name | autoweek.cz

Obavy výrobců autodílů – ve Francii

Obavy výrobců autodílů – ve Francii

19.09.2024 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Francouzská asociace dodavatelů automobilů FIEV varuje, že sektor riskuje ztrátu poloviny pracovních míst během následujících pěti let.

Šéf francouzské asociace dodavatelů automobilů Fiev Jean-Louis Pech varoval, že tomuto sektoru v nadcházejících letech hrozí ztráta další poloviny pracovních míst. Bylo by to po snížení o polovinu od roku 2007, resp. o 17 % od roku 2019 na dnešních 57 000 zaměstnanců. Jako hlavní důvod uvedl dramatický pokles objemu výroby vozidel ve Francii o 60 % od roku 2004 resp. o 31 % od roku 2019 (zatímco objem výroby v celé Evropě se od roku 2019 snížil o 14 %). K této brutální erozi pracovních sil přispívá i čínská konkurence v dodávkách automobilového vybavení, ale také přechod k elektromobilitě.

 

„Vzhledem k současným aktivitám se ztráta poloviny pracovních během příštích pěti let bohužel nezdá přehnaná. Mohlo by se to stát velmi, velmi rychle, protože 40 % našich zaměstnanců e stále spojeno s mechaniko vozidel se spalovacími motory,“ řekl nový prezident Fiev Jean-Louis Pech.

 

Federace výrobců komponent varuje, že ve Francii by počet zaměstnanců v tomto odvětví mohl do konce dekády klesnout ze současných 57 000 na méně než 25 000. Jean-Louis Pech ocenil  vizi Renaultu ve vztazích s dodavateli, ale současně kritizoval napjaté až divoké vztahy, které nastolily Stellantis nebo Volkswagen, které se starají pouze o jejich krátkodobou ziskovostí.

 

Zprávy z posledních dnů ilustrují krizi zaměstnanosti, na kterou upozornil Fiev. Valeo chce zavřít svou továrnu v L'Isle-d'Abeau (Isère) se 350 zaměstnanci, kde se vyrábějí hybridní systémy, a závod La Suze-sur-Sarthe (Sarthe) se 270 zaměstnanci, specialisty na systémy řízení teploty pro spalovací i elektrické motory. V ohrožení je také výzkumné centrum La Verrière (Yvelines) s 500 zaměstnanci a týká se to i lokalit Mondeville (Calvados) nebo Athis (Orne).

 

Stellantis už ve Francii od roku 2005 snížil počet zaměstnanců ze 126 000 (včetně výrobce zařízení Faurecia) na 98 000 v roce 2010, 78 300 v roce 2015 a 41 800 na konci roku 2023. Renault klesl ze 70 000 lidí ve Francii v polovině roku 2000 na 54 300 v roce 2010, 45 600 v roce 2015 a 38 100 na konci roku 2023.

 

Studie firmy Roland Berger tvrdí, že elektrifikace automobilů, vynucená Bruselem do roku 2035, by ve Francii mohla vytvořit 35 000 až 40 000 nových pracovních míst v profesích spojených s elektrotechnikou a elektronikou. To by ale stále znamenalo záporné saldo minimálně 30 000 až 35 000 pracovních míst. Během předchozí analýzy ale předpověděla, že sektor ve Francii vykáže během deseti let deficit kolem 40 000 lidí podle středního scénáře ale v nejhorším případě až 75 000 zaměstnanců.

 

Indikátory pro sektor automobilového aftermarketu svítí červeně, a to nejen po stránce zaměstnanosti. Od roku 2019 sektor navzdory zotavení po Covidu zaznamenal pokles obratu o 10 %. Podle Jeana-Louise Pecha je situace dramatická a poukazuje na „riziko pomalé, ale jisté agónie v sektoru.“

 

Ilustrační foto: Valeo