name | autoweek.cz
Nové předpisy zvýší bezpečnost silničního provozu
12.07.2022 | | Tiskové zprávy
Od 6. července začalo platit nové nařízení Evropské komise o obecné bezpečnosti vozidel. Zavádí řadu povinných pokročilých asistenčních systémů pro řidiče s cílem zvýšit bezpečnost silničního provozu.
Nová bezpečnostní opatření pomohou lépe chránit cestující, chodce a cyklisty na silničních komunikacích v Unii. Do roku 2038 by se tak mělo předejít více než 25 000 smrtelných dopravních nehod a nejméně 140 000 případů vážných zranění.
Výkonná místopředsedkyně Evropské komise odpovědná za Evropu připravenou na digitální věk Margrethe Vestagerová k tomu uvedla: „Díky technologiím dnes máme možnost zvyšovat úroveň bezpečnosti automobilů. Nové, pokročilé a povinné bezpečnostní prvky pomohou ještě výrazněji snížit počet smrtelných nehod na silnicích.“
Eurokomisař Thierry Breton, odpovědný za vnitřní trh doplnil: „Vozidla se stále více automatizují – disponují regulací rychlosti, systémem pro udržování vozidla v jízdním pruhu a automatickým brzděním. Díky novým bezpečnostním předpisům, které začínají platit, chce Unie zajistit, aby nové technologie zvyšovaly kvalitu každodenního života Evropanů.“
Předpisy týkající se obecné bezpečnosti vozidel
Novými předpisy se tak od 6. července zavádějí tyto bezpečnostní prvky na pomoc řidiči:
- Všechna silniční vozidla (tj. osobní automobily, dodávky, nákladní automobily a autobusy): inteligentní regulace rychlosti ISA (Intelligent Speed Assistance), detekce zpětného chodu s kamerou nebo snímači, upozornění v případě ospalosti nebo nedostatku pozornosti řidiče a signál nouzového brzdění.
- Osobní automobily a dodávky: doplňkové funkce, jako jsou systémy pro udržování vozidla v jízdním pruhu, automatické brzdění a záznamníky dat o události.
- Autobusy a nákladní automobily: technologie pro lepší rozpoznávání možných mrtvých úhlů, varování před střety s chodci nebo cyklisty a systémy monitorování tlaku v pneumatikách.
Tyto předpisy se poprvé použijí u nových typů vozidel (od 6. 7. 2022) a dále pak u všech nových vozidel (od 7. července 2024). Platnost některých nových opatření bude rozšířena tak, aby se do roku 2029 vztahovala na různé druhy silničních vozidel.
(Pozn. Autoweek.cz: některé údaje v oficiálním českém překladu, který zde uvádíme, nejsou zcela ve shodě s údaji na Informačních listech Evropské komise, jejichž vyobrazení přinášíme také)
Souvislosti
Revidované nařízení o obecné bezpečnosti předložila Komise v roce 2018. Řešila jím potřebu zlepšit bezpečnost vozidel a silničního provozu, jelikož studie prokázaly, že při 95 % nehod hraje roli lidská chyba. Evropský parlament a členské státy EU následně nařízení přijaly v listopadu 2019. Komise od té doby přijala řadu souvisejících prováděcích nařízení, která se vztahují na asistenty řízení, jež nařízení zavedlo.
Výkonná místopředsedkyně Evropské komise odpovědná za Evropu připravenou na digitální věk Margrethe Vestagerová k tomu uvedla: „Díky technologiím dnes máme možnost zvyšovat úroveň bezpečnosti automobilů. Nové, pokročilé a povinné bezpečnostní prvky pomohou ještě výrazněji snížit počet smrtelných nehod na silnicích.“
Eurokomisař Thierry Breton, odpovědný za vnitřní trh doplnil: „Vozidla se stále více automatizují – disponují regulací rychlosti, systémem pro udržování vozidla v jízdním pruhu a automatickým brzděním. Díky novým bezpečnostním předpisům, které začínají platit, chce Unie zajistit, aby nové technologie zvyšovaly kvalitu každodenního života Evropanů.“
Předpisy týkající se obecné bezpečnosti vozidel
Novými předpisy se tak od 6. července zavádějí tyto bezpečnostní prvky na pomoc řidiči:
- Všechna silniční vozidla (tj. osobní automobily, dodávky, nákladní automobily a autobusy): inteligentní regulace rychlosti ISA (Intelligent Speed Assistance), detekce zpětného chodu s kamerou nebo snímači, upozornění v případě ospalosti nebo nedostatku pozornosti řidiče a signál nouzového brzdění.
- Osobní automobily a dodávky: doplňkové funkce, jako jsou systémy pro udržování vozidla v jízdním pruhu, automatické brzdění a záznamníky dat o události.
- Autobusy a nákladní automobily: technologie pro lepší rozpoznávání možných mrtvých úhlů, varování před střety s chodci nebo cyklisty a systémy monitorování tlaku v pneumatikách.
Tyto předpisy se poprvé použijí u nových typů vozidel (od 6. 7. 2022) a dále pak u všech nových vozidel (od 7. července 2024). Platnost některých nových opatření bude rozšířena tak, aby se do roku 2029 vztahovala na různé druhy silničních vozidel.
(Pozn. Autoweek.cz: některé údaje v oficiálním českém překladu, který zde uvádíme, nejsou zcela ve shodě s údaji na Informačních listech Evropské komise, jejichž vyobrazení přinášíme také)
Souvislosti
Revidované nařízení o obecné bezpečnosti předložila Komise v roce 2018. Řešila jím potřebu zlepšit bezpečnost vozidel a silničního provozu, jelikož studie prokázaly, že při 95 % nehod hraje roli lidská chyba. Evropský parlament a členské státy EU následně nařízení přijaly v listopadu 2019. Komise od té doby přijala řadu souvisejících prováděcích nařízení, která se vztahují na asistenty řízení, jež nařízení zavedlo.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz