name | autoweek.cz

Nový koncert pro Elona

Nový koncert pro Elona

20.11.2024 | | Aktuality

Nick Carey, evropský automobilový korespondent Reuters, přináší z Londýna nejnovější informace o automobilovém průmyslu.

Do nástupu Donalda Trumpa do úřadu zbývají ještě dva měsíce, ale globální automobilky už vytvářejí svou strategii, jak se vypořádat s příštím americkým prezidentem poté, co ve volební kampani hrozil zaváděním cel.

 

Hyundai se rozhodl povýšit svého amerického šéfa a provozního ředitele společnosti Jose Muñoze na pozici spoluvýkonného ředitele, což je součástí kroku „lépe se připravit na nejistoty v globálním podnikatelském prostředí.“ Hyundai také pověřil Sung Kima, bývalého amerického diplomata, který pomáhal s Trumpovým summitem se severokorejským vůdcem Kim Čong-unem, aby byl odpovědný za globální vnější záležitosti.

 

Společnost Stellantis, která má závody v USA a musí se opravdu obávat cel na Mexiko, kde má také velkou produkci, místo toho sází na svou schopnost nabízet elektrické, hybridní nebo spalovací verze svých modelů, přičemž generální ředitel Carlos Tavares zdůrazňuje, že se za Trumpa přizpůsobí jakýmkoli změnám.

 

Trump Muskovi: Najímám vás

Jak slíbil, Donald Trump jmenoval Elona Muska aby spolu s ním vedl úsilí o zbavení se vládního odpadu. Oddělení pro vládní efektivitu, které Musk povede s bývalým republikánským prezidentským kandidátem Vivekem Ramaswamym, by mělo do 4. července 2026 navrhnout způsoby jak omezit byrokracii, omezit regulace a omezit plýtvání.

 

Aby takový plán fungoval, Musk se bude muset pohybovat mnohem rychleji. Trump se ujímá úřadu a nemůže už se ucházet o znovuzvolení, takže od prvního dne bude snadno zranitelným prezidentem. A polovina roku 2026 by byla v polovině období a příliš blízko novým volbám aby mohl Kongres jednat, takže času je málo.

 

Ještě se uvidí, jak dlouho vydrží Muskův vztah s Trumpem. Musk má blízko k moci, ale tím, že veřejně navrhuje, jako to udělal o víkendu, koho by měl Trump vybrat jako ministra financí, jedná, jako by měl moc.

 

Jak se mnoho lidí dozvědělo, v centru pozornosti je pouze prostor pro Trumpa, jak se Steve Bannon dozvěděl poté, co byl oslavován jako strůjce vítězství v roce 2016. Možná je Musk jiný, protože je nejbohatším mužem světa, ale pokud by se minulost měla opakovat, pak také mnoho pozornosti a příliš mnoho pochvalných titulků nemusí být pro Elona přínosem.

 

Přesto je to pro Muska zatím dobré. Akcie Tesly dostaly tento týden další podporu po zprávách, že Trumpův přechodový tým chce vypracovat federální předpisy pro autonomní vozidla, což by mohlo automobilce pomoci při testování jejího asistenčního softwaru pro řidiče s plnou samočinnou jízdou (FSD). Ale i s regulací by Tesla stále čelila vážným technologickým a právním překážkám při nasazování vozidel bez řidiče.

 

Trump chce zabít daňový kredit na elektromobily

Donald Trump se již dlouho staví proti spotřebitelským daňovým úlevám Bidenovy administrativy ve výši 7500 USD, a jeho přechodový tým má za cíl to ukončit.

 

„Takový krok by byl kontraproduktivní a nahrál by by čínským automobilkám,“ řekla v reakci na zprávu současná americká ministryně energetiky Jennifer Granholmová. Skupina zastupující výrobce elektromobilů a společnosti vyrábějící akumulátory také vyzvala Trumpa, aby nezabíjel daňové úlevy, protože by to poškodilo investice do výroby v klíčových státech, které hlasovaly pro republikánského kandidáta.

 

Generální ředitel Edison International Pedro Pizarro se také připojil když řekl, že americký průmysl veřejných služeb chce, aby Trump a Kongres pod vedením republikánů zachovali čistou energii a daňové úlevy na elektromobily v zákoně o snižování inflace, který obsahuje stovky miliard dolarů dotací.

 

Ačkoli Tesla byla historicky největším příjemcem spotřebitelských dotací pro elektromobily, nyní by mohla získat z likvidace pobídky, protože by to mohlo poškodit její přibývající konkurenty s elektromobily.

 

CATL Trumpovi: co takhle americká továrna?

Největší světový výrobce baterií CATL by stále rád postavil továrnu v USA, pokud Trump otevře dveře čínským investicím do dodavatelského řetězce elektromobilů. Řekl to agentuře Reuters zakladatel a předseda představenstva Robin Zeng.

 

Zatím je to velký otazník. Akumulátory vyrobené v Číně nesplňují podmínky pro dotace pro elektromobily od Bidenovy správy. Čínský dovoz elektromobilů podléhá 100% clům, které by čínské automobilky mohly obejít závody v Mexiku. Ale návrh vlády USA zablokovat jakékoli vozidlo s čínskou technologií s připojením by tuto možnost účinně zlikvidoval. Pro Zenga však naděje nikdy neumírá a agentuře Reuters řekl: „Doufám, že v budoucnu budou otevřeni investicím.“

 

Aktivističtí investoři jdou po Nissanu

Akcie Nissanu zaznamenaly velký nárůst poté, co se objevily zprávy, že aktivističtí investoři Effissimo Capital Management a Oasis Management získali podíly v bojující japonské automobilce. Tato zpráva přišla necelý týden poté, co Nissan vydal varování o zisku a uvedl, že propustí 9000 zaměstnanců a sníží pětinu své globální výrobní kapacity při propadu prodejů na svých dvou největších trzích v Číně a Spojených státech.

 

Aktivismus akcionářů nabyl na síle v Japonsku, kde mezinárodní a domácí investoři požadují, aby firmy rekordním tempem zlepšily správu a řízení společností a alokaci kapitálu. To, co bylo pro Nissan hrbolatou jízdou, může být ještě hrbolatější.

 

Rychlá kola

Čínská společnost Pony AI, která se zabývá autonomním řízením, usiluje o ocenění až 4,48 miliardy dolarů ve své primární veřejné nabídce v USA, protože posouvá vpřed s dlouho hledaným plánem na kotaci v New Yorku.

 

Volkswagen zvýšil své investice do Rivianu o 16 % na 5,8 miliardy dolarů, když společnosti zahájily svůj plánovaný společný podnik na vývoj architektury a softwaru pro elektromobily.

 

Čínská společnost Xiaomi potřetí zvýšila svou prognózu dodávek do roku 2024 na 130 000 elektromobilů, protože zaznamenala 30,5% skok v tržbách za třetí čtvrtletí.

 

Automobilová jednotka General Motors Cruise přiznala, že předložila falešnou zprávu, aby ovlivnila federální vyšetřování, a v rámci dohody o odloženém stíhání zaplatí pokutu 500 000 dolarů.

 

Stellantis neplánuje v Itálii zavírání továren nebo hromadné propouštění. Řekl to jeho výkonný ředitel během rozhovorů organizovaných italskou vládou s cílem vyřešit obavy o automobilový průmysl v zemi.

 

Čínská společnost Geely uvedla, že její výrobce prémiových elektromobilů Zeekr převezme kontrolu nad sesterskou značkou Lynk & Co, což je první velký restrukturalizační krok v rámci plánované generální opravy rozrůstající se automobilové skupiny.

 

Foto: PR Newswire / NECA