name | autoweek.cz

Novinky z ministerstva dopravy
27.12.2017 | Tiskové zprávy
Nová povinnost čeká stanice měření emisí, které budou pořizovat fotodokumentaci měřených vozidel. Samostatné stanice měření emisí mohou pokračovat - jednotný výstup požadovaný EU zaručí kontrolní technik. Zmenší se i prostor pro podvody se stáčením počítadla ujeté vzdálenosti.
Stanice měření emisí budou fotografovat všechny kontrolované vozy
Stanice pro měření emisí budou mít od 1. ledna povinnost pořizovat fotodokumentaci měřených vozidel. Stanice zároveň budou muset být připojeny do Centrálního informačního systému ministerstva dopravy, do kterého budou obrazový záznam a výsledky měření on-line ukládat. Stejný systém už od ledna 2016 funguje na STK. Nový způsob zaznamenávání měření emisí by měl zabránit podvodům s kontrolami.
Už nebude možné, aby vozidlo, které stanici vůbec nenavštíví, dostalo protokol o úspěšné kontrole. Zároveň se zúží prostor pro to, aby vozidlo, které neprojde měřením na jedné stanici, odjelo na jinou, kde projde. V protokolech totiž budou zaznamenávány časy a doba kontrol. Stejně jako na STK bude mechanik na emisích dokumentovat pohled na vozidlo zepředu i zezadu, výrobní štítek, tachometr a VIN kód. Pořízené snímky poslouží i jako další zdroj kontroly počtu najetých kilometrů.
Změna zároveň zjednoduší administrativu na SME. Pokud jednou stanice zapíše údaje o vozidlu do systému, tak při dalším měření už jej pouze vyhledají a nebudou muset údaje zapisovat znovu. Stanice, které budou chtít od ledna měření emisí provádět, se musí do systému zaregistrovat. K 1. lednu budou mít motoristé na webu Ministerstva dopravy k dispozici interaktivní mapu stanic měření emisí, které měření provádějí.
Samostatné stanice měření emisí mohou pokračovat, jednotný výstup zaručí kontrolní technik
Samostatné stanice měření emisí mohou i nadále poskytovat své služby motoristům. Požadavek evropské legislativy na jednotný výstup z technické kontroly bude zajištěn tím, že celkový výsledek kontroly vydá odborně připravený technik. Vyplývá to z novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, kterou schválila vláda.
Ministerstvo novelu zákona předložilo proto, aby do českého právního řádu přeneslo tři evropské směrnice upravující technické prohlídky vozidel. Evropská legislativa nově požaduje jednotná pravidla na celý systém technické kontroly. Bylo proto třeba vyjasnit otázku, zda je vůbec možné zachovat samostatné stanice měření emisí. Ministerstvu dopravy se podařilo s Evropskou komisí tuto otázku vyřešit tak, aby samostatné stanice měření emisí mohly ve své činnosti pokračovat. Cílem ministerstva bylo, aby evropská pravidla neměla negativní dopad na rozsah služeb, které čeští motoristé využívají.
Nadále tedy bude na rozhodnutí provozovatele vozidla, zda si technickou prohlídku vyřídí pouze ve stanici technické kontroly nebo bude tato prohlídka provedena ve stanici měření emisí a následně ve stanici technické kontroly. Protokol o celkovém výsledku technické prohlídky bude ale vždy vystavovat kontrolní technik, jehož odborná způsobilost bude zahrnovat i měření emisí. Vedle toho vznikne kategorie kontrolních techniků s omezením na vydávání osvědčení pouze z měření emisí.
Novela zmenší prostor pro podvody se stáčením tachometru
Novela jasně stanoví, že změna záznamu o celkovém počtu kilometrů na počítači ujeté vzdálenosti vozidla je přestupkem jak u fyzických tak u právnických osob. Z toho pak vyplývají i příslušné finanční sankce. Zákon zároveň nově přímo hovoří o tom, že záznam o celkové ujeté vzdálenosti nesmí být měněn. Výjimkou je pouze oprava nebo výměna počítače ujeté vzdálenosti. Ten, kdo takový zásah do „tachometru“ provede, bude muset o opravě vystavit protokol a předat ho provozovateli vozidla.
Registrační značky s hologramem
Od ledna 2018 se začnou na nových vozidlech intenzivněji objevovat tabulky registračních značek opatřené hologramem. Autodestruktivní holografická známka je nový ochranný prvek; nahradil ten předchozí, který byl prováděný laserem do ochranné reflexní fólie. Holografickou známku zajišťuje, dodává a na tabulky registračních značek nalepuje přímo dodavatel tabulek. Podobné známky používají i některé státy EU.
Stanice pro měření emisí budou mít od 1. ledna povinnost pořizovat fotodokumentaci měřených vozidel. Stanice zároveň budou muset být připojeny do Centrálního informačního systému ministerstva dopravy, do kterého budou obrazový záznam a výsledky měření on-line ukládat. Stejný systém už od ledna 2016 funguje na STK. Nový způsob zaznamenávání měření emisí by měl zabránit podvodům s kontrolami.
Už nebude možné, aby vozidlo, které stanici vůbec nenavštíví, dostalo protokol o úspěšné kontrole. Zároveň se zúží prostor pro to, aby vozidlo, které neprojde měřením na jedné stanici, odjelo na jinou, kde projde. V protokolech totiž budou zaznamenávány časy a doba kontrol. Stejně jako na STK bude mechanik na emisích dokumentovat pohled na vozidlo zepředu i zezadu, výrobní štítek, tachometr a VIN kód. Pořízené snímky poslouží i jako další zdroj kontroly počtu najetých kilometrů.
Změna zároveň zjednoduší administrativu na SME. Pokud jednou stanice zapíše údaje o vozidlu do systému, tak při dalším měření už jej pouze vyhledají a nebudou muset údaje zapisovat znovu. Stanice, které budou chtít od ledna měření emisí provádět, se musí do systému zaregistrovat. K 1. lednu budou mít motoristé na webu Ministerstva dopravy k dispozici interaktivní mapu stanic měření emisí, které měření provádějí.
Samostatné stanice měření emisí mohou pokračovat, jednotný výstup zaručí kontrolní technik
Samostatné stanice měření emisí mohou i nadále poskytovat své služby motoristům. Požadavek evropské legislativy na jednotný výstup z technické kontroly bude zajištěn tím, že celkový výsledek kontroly vydá odborně připravený technik. Vyplývá to z novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, kterou schválila vláda.
Ministerstvo novelu zákona předložilo proto, aby do českého právního řádu přeneslo tři evropské směrnice upravující technické prohlídky vozidel. Evropská legislativa nově požaduje jednotná pravidla na celý systém technické kontroly. Bylo proto třeba vyjasnit otázku, zda je vůbec možné zachovat samostatné stanice měření emisí. Ministerstvu dopravy se podařilo s Evropskou komisí tuto otázku vyřešit tak, aby samostatné stanice měření emisí mohly ve své činnosti pokračovat. Cílem ministerstva bylo, aby evropská pravidla neměla negativní dopad na rozsah služeb, které čeští motoristé využívají.
Nadále tedy bude na rozhodnutí provozovatele vozidla, zda si technickou prohlídku vyřídí pouze ve stanici technické kontroly nebo bude tato prohlídka provedena ve stanici měření emisí a následně ve stanici technické kontroly. Protokol o celkovém výsledku technické prohlídky bude ale vždy vystavovat kontrolní technik, jehož odborná způsobilost bude zahrnovat i měření emisí. Vedle toho vznikne kategorie kontrolních techniků s omezením na vydávání osvědčení pouze z měření emisí.
Novela zmenší prostor pro podvody se stáčením tachometru
Novela jasně stanoví, že změna záznamu o celkovém počtu kilometrů na počítači ujeté vzdálenosti vozidla je přestupkem jak u fyzických tak u právnických osob. Z toho pak vyplývají i příslušné finanční sankce. Zákon zároveň nově přímo hovoří o tom, že záznam o celkové ujeté vzdálenosti nesmí být měněn. Výjimkou je pouze oprava nebo výměna počítače ujeté vzdálenosti. Ten, kdo takový zásah do „tachometru“ provede, bude muset o opravě vystavit protokol a předat ho provozovateli vozidla.
Registrační značky s hologramem
Od ledna 2018 se začnou na nových vozidlech intenzivněji objevovat tabulky registračních značek opatřené hologramem. Autodestruktivní holografická známka je nový ochranný prvek; nahradil ten předchozí, který byl prováděný laserem do ochranné reflexní fólie. Holografickou známku zajišťuje, dodává a na tabulky registračních značek nalepuje přímo dodavatel tabulek. Podobné známky používají i některé státy EU.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz