jednotlivé komponenty bude do těchto zásobníků rozvážet po předem určených trasách automatický vláček. Ani v něm už nenajdete řidiče. 

 

Výstavbu nových logistických center a skladů tradičně doprovází větší množství kamionů. V tomto případě to ale platit nebude. Objem nákladní dopravy se totiž naopak o 30 % sníží a nižší bude i hluk a světelný smog v okolí. „Nebude k nám už jezdit tolik menších poloprázdných vozidel, ale méně větších a zcela zaplněných kamionů. pro okolní svět zůstane vše schované uvnitř objektu za patnáctimetrovou zdí,“ vysvětluje Caletka.

 

Změní se i odbornost zaměstnanců v tomto novém komplexu. Klasické skladníky nahradí specialisté, kteří dokážou nový systém logistického centra řídit, upravovat a kontrolovat. Mohelnický výrobce světlometů pro automobily se tak i nadále posunuje od „montovny“ k „mozkovně“. „Odpovídají tomu i počty našich zaměstnanců. Celkově jich u nás pracuje 3300, z toho 1200 ve výrobě a 700 ve vývoji. A řady vývojových specialistů se budou stále zvětšovat,“ vysvětluje generální ředitel HELLA Forvia Petr Novotný.

 

Forvia HELLA Česká republika je součástí skupiny Forvia. Patří k hlavním průkopníkům inovací v oblasti osvětlovacích technologií a techniky v rámci automobilového průmyslu. Ve výzkumu a vývoji v ní na globální úrovni pracuje více než 35 000 specialistů. V České republice se zaměřuje na vývoj a výrobu předních světlometů a zadních skupinových svítilen do automobilů nejprestižnějších světových automobilek.