name | autoweek.cz
Obnovená naděje v modernizovaném Citroënu Berlingu
12.05.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Citroën uvádí na trh modernizovanou verzi modelu Berlingo s novým designem, vylepšeným komfortem a nejnovější generací infotainmentu. Především se ale vracejí osobní verze se spalovacími motory.
V roce 1996 Citroën modelem Berlingo vytvořil novou kategorii, když užitkový automobil poprvé nepostavil přidáním skříně k základu z osobního vozu, ale s nákladovým prostorem plně integrovaným do karoserie. Z tohoto základu odvozená pětimístná osobní verze, označovaná jako Ludospace, oslovila zájemce o rodinné automobily mimořádnou prostorností a současně nízkými provozními náklady a jednoduchou údržbou. Z Berlinga se stal fenomén. Na úspěch první generace navázala od roku 2008 druhá, která se protáhla ze 411 na 438 cm. Vozů prvních dvou generací se prodalo přes 1,7 milionu kusů.
Třetí generace - vzestup a šok
Třetí generace Berlinga se představila v roce 2018. Vznikla už s využitím platformy skupiny Stellantis EFP2. Přinesla dvě verze délky - M (440 cm) a XL (475 cm), přičemž ta delší nabízí i možnost sedmimístného uspořádání se třemi řadami sedadel. Od roku 2021 se Berlingo nabízí i s elektrickým pohonem.
V lednu 2022 přišlo šokující rozhodnutí vedení Stellantisu o ukončení prodeje osobních verzí se spalovacími motory. Pro českého dovozce Citroënu a jeho prodejce to znamenalo těžkou ztrátu, protože Berlingo představovalo třetinu jejich prodeje, mezi osobními vozy dokonce téměř polovinu. Částečné řešení se posléze našlo v přestavbě užitkového Berlinga N1 Profi na Kombi.
Nová naděje
Nyní Citroën uvádí na trh modernizovanou verzi Berlinga s novým designem, větším komfortem a nejnovější generací infotainment systému a konektivity. Zatímco v západní Evropě je modernizované osobní Berlingo nadále dostupné pouze s elektrickým pohonem, pro vybrané trhy, k nemalé radosti domácího zastoupení i na český, se vracejí osobní verze se spalovacími motory. Pro českého dovozce se tím otevírá šance získat zpět zákazníky, o něž v posledních dvou letech přišel.
S pomocí modernizovaného Berlinga a nových modelů C3 a C3 Aircross, které přijdou ve druhém pololetí, chce zlepšit prodej aby se vrátil na úroveň z doby před covidem s podílem na trhu 2,3-2,4 % z loňských 0,95 % s objemem prodeje 5200 až 5300 aut místo loňských 2100. Modernizovaného Berlinga má z výroby přislíbeno 1500 kusů, které by neměl být problém prodat.
S novou přídí a větším komfortem
Příď byla kompletně přepracována v novém stylu uvedeném na konceptu Oli. Maska chladiče a nárazník tvoří blok s novým oválným logem uprostřed. Nové EcoLED světlomety mají nový třídílný světelný podpis Citroënu s jedním svislým pruhem a dvěma vodorovnými pruhy.
Berlingo je stále k dispozici ve dvou délkách (440 cm nebo 475 cm). Ve druhé řadě nabízí tři samostatná, posuvná a sklopná sedadla vybavená Isofixem umožňující instalaci tří dětských sedaček. Ta lze v dlouhé verzi opět doplnit o další dvě sedadla ve třetí řadě.
Pro zlepšení komfortu se pro Berlingo poprvé nabízejí i přední sedadla Advanced Comfort se speciální vysoce kvalitní pěnou. Pro lepší využití vysoké výšky vozu je k dispozici odkládací prostor pod stropem Modutop o objemu 60 l.
Kompletně přepracovaná přístrojová deska je vybavena novým, centrálně umístěným 10“ dotykovým displejem a novým konfigurovatelným digitálním přístrojovým štítem. Základní výbavou je infotainment My Citroën Play. Nový systém My Citroën Play Plus používá 10“ HD displej, barevný 10“ přístrojový panel a přidává zadní kameru. Vrcholný My Citroën Drive Plus je k dispozici s 3D navigací TomTom.
Na benzin, naftu i elektrický proud
V nabídce pohonných jednotek jsou zážehový motor 1,2 PureTech 110/81 kW (111 k) a turbodiesely 1,5 BlueHDi 100/75 kW (102 k) a 130/96 kW (131 k). Pro verzi XL je to jen turbodiesel 1,5 BlueHDi 130/96 kW (131 k).
Verze ë-Berlingo má druhou generaci elektrického pohonu s trakčním elektromotorem o výkonu 100 kW (136 k). V kombinaci s novým LFP-akumulátorem 50 kWh nyní nabízí o 20 % delší dojezd proti dosavadní verzi, tedy až 330 km. Akumulátor lze nabíjet výkonem 100 kW. Revidovaný systém rekuperačního brzdění umožňuje nastavit intenzitu rekuperace ve třech úrovních pomocí páček pod volantem. Za příplatek se nabízí tepelné čerpadlo.
V rámci výbavy za příplatek je možné získat optimalizaci záběrových schopností Grip Control nebo adaptivní tempomat a omezovačem rychlosti s funkcí ACC umožňující automatické zastavení a rozjezd v závislosti na pohybu vpředu jedoucího vozidla.
Cenová nabídka s flexibilní prodlouženou zárukou
Všechny verze Berlinga se vyrábějí ve španělském Vigu. Akční cenová nabídka začíná na 565 000 Kč (1,2 PureTech 110), u verze XL na 655 000 Kč (1,5 Blue HDi 130). Na vůz se poskytuje prodloužená flexibilní značková záruka EssentialDrive od 3 let a nájezdu 200 000 km až na 8 let s menším nájezdem podle volby zákazníka.
Upravená verze Berlingo N1 Profi Kombi i nadále zůstává v prodeji s cenovou nabídkou od 540 000 Kč (1,2 PureTech 110) resp. pro XL 575 000 Kč (1,2 PureTech 110).
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz