name | autoweek.cz

Nový Volkswagen Santana

Nový Volkswagen Santana

31.10.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ve Wolfsburgu se uskutečnila velkolepá prezentace nového Volkswagenu. Jde o jeden z nejdůležitějších modelů značky z globálního hlediska, ale v Evropě se s ním nesetkáme. Volkswagen Santana je totiž výhradně čínskou záležitostí.

 

Představení nového Volkswagenu Santana bylo současně spojeno s oslavami 30. výročí uvedení tohoto modelu na čínský trh. Tento vůz se stal symbolem motorizace Číny a základem pro celý moderní automobilový průmysl v Číně.

Příběh tohoto vozu, který v Evropě zcela propadl, je skutečně pozoruhodný. V roce 1979 vedení Komunistické strany Číny vyslalo do Německa vládní delegaci aby dohodla licenční výrobu německých automobilů v Číně. Delegace se vydala do Stuttgartu, jenže u vedení společnosti Daimler-Benz pro své plány nenašla velké nadšení. Říká se, že při hledání jiného německého výrobce aut se Číňané ptali na značku aut, kterých na německé dálnici viděli nejvíc. Když jim překladatel sdělil, že jde o "Lidový automobil", tedy Volkswagen, byli čínští soudruzi nadšeni. Vydali se do Wolfsburgu a tam našli větší pochopení. Když si z výrobního programu vybírali vůz, o nějž mají zájem, jejich volba padla na ten největší, jenž měl tehdy Volkswagen k dispozici.

První verze Santany byla vytvořena jako větší sedan odvozený z modelu Passat (resp. Audi 80). V době jednání s Číňany se tento vůz teprve připravoval do výroby (prodej začal v roce 1981). Tak byl v roce 1983 položen základ licenční výroby Volkswagenu v Číně, která se po pár letech stala základem hospodářského vzestupu koncernu VW.

Zatímco v Evropě byl prodej zastaven pro naprostý nezájem kupujících už v roce 1985 (s malými úpravami výroba pokračovala do roku 1988 pod jménem Passat), v Číně se tento vůz setkal s obrovským úspěchem. První generace vydržela po několika modernizacích ve výrobě dodnes dokonce i po nástupu moderních vozů. Dodnes je Santana např. nejrozšířenějším vozem taxi. Počet vyrobených vozů už se blíží k hranici 4 milionů.

Nový Volkswagen Santana je moderní sedan se všemi nezbytnými vymoženostmi po stránce bezpečnosti (šest airbagů, ABS, ESP) i komfortu (klimatizace, elektricky ovládané střešní okno, parkovací senzory, kožené potahy). Volkswagen pro vůz použil čtyřválec EA211 se zlepšenou hospodárností provozu ve verzích 1,4 l/66 kW (90 k) a 1,6 l/80 kW (110 k). Vůz se bude samozřejmě vyrábět v Číně - ve společném podniku SAIC v Šanghaji. Volkswagen ale neuvedl, zda byl vůz vytvořen na bázi platformy PQ24 (jako Škoda Fabia) nebo PQ25 (jako mj. Škoda Rapid), i když druhá varianta je pravděpodobnější, mj. i proto, že se Rapid bude v Šanghaji vyrábět také.