name | autoweek.cz

Obchodní válka s Čínou zná jen poražené

Obchodní válka s Čínou zná jen poražené

08.10.2024 | | Aktuality

Výběr z komentáře šéfredaktora portálu Auto-Medienportal Guida Reinkinga.

Mini Aceman je čistý elektromobil překvapivě cenově dostupný. Rodinné Mini od BMW bylo v německém ceníku začátkem října za 30 650 eur (776 000 Kč). Zda tato cena bude platit i v listopadu není jisté, protože tento pětidveřový vůz vyrábí v Číně kooperační partner BMW firma Great Wall. To znamená, že mu, stejně jako všem elektromobilům z Říše středu, hrozí vydatný dodatečný tarif: k hrubé ceně se přidá 21,3 %. Tak to chce Evropská komise. Obviňuje Čínu z vytváření nefér konkurenčních podmínek tím, že dotuje svůj automobilový průmysl.

 

BMW už přes noc zdražilo Mini Aceman o 650 eur (16 500 Kč) – na 31 300 eur (792 500 Kč). Nemělo by to tak ale zůstat. Pokud Mini ke konečné ceně Acemana připočte celé clo, model by byl rázem pro dealery k dispozici za 36 505 eur (924 000 Kč). To by výrazně snížilo šanci na úspěšnost jeho prodeje. Mini doufá, že s Acemanem bude mít ve svém sortimentu nejprodávanější elektrický model.

 

Státy EU daly Komisi v celním sporu volnou ruku. Protichůdné hlasy z Německa a tří dalších zemí (Maďarska, Slovinska a Slovenska) nebyly nic platné. Motivy zastánců represivních tarifů se různí. Francie a Itálie se obávají záplavy levných aut z dovozu. Východoevropské země, jako Polsko a Bulharsko, spekulují o výstavbě čínských automobilek. BYD již buduje výrobu v Maďarsku. Německo se naopak obává hospodářské války. Pokud bude čínská vláda kontrovat vlastními celními bariérami, bude tam obchod pro VW, BMW a Mercedes vypadat ještě hůř než dosud.

 

V takovémto konfliktu by byli jen poražení. Tarify vedou k vyšším cenám, které nakonec musí zaplatit spotřebitelé v EU. Dvojnásob to vadí u elektromobilů, které jsou už nyní dražší než auta se spalovacími motory. Přitom EU chce, abychom co nejdříve jezdili pouze elektricky. „Ještě nevíme, jak budeme reagovat, až přijdou celníci,“ říká Mini. Jedno je ale jasné: alespoň část represivního tarifu uhradí spotřebitelé.

 

MG, nejúspěšnější značka z Číny v Evropě, by měla dokonce zaplatit represivní clo ve výši 35,3 %. Důvodem je údajná neochota SAIC, mateřské společnosti MG, spolupracovat s Evropskou komisí. Clo 21,3 % se týká dovozu evropských značek – navíc k 10 %, které připadají na všechna dovážená auta.

 

Dotčen by byl i Volkswagen. Značka Cupra dováží Tavascan z továrny VW v Číně. Tesle hrozí relativně nízké represivní clo na Model 3 vyráběný v Číně, ale Tesla již zdražila o 2000 eur (50 000 Kč).

 

S represivními cly by Evropská komise mohla vyvolat ekonomickou válku bezprecedentních rozměrů. Skutečnost, že by tím trpěly zejména německé firmy se silným exportem, a to nejen automobilového průmyslu, Brusel příliš nezajímá. V zemích jako Francii nebo Itálii panuje příliš velký strach, že by čínští výrobci mohli zaplavit trh levnými produkty a přitlačit jejich vlastní průmysl ke zdi. O tom v tuto chvíli nemůže být řeč: loni do EU přišlo z Číny jen 290 000 elektromobilů. Tesla do Evropy přivezla 100 000 elektrických vozidel ze své čínské továrny, zatémco pouze 75 000 dovezených elektromobilů lze připsat čistě čínským značkám jako BYD, MG nebo Nio. Mnoho povyku téměř pro nic.

 

Francie ukazuje, co by EU mohla udělat místo toho: podporovat prodej elektromobilů za podmínky, že je také správná ekologická bilance jejich výroby. Vyrábí-li se elektromobil se „špinavou elektřinou“, klimatu to sotva pomůže. Francie nyní dotuje pouze nákup těch vozů, které se vyrábějí pomocí udržitelné elektřiny. Především energeticky náročná výroba článků akumulátorů by měla být realizována pomocí zelené elektřiny, jinak elektromobil začne svůj život s obrovským batohem plným emisí CO2. Čínští výrobci proto mají jen malou šanci získat podporu.

 

Evropa by také měla následovat čínský příklad v podpoře výzkumu akumulátorů. Čínská vláda v této oblasti v posledních letech investovala miliardy. Německo je úplně jiné: spolková vláda v současnosti nechala vyčerpat finance na výzkum akumulátorů. Průmysl si stěžuje, že federální ministerstvo výzkumu již nepřijímá nové žádosti o financování.

 

    Guido Reinking, šéfredaktor portálu Auto-Medienportal

Ilustrační foto (Mini Aceman): BMW