name | autoweek.cz

Novátorské momenty a milníky v historii BMW Group
08.03.2016 | Vladimír Rybecký | Auto archív
V pondělí 7. března 2016 oslavila BMW Group 100 let existence. Za tu dobu se malý výrobce leteckých motorů se sídlem na severu Mnichova proměnil ve světově uznávaného výrobce prémiových automobilů a motocyklů, ale i v poskytovatele finančních služeb a dalších služeb.
BMW Group měla podstatný vliv na budoucnost osobní dopravy již od dob svého založení v roce 1916. Během let se postupně vyvíjela do své současné pozice poskytovatele prémiových služeb mobility.
Představení motocyklu BMW R 32 a jeho zásadní vliv na celý průmysl
Model R32, uvedený na trh v roce 1923, byl mnohem víc než pouhým motocyklem s modrobílým logem na nádrži. I v tehdejší době byl důkazem odvahy společnosti oprostit se od zavedených norem a vytvořit svůj první produkt čistě dle svého mínění. Vznikl motocykl konstrukčně postavený kolem samotného motoru. Tento přístup se nestal pouze charakteristickým konstrukčním principem motocyklů BMW, ale také zásadním přínosem pro celý průmysl.
BMW 328 ztělesňuje dynamiku, estetiku a zásadní inovace – kvality, které za BMW stojí i v současnosti
BMW 328, které téměř okamžitě definovalo ambice mladé společnosti v oblasti motorsportu až do 60. let, bylo veřejnosti předvedeno v červnu 1936 na okruhu Nürburgring.
Za svůj úspěch BMW 328 vděčí řadě jedinečných konstrukčních prvků: důsledně aplikované lehké konstrukci, ideálnímu rozložení hmotnosti, aerodynamickým tvarům, skvělému motoru a bezvadným jízdním vlastnostem, které mu dodal pečlivě naladěný podvozek.
BMW 328 znamenalo přelom a položilo základy zcela novému chápání automobilu: úspěšný koncept stojí na ideální souhře mezi maximální hospodárností a výkonem za všech podmínek. Díky důkladné implementaci těchto kvalit v sobě BMW 328 spojuje vše, na čem značka BMW stojí do současnosti: dynamiku, estetiku a zásadní inovace.
BMW 1500 - zákládající člen „Nové třídy“ - sportovní rodinný sedan jako nový tržní segment
Během let BMW Group opakovaně prokázala svůj cit pro správné načasování tím, že přivedla na svět správné automobily a motocykly v okamžiku, kdy byly potřeba. Mnoho produktů společnosti dokonce ustanovilo své vlastní segmenty, například na začátku 60. let vznikl v rámci „Neue Klasse“ („Nové třídy“) model BMW 1500 a stal se zakládajícím členem nového segmentu zvaného sportovní rodinný sedan. V dnešní době má v této třídě svůj produkt každý prémiový výrobce.
Zcela nový koncept motocyklu - GS - byl zrozen typem R 80 G/S
Na konci 70. let rostla v segmentu motocyklů konkurence z dalekého východu, ale vývojáři BMW opět překvapili, když na svět přivedli úplně nový koncept, představený v roce 1980: R 80 G/S. V té době se jednalo o jediný terénní motocykl s velkoobjemovým motorem, který nabízel jízdní kvality silničního stroje. GS položilo základy jedné z nejoblíbenějších tříd motocyklů současnosti: cestovní enduro.
Založení společnosti BMW Motorsport GmbH - základu nynějšího BMW M GmbH
K úspěchu BMW Group nepomohly pouze samotné výrobky; svůj nemalý vliv měla i celá série klíčových rozhodnutí. Jedním takovým bylo v roce 1972 založení divize BMW Motorsport GmbH. Vedení si uvědomilo, že pozitivní obraz společnosti a jejích výrobků, tvořený závodními aktivitami, je možné více využít; automobily vyráběné divizí Motorsport mohly přinášet nemalé finanční zisky, které se daly použít k refinancování závodních aktivit. Produkty značky BMW M GmbH mohou i dnes z velké části za skvělé sportovní a obchodní výsledky společnosti a hodně pomáhají tvorbě image.
Otevření FIZ - Výzkumného a vývojového centra BMW Group v Mnichově
Mnoho převratných nápadů a inovací BMW Group vzniká ve vysoce progresivním prostředí Výzkumného a vývojového centra v Mnichově, známého jako FIZ. Budova otevřená v roce 1990 vyniká voštinovou strukturou, která posiluje spolupráci mezi jednotlivými odděleními automobilového vývoje tím, že mezi nimi výrazně zkracuje vzdálenost.
Společně s novou budovou byli inženýři nově začleněni do „vývojových projektových týmů“, které jim dovolily významně efektivnější komunikaci a řešení problémů přímo ve fázi prvních prototypů. Zároveň jim bylo umožněno udržovat nepřetržité spojení s designéry, kteří také sídlí ve FIZu, a diskutovat s nimi své návrhy už od počátku vývoje. Pojetí vývoje v centru FIZ během let prokázalo svou efektivitu a pokračuje v dalším rozvoji i v současné době. Například aerodynamické zkušební centrum BMW, které bylo otevřeno v roce 2009, se i dnes považuje za jedno z nejlepších na světě. Už nyní existují plány do dalších desetiletí, jež postupně rozšíří záběr centra FIZ.
BMW Group: vyrovnání se s minulostí - 30. a 40. léta
BMW Group během své historie zažila řadu úspěchů, ale musela čelit také několika velkým krizím. Pod režimem národního socialismu ve 30. a 40. letech minulého století fungovalo BMW AG exkluzivně jako dodavatel německého válečného průmyslu. Kvůli zvýšené poptávce po leteckých motorech BMW byli do pracovního procesu povoláni i nucení pracovníci, trestanci a zajatci z koncentračních táborů. V osudech mnoha lidí odsouzených k nucené práci to způsobilo obrovské utrpení, které zůstává i nadále předmětem nejhlubší lítosti.
BMW AG reagovalo na tuto část historie už v roce 1983, kdy se stalo první průmyslovou společností, která iniciovala na toto téma veřejnou debatu a vydala knihu nazvanou „BMW – Eine Deutsche Geschichte“ (BMW - Německá historie). Několik dalších publikací, jež se týkaly citlivého tématu, následovalo. BMW Group bez výjimky čelí temné kapitole své historie a v roce 1999 se stalo zakládajícím členem organizace „Erinnerung, Verantwortung, Zukunft“ (Připomínka, odpovědnost, budoucnost), vzniklé za účelem kompenzací obětem nucených prací.
Již od 90. let se BMW Group aktivně zapojuje do úsilí přinášejícího větší vstřícnost, respekt a pochopení napříč různými kulturami.
9. prosince 1959
V poválečných letech se BMW, neboli Bayerische Motoren Werke, zotavovalo pomalu. Zatímco Německo se v 50. letech ocitlo uprostřed „ekonomického zázraku“, na BMW AG udeřila vážná krize, neboť její nezávislost byla ohrožena prodejem ve prospěch konkurenční společnosti Daimler-Benz.
Při dramatické valné hromadě 9. prosince 1959 byly plány k prodeji smeteny ze stolu, a to hlavně malými akcionáři a dealery značky. Toto gesto podpory a víry ve společnost inspirovalo jednoho z velkých akcionářů společnosti, průmyslníka Herberta Quandta, který se rozhodl najít alternativní řešení. To následně vzniklo během diskuzí se správní radou a radou zaměstnanců. Detailní analýza ukázala, že BMW má před sebou slibnou budoucnost, takže k prodeji nakonec nedošlo.
Tehdejší angažovanost Herberta Quandta a jeho rodiny zajišťuje nezávislost BMW AG až do dnešních dnů. Síla a nezdolnost BMW Group byla patrná i v dalších letech. Jako dva příklady lze zmínit ropnou krizi na počátku 70. let nebo neúspěšnou akvizici společnosti Rover v 90. letech; z obou náročných situací společnost vyšla silnější než předtím. Značky tvoří emocionální charakter společnosti.
Představení motocyklu BMW R 32 a jeho zásadní vliv na celý průmysl
Model R32, uvedený na trh v roce 1923, byl mnohem víc než pouhým motocyklem s modrobílým logem na nádrži. I v tehdejší době byl důkazem odvahy společnosti oprostit se od zavedených norem a vytvořit svůj první produkt čistě dle svého mínění. Vznikl motocykl konstrukčně postavený kolem samotného motoru. Tento přístup se nestal pouze charakteristickým konstrukčním principem motocyklů BMW, ale také zásadním přínosem pro celý průmysl.
BMW 328 ztělesňuje dynamiku, estetiku a zásadní inovace – kvality, které za BMW stojí i v současnosti
BMW 328, které téměř okamžitě definovalo ambice mladé společnosti v oblasti motorsportu až do 60. let, bylo veřejnosti předvedeno v červnu 1936 na okruhu Nürburgring.
Za svůj úspěch BMW 328 vděčí řadě jedinečných konstrukčních prvků: důsledně aplikované lehké konstrukci, ideálnímu rozložení hmotnosti, aerodynamickým tvarům, skvělému motoru a bezvadným jízdním vlastnostem, které mu dodal pečlivě naladěný podvozek.
BMW 328 znamenalo přelom a položilo základy zcela novému chápání automobilu: úspěšný koncept stojí na ideální souhře mezi maximální hospodárností a výkonem za všech podmínek. Díky důkladné implementaci těchto kvalit v sobě BMW 328 spojuje vše, na čem značka BMW stojí do současnosti: dynamiku, estetiku a zásadní inovace.
BMW 1500 - zákládající člen „Nové třídy“ - sportovní rodinný sedan jako nový tržní segment
Během let BMW Group opakovaně prokázala svůj cit pro správné načasování tím, že přivedla na svět správné automobily a motocykly v okamžiku, kdy byly potřeba. Mnoho produktů společnosti dokonce ustanovilo své vlastní segmenty, například na začátku 60. let vznikl v rámci „Neue Klasse“ („Nové třídy“) model BMW 1500 a stal se zakládajícím členem nového segmentu zvaného sportovní rodinný sedan. V dnešní době má v této třídě svůj produkt každý prémiový výrobce.
Zcela nový koncept motocyklu - GS - byl zrozen typem R 80 G/S
Na konci 70. let rostla v segmentu motocyklů konkurence z dalekého východu, ale vývojáři BMW opět překvapili, když na svět přivedli úplně nový koncept, představený v roce 1980: R 80 G/S. V té době se jednalo o jediný terénní motocykl s velkoobjemovým motorem, který nabízel jízdní kvality silničního stroje. GS položilo základy jedné z nejoblíbenějších tříd motocyklů současnosti: cestovní enduro.
Založení společnosti BMW Motorsport GmbH - základu nynějšího BMW M GmbH
K úspěchu BMW Group nepomohly pouze samotné výrobky; svůj nemalý vliv měla i celá série klíčových rozhodnutí. Jedním takovým bylo v roce 1972 založení divize BMW Motorsport GmbH. Vedení si uvědomilo, že pozitivní obraz společnosti a jejích výrobků, tvořený závodními aktivitami, je možné více využít; automobily vyráběné divizí Motorsport mohly přinášet nemalé finanční zisky, které se daly použít k refinancování závodních aktivit. Produkty značky BMW M GmbH mohou i dnes z velké části za skvělé sportovní a obchodní výsledky společnosti a hodně pomáhají tvorbě image.
Otevření FIZ - Výzkumného a vývojového centra BMW Group v Mnichově
Mnoho převratných nápadů a inovací BMW Group vzniká ve vysoce progresivním prostředí Výzkumného a vývojového centra v Mnichově, známého jako FIZ. Budova otevřená v roce 1990 vyniká voštinovou strukturou, která posiluje spolupráci mezi jednotlivými odděleními automobilového vývoje tím, že mezi nimi výrazně zkracuje vzdálenost.
Společně s novou budovou byli inženýři nově začleněni do „vývojových projektových týmů“, které jim dovolily významně efektivnější komunikaci a řešení problémů přímo ve fázi prvních prototypů. Zároveň jim bylo umožněno udržovat nepřetržité spojení s designéry, kteří také sídlí ve FIZu, a diskutovat s nimi své návrhy už od počátku vývoje. Pojetí vývoje v centru FIZ během let prokázalo svou efektivitu a pokračuje v dalším rozvoji i v současné době. Například aerodynamické zkušební centrum BMW, které bylo otevřeno v roce 2009, se i dnes považuje za jedno z nejlepších na světě. Už nyní existují plány do dalších desetiletí, jež postupně rozšíří záběr centra FIZ.
BMW Group: vyrovnání se s minulostí - 30. a 40. léta
BMW Group během své historie zažila řadu úspěchů, ale musela čelit také několika velkým krizím. Pod režimem národního socialismu ve 30. a 40. letech minulého století fungovalo BMW AG exkluzivně jako dodavatel německého válečného průmyslu. Kvůli zvýšené poptávce po leteckých motorech BMW byli do pracovního procesu povoláni i nucení pracovníci, trestanci a zajatci z koncentračních táborů. V osudech mnoha lidí odsouzených k nucené práci to způsobilo obrovské utrpení, které zůstává i nadále předmětem nejhlubší lítosti.
BMW AG reagovalo na tuto část historie už v roce 1983, kdy se stalo první průmyslovou společností, která iniciovala na toto téma veřejnou debatu a vydala knihu nazvanou „BMW – Eine Deutsche Geschichte“ (BMW - Německá historie). Několik dalších publikací, jež se týkaly citlivého tématu, následovalo. BMW Group bez výjimky čelí temné kapitole své historie a v roce 1999 se stalo zakládajícím členem organizace „Erinnerung, Verantwortung, Zukunft“ (Připomínka, odpovědnost, budoucnost), vzniklé za účelem kompenzací obětem nucených prací.
Již od 90. let se BMW Group aktivně zapojuje do úsilí přinášejícího větší vstřícnost, respekt a pochopení napříč různými kulturami.
9. prosince 1959
V poválečných letech se BMW, neboli Bayerische Motoren Werke, zotavovalo pomalu. Zatímco Německo se v 50. letech ocitlo uprostřed „ekonomického zázraku“, na BMW AG udeřila vážná krize, neboť její nezávislost byla ohrožena prodejem ve prospěch konkurenční společnosti Daimler-Benz.
Při dramatické valné hromadě 9. prosince 1959 byly plány k prodeji smeteny ze stolu, a to hlavně malými akcionáři a dealery značky. Toto gesto podpory a víry ve společnost inspirovalo jednoho z velkých akcionářů společnosti, průmyslníka Herberta Quandta, který se rozhodl najít alternativní řešení. To následně vzniklo během diskuzí se správní radou a radou zaměstnanců. Detailní analýza ukázala, že BMW má před sebou slibnou budoucnost, takže k prodeji nakonec nedošlo.
Tehdejší angažovanost Herberta Quandta a jeho rodiny zajišťuje nezávislost BMW AG až do dnešních dnů. Síla a nezdolnost BMW Group byla patrná i v dalších letech. Jako dva příklady lze zmínit ropnou krizi na počátku 70. let nebo neúspěšnou akvizici společnosti Rover v 90. letech; z obou náročných situací společnost vyšla silnější než předtím. Značky tvoří emocionální charakter společnosti.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz