name | autoweek.cz
Nová Tatra Phoenix
17.06.2024 | Vladimír Rybecký | Doprava
Tatra Trucks představila novou generaci modelové řady Phoenix.
Tatra Trucks na svém testovacím polygonu odhalila nejnovější generaci modelové řady Tatra Phoenix. Stalo se tak za účasti řady významných hostů, představitelé automobilky a zástupci jejích akcionářů z Czechoslovak Group a Promet Group.
Řada Tatra Phoenix patří k pilířům výrobního portfolia automobilky a je určena především pro civilní trh, uplatňuje se ale také u záchranářů a hasičů či v obranných složkách. Sériová výroba začne letos v létě, první kusy nových vozidel se k zákazníkům dostanou na podzim.
Vývoj nové generace modelové řady Tatra Phoenix probíhal od roku 2022, přičemž, podobně jako u předchozích generací, bude i tato novinka v sobě slučovat um a vynalézavost tatrováckých konstruktérů, osvědčený podvozek tatrovácké koncepce, kabiny a motory z produkce dlouholetého nizozemského partnera DAF Trucks a převodovky ZF či Allison.
„Novou Tatru Phoenix jsme postavili tak, aby dostála pověsti spojené se značkou Tatra a naplňovala motto Tatra vás dostane dál. Tak jako její předchůdci bude svým uživatelům spolehlivě sloužit mnoho let, vždy přepraví náklady nebo vybavení tam, kam má, a to za jakýchkoliv podmínek. Bude to dělat ekonomicky efektivně a zároveň bezpečně, přičemž nabídne vysokou míru komfortu i ergonomie ovládání a bude mít k dispozici rovněž moderní systém servisní podpory a zázemí naší společnosti,“ řekl Lukáš Andrýsek, generální ředitel a předseda představenstva Tatra Trucks.
Nová kabina s vysokou úrovní bezpečnosti, ergonomie a komfortu
Nová Tatra Phoenix využívá kabinu DAF XDC (řada Construction), která byla vyvinuta s ohledem na maximální bezpečnost, odolnost a pohodlí, poskytuje lepší výhled i přehled okolo vozu a je aerodynamicky optimalizovaná pro co nejnižší spotřebu paliva.
„Kabina bude k dispozici jak v krátkém (denním) provedení, tak v prodloužené verzi (spací), ale i ve variantě spací se zvýšenou střechou s jedním či dvěma lůžky. Řidič bude mít k dispozici moderní digitální přístrojovou desku s vylepšenou ergonomií a zjednodušeným ovládáním. V kabině budou i nově řešená anatomická vzduchem odpružená sedadla poskytující bezpečné a zdravé sezení,“ vysvětlil Radomír Smolka, člen představenstva společnosti Tatra Trucks zodpovědný za vývoj a výzkum, který měl konstrukci a stavbu nové generace vozů Tatra Phoenix se svým týmem na starosti.
Vnější osvětlení využívá LED technologie, volitelně bude k dispozici paleta moderního komfortního vybavení, široký výběr příslušenství a designových prvků.
Podvozek osvědčené tatrovácké koncepce a vylepšené úsporné motory
Nová generace modelové řady nákladních vozů Tatra Phoenix si zachovává podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou, v níž jsou uloženy jednotlivé hnací hřídele a diferenciály. Podvozek používá vzduchem odpružené nezávisle zavěšené polonápravami, což představuje v segmentu těžkých plněpohonných nákladních vozidel světový unikát.
Základní nabízené konfigurace podvozků vozidel nové generace jsou 4x4, 6x6, 8x8 a 8x6, přičemž k dispozici je i čtyřnápravové provedení v konfiguraci 1+3 (tj. s trojicí zadních náprav). V nabídce budou i vícenápravová provedení s volitelným počtem řiditelných a poháněných zadních náprav podle požadavků uživatelů.
„Podvozek tatrovácké koncepce s sebou nese řadu výhod. Jde především o výraznou redukci vibrací oproti vozidlům s tuhými nápravami, což znamená vysoký jízdní komfort řidiče, nižší riziko poškození nástavby a vyšší rychlost v terénu. Přidanou hodnotou je i vysoká jízdní stabilita při průjezdu zatáčkami či vyhýbacím manévru – tedy vlastnosti, které se uplatní zejména při jízdě na silnicích či ve smíšeném provozu. Podvozek díky kombinaci centrální nosné roury a svařovaného pomocného rámu usnadňuje montáž různých nástaveb bez nutných kompenzačních prvků a ve většině případů i bez mezirámu – vozidla tak mají nízké těžiště a vyšší užitečné zatížení,“ vysvětlil Petr Buršík, výkonný ředitel a místopředseda představenstva Tatra Trucks.
Tatrovácká koncepce podvozku zaručuje i vysokou životnost vozidla, které i při provozu v tom nejtěžším terénu netrpí namáháním v krutu a ohybu. Skutečnost, že centrální nosná roura navíc chrání hřídele hnacího traktu před poškozením a vlivem okolních podmínek, je zárukou spolehlivosti hnací soustavy, minimálních nároků na údržbu a nízkých servisních nákladů.
Nová generace vozů Tatra Phoenix je vybavena inovovanými motory Paccar řady MX-11 a MX-13, které využívají nejmodernější technologie a konstrukční prvky. Motory MX-11 budou k dispozici ve výkonových provedeních 300 kW a 330 kW, motory MX-13 v provedeních s výkonem 315 kW, 355 kW nebo 390 kW.
Standardně budou k dispozici automatizované převodovky ZF TraXon, na přání je možnost instalace plně automatických převodovek Allison. Součástí pohonného systému jsou také přídavné (sestupné) převodovky Tatra s možností zvolit nejoptimálnější a nejefektivnější variantu podle potřeb uživatelů. Nová Tatra Phoenix již nebude nabízena s přímo řazenou převodovkou.
Moderní asistenční systémy pro bezpečnost a komfort
Nová generace Tatra Phoenix přináší i novinky v oblasti elektronických a asistenčních systémů, které se u nákladních a užitkových vozů stávají běžným standardem.
„Nabídne např. automatický systém ovládání stěračů čelního skla, automatický systém spínání vnějšího osvětlení anebo systém Corner View odstraňující mrtvé úhly na straně řidiče i spolujezdce, což dále zlepšuje bezpečnost při jízdě na silnici nebo v terénu. Ve výbavě bude k dispozici i systém pro detekci překážek před vozidlem nebo volitelný systém Digital Vision, což je digitální kamerový systém nahrazující hlavní a širokoúhlá zrcátka, jenž se skládá z kamer umístěných na ramenech, která jsou instalována nahoře na bocích kabiny. Obraz z kamer se přenáší na displeje situované na A sloupcích v interiéru,“ doplnil Radomír Smolka.
K dispozici bude také systém varování před opuštěním jízdního pruhu LDWS nebo systém monitorování tlaku v pneumatikách TPMS, které sleduje skutečný tlak v pneumatikách a jejich teplotu na všech kolech.
Foto: Tatra Trucks
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz