name | autoweek.cz
Nové předpisy umožní zavádění plně automatizovaných vozidel v EU
12.07.2022 | | Tiskové zprávy
Od 6. července začalo platit nové nařízení Evropské komise o obecné bezpečnosti vozidel. Kromě zavádění řady povinných pokročilých asistenčních systémů pro řidiče současně stanoví právní rámec pro schvalování plně automatizovaných vozidel v EU.
Vzhledem k tomu, že vstup nařízení o obecné bezpečnosti v platnost zmocňuje Evropskou komisi k dokončení právního rámce pro automatizovaná a propojená vozidla, předloží Komise v létě soubor technických pravidel pro schvalování plně automatizovaných vozidel, čímž se EU stane jedním z průkopníků v této oblasti. Díky tomu bude možné zvýšit důvěru veřejnosti v dané technologie, stimulovat inovace a zvýšit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.
Výkonná místopředsedkyně Evropské komise odpovědná za Evropu připravenou na digitální věk Margrethe Vestagerová k tomu uvedla: „Prostřednictvím nových předpisů chceme zajistit, aby bylo možné začít v EU bezpečně zavádět autonomní vozidla bez řidiče, a to na základě takového právního rámce, který klade prioritní důraz na bezpečnost lidí.“
Eurokomisař Thierry Breton, odpovědný za vnitřní trh doplnil: „Díky novým bezpečnostním předpisům chce Unie zajistit aby automobilový průmysl disponoval předvídatelným, bezpečným právním rámcem, který mu umožní zavádění inovativních technologických řešení a udržet svou konkurenceschopnost na světové scéně.“
Technické předpisy pro automatizovaná vozidla
Na základě nařízení o obecné bezpečnosti hodlá Komise letos v létě přijmout technické předpisy pro automatizovaná a propojená vozidla, zejména se zaměřením na automatizovaná vozidla nahrazující řidiče na dálnicích (automatizace úrovně 3) a vozidla zcela bez řidiče používaná například jako městská kyvadlová doprava nebo automatizovaná taxislužba (automatizace úrovně 4). Díky tomu se právní předpisy EU sladí s novými pravidly na úrovni OSN pro automatizaci úrovně 3 a zavedou se nové technické právní předpisy EU pro plně automatizovaná vozidla bez řidiče (tj. jako první mezinárodní předpisy svého druhu).
Technickými předpisy stanovenými ve formě aktu v přenesené pravomoci a prováděcího aktu se zavede komplexní posouzení bezpečnosti a vyspělosti plně automatizovaných vozidel před jejich uvedením na trh EU. V rámci posouzení se uplatní zkušební postupy, požadavky na kybernetickou bezpečnost, pravidla pro zaznamenávání údajů, jakož i sledování výkonnosti v oblasti bezpečnosti a požadavků na hlášení incidentů ze strany výrobců vozidel bez řidiče.
Souvislosti
Souběžně s návrhem Komise na revidované nařízení o obecné bezpečnosti byla rovněž zveřejněna strategie EU pro automatizovanou mobilitu, která nastiňuje komplexní soubor opatření EU pro zavádění propojených a automatizovaných systémů mobility. V této souvislosti bylo třeba učinit kroky, které by zajistily zavedení klíčových technologií a infrastruktury a přijetí vhodného regulačního rámce EU pro vnitřní trh. Kromě toho se tím má zajistit, aby automatizovaná mobilita přinášela výhody evropským občanům.
Výkonná místopředsedkyně Evropské komise odpovědná za Evropu připravenou na digitální věk Margrethe Vestagerová k tomu uvedla: „Prostřednictvím nových předpisů chceme zajistit, aby bylo možné začít v EU bezpečně zavádět autonomní vozidla bez řidiče, a to na základě takového právního rámce, který klade prioritní důraz na bezpečnost lidí.“
Eurokomisař Thierry Breton, odpovědný za vnitřní trh doplnil: „Díky novým bezpečnostním předpisům chce Unie zajistit aby automobilový průmysl disponoval předvídatelným, bezpečným právním rámcem, který mu umožní zavádění inovativních technologických řešení a udržet svou konkurenceschopnost na světové scéně.“
Technické předpisy pro automatizovaná vozidla
Na základě nařízení o obecné bezpečnosti hodlá Komise letos v létě přijmout technické předpisy pro automatizovaná a propojená vozidla, zejména se zaměřením na automatizovaná vozidla nahrazující řidiče na dálnicích (automatizace úrovně 3) a vozidla zcela bez řidiče používaná například jako městská kyvadlová doprava nebo automatizovaná taxislužba (automatizace úrovně 4). Díky tomu se právní předpisy EU sladí s novými pravidly na úrovni OSN pro automatizaci úrovně 3 a zavedou se nové technické právní předpisy EU pro plně automatizovaná vozidla bez řidiče (tj. jako první mezinárodní předpisy svého druhu).
Technickými předpisy stanovenými ve formě aktu v přenesené pravomoci a prováděcího aktu se zavede komplexní posouzení bezpečnosti a vyspělosti plně automatizovaných vozidel před jejich uvedením na trh EU. V rámci posouzení se uplatní zkušební postupy, požadavky na kybernetickou bezpečnost, pravidla pro zaznamenávání údajů, jakož i sledování výkonnosti v oblasti bezpečnosti a požadavků na hlášení incidentů ze strany výrobců vozidel bez řidiče.
Souvislosti
Souběžně s návrhem Komise na revidované nařízení o obecné bezpečnosti byla rovněž zveřejněna strategie EU pro automatizovanou mobilitu, která nastiňuje komplexní soubor opatření EU pro zavádění propojených a automatizovaných systémů mobility. V této souvislosti bylo třeba učinit kroky, které by zajistily zavedení klíčových technologií a infrastruktury a přijetí vhodného regulačního rámce EU pro vnitřní trh. Kromě toho se tím má zajistit, aby automatizovaná mobilita přinášela výhody evropským občanům.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz