name | autoweek.cz
![Nové české bojové vozidlo LRPV Gepard](/pic/dajbych_lrpv_gepard/LRPV Gepard 03.jpg)
Nové české bojové vozidlo LRPV Gepard
22.10.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Během akce Future Forces Forum spojené s výstavou vojenské a speciální techniky na letňanském výstavišti v Praze mělo premiéru nejnovější provedení českého bojového vozidla LRPV Gepard pro speciální jednotky.
České společnosti Dajbych, Tatra Defence Vehicle a Optokon ve společné expozici představily nejnovější vylepšené provedení lehkého bojového vozidla LRPV Gepard, postaveného na osvědčeném podvozku terénního automobilu Toyota Land Cruiser řady 70. Čeští specialisté vytvořili vozidlo určené pro speciální a výsadkové jednotky, které má potenciál nahradit dosluhující vozy Land Rover Defender 130 Kajman, jež jsou ve výzbroji armády České republiky.
Automobil Toyota Land Cruiser řady 70 představuje ověřenou a univerzální platformu. Možnosti variant pokrývají vše, na co dnes česká armáda využívá vozidla Land Rover Defender a UAZ, a existuje navíc v dalších verzích. Proto české firmy v projektu LRPV Gepard a lehčího RDV Gepard vsadily právě na tento podvozek.
Hlavním koordinátorem a dodavatelem vozidlové platformy projektu Gepard je plzeňská firma Dajbych, která se už více než 20 let specializuje na terénní a speciální vozidla. Na projektu Gepard se dále podílejí kopřivnická Tatra Defence Vehicle (TDV), specialista na výrobu a modernizace bojových vozidel včetně typu Pandur II 8x8, šternberská Excalibut Army (EA), zaměřující se na speciální pozemní bojovou techniku včetně tanků, obrněných vozidel, raketometů či samohybných houfnic, a jihlavská společnost Optokon, která se specializuje na spojovací i komunikační vybavení a datové sítě.
Vývoj probíhal na základě konkrétních armádních požadavků a odborných konzultací s potenciálními uživateli z řad speciálních a výsadkových sil. Při vzniku vozidla LRPV Gepard byl kladen důraz na vysoký stupeň mobility, velkou užitečnou hmotnost v dané kategorii a dostatečný vnitřní prostor pro převoz až šesti vojáků včetně potřebné výstroje, výzbroje a palubního vybavení i nejmodernějších komunikačních systémů.
Soustava lafet umístěných na střeše vozidla, u všech čtyř dveří a na zádi umožňuje instalaci silné výzbroje. Konstrukce dává možnost instalaci přídavného pancéřování - vozidlo může disponovat balistickou odolností až do úrovně STANAG Level II a tomu odpovídající protiminovou ochranou podlahy. I v konfiguraci s nejvyšší možnou mírou odolnosti je vozidlo schopno bojového nasazení bez omezení s kompletní šestičlennou osádkou, plnou výstrojí, výzbrojí a vybavením.
Celková hmotnost vozidla LRPV Gepard činí 5,5 t a nosnost 1,4 t. Vůz je vybaven osmiválcovým vznětovým motorem o výkonu 189 kW a je schopen táhnout bržděný přívěs až do váhy 3,5 t. LRPV Gepard lze vybavit přímo řazenou, automatickou převodovkou nebo převodovku VDS s plynulou změnou převodových poměrů. Díky dvěma palivovým nádržím s celkovým obsahem 180 l je zajištěn maximální dojezd vozidla. Všechna kola jsou vybavena systémem nouzového dojezdu Runflat.
Společnost Dajbych do projektu bojových vozidel Gepard dodává militarizované platformy i prvky pancéřové ochrany. TDV vyvinula a provádí montáž konzol, držáků a lafet pro předepsanou výzbroj a výstroj. EA má na starosti elektroinstalaci vozidel včetně systému Blackout, výrobu a montáž ochranných prvků a struktur nebo montáž pancéřového kitu. Optokon zajišťuje dodávky a implementaci sytému komunikace a systému jednotlivých stupňů velení.
Pro další verze vojenských vozidel na bázi podvozku Toyota Land Cruiser řady 70 se počítá i se spoluprací firem MedTec (výroba a dodávky nástaveb ambulance a jiných specializovaných verzí) a Karbox (výroba a dodávky sendvičových skříňových nástaveb).
Automobil Toyota Land Cruiser řady 70 představuje ověřenou a univerzální platformu. Možnosti variant pokrývají vše, na co dnes česká armáda využívá vozidla Land Rover Defender a UAZ, a existuje navíc v dalších verzích. Proto české firmy v projektu LRPV Gepard a lehčího RDV Gepard vsadily právě na tento podvozek.
Hlavním koordinátorem a dodavatelem vozidlové platformy projektu Gepard je plzeňská firma Dajbych, která se už více než 20 let specializuje na terénní a speciální vozidla. Na projektu Gepard se dále podílejí kopřivnická Tatra Defence Vehicle (TDV), specialista na výrobu a modernizace bojových vozidel včetně typu Pandur II 8x8, šternberská Excalibut Army (EA), zaměřující se na speciální pozemní bojovou techniku včetně tanků, obrněných vozidel, raketometů či samohybných houfnic, a jihlavská společnost Optokon, která se specializuje na spojovací i komunikační vybavení a datové sítě.
Vývoj probíhal na základě konkrétních armádních požadavků a odborných konzultací s potenciálními uživateli z řad speciálních a výsadkových sil. Při vzniku vozidla LRPV Gepard byl kladen důraz na vysoký stupeň mobility, velkou užitečnou hmotnost v dané kategorii a dostatečný vnitřní prostor pro převoz až šesti vojáků včetně potřebné výstroje, výzbroje a palubního vybavení i nejmodernějších komunikačních systémů.
Soustava lafet umístěných na střeše vozidla, u všech čtyř dveří a na zádi umožňuje instalaci silné výzbroje. Konstrukce dává možnost instalaci přídavného pancéřování - vozidlo může disponovat balistickou odolností až do úrovně STANAG Level II a tomu odpovídající protiminovou ochranou podlahy. I v konfiguraci s nejvyšší možnou mírou odolnosti je vozidlo schopno bojového nasazení bez omezení s kompletní šestičlennou osádkou, plnou výstrojí, výzbrojí a vybavením.
Celková hmotnost vozidla LRPV Gepard činí 5,5 t a nosnost 1,4 t. Vůz je vybaven osmiválcovým vznětovým motorem o výkonu 189 kW a je schopen táhnout bržděný přívěs až do váhy 3,5 t. LRPV Gepard lze vybavit přímo řazenou, automatickou převodovkou nebo převodovku VDS s plynulou změnou převodových poměrů. Díky dvěma palivovým nádržím s celkovým obsahem 180 l je zajištěn maximální dojezd vozidla. Všechna kola jsou vybavena systémem nouzového dojezdu Runflat.
Společnost Dajbych do projektu bojových vozidel Gepard dodává militarizované platformy i prvky pancéřové ochrany. TDV vyvinula a provádí montáž konzol, držáků a lafet pro předepsanou výzbroj a výstroj. EA má na starosti elektroinstalaci vozidel včetně systému Blackout, výrobu a montáž ochranných prvků a struktur nebo montáž pancéřového kitu. Optokon zajišťuje dodávky a implementaci sytému komunikace a systému jednotlivých stupňů velení.
Pro další verze vojenských vozidel na bázi podvozku Toyota Land Cruiser řady 70 se počítá i se spoluprací firem MedTec (výroba a dodávky nástaveb ambulance a jiných specializovaných verzí) a Karbox (výroba a dodávky sendvičových skříňových nástaveb).
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz