name | autoweek.cz

Nová Dacia Duster před startem

Nová Dacia Duster před startem

30.11.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nová generace SUV Dacia Duster se začne prodávat na jaře příštího roku. Vypadá atraktivněji, je větší a přitom nemá být dražší.

Nová generace nejprodávanějšího malého SUV přináší novou platformu, možnosti hybridního pohonu a výraznější design. Duster první generace byl uveden na trh v roce 2010. V roce 2017 následoval model druhé generace, která byla založena na stejné platformě Renault-Nissan B01. K dnešnímu dni se v celé Evropě prodalo 2,26 milionu kusů, což řadí Duster na druhé místo mezi všemi modely značky a celkově jde o nejprodávanější SUV na evropském trhu pro soukromé zákazníky.

 

Nyní Dacia posouvá nový Duster do vyšší třídy, ale zachovává mu konkurenceschopné ceny. Veřejnosti se nový Duster představí na autosalonu v Ženevě 26. února 2024, přičemž dodávky by měly začít ve druhém čtvrtletí.

 

Nová platforma

Nový Duster je založen na platformě Renault-Nissan CMF-B, která je základem také pro Sandero a Jogger.

 

Nový Duster je stejně dlouhý jako odcházející model - 4341 mm, ale je v něm víc místa pro cestující. Výška Dusteru se snížila o 30 mm na 1660 mm aby se zmenšila přední plocha a zlepšila se aerodynamika. Světlá výška je mezi nápravami 217 mm u verze 4x4, nejlepší na trhu. Zavazadlový prostor narostl na 472 l u verze s pohonem předních kol.

 

Světlomety jsou LED jednotky ve tvaru Y. Hranatá zadní světla současného modelu byla nahrazena stejným designem ve tvaru Y. Ochranné prvky karoserie je z inovativního materiálu nazývá Starkle. Obsahuje 20 % recyklovaného propylenu. Jednou z výhod Starkle je, že se nejedná o lakovaný materiál, takže drobné škrábance zůstanou téměř nepostřehnutelné.

 

Chytře řešený interiér

Přístrojová deska s geometrickým motivem zahrnuje 7“ digitální přístrojový panel, který je standardem. U základní verze Essential je multimediální displej 3,5“ používaný také palubním počítačem. Stažením aplikace Dacia Media Control lze rádio a multimediální funkce ovládat pomocí připojeného chytrého telefonu. Centrální dotykový displej 10,1“ s připojením pro Apple Car Play a Android Auto je standardem u druhé a třetí úrovně výbavy Expression a Extreme. Vestavěná navigace a živé dopravní informace jsou standardní výbavou nejvyšší řady Journey a volitelnou výbavou Extreme. V ostatních úrovních výbavy navigace pochází pouze ze smartphonu řidiče.

 

Dacia si nechala patentovat systém nazvaný YouClip pro snadné a rychlé přidávání a odebírání doplňků v interiéru. Duster je standardně dodáván se sedmi předinstalovanými pozicemi YouClip - na pravé straně volantu pro chytré telefony, na středovém tunelu na straně spolujezdce pro uchycení kabelek a jiných malých předmětů, dva jsou standardem v zavazadlovém prostoru a dva u většiny úrovní výbavy jsou umístěny za opěrkou hlavy na předním sedadle pro tablety pro cestující na zadních sedadlech.

 

LPG, mild-hybid i full hybrid

Nabídka pohonných jednotek začíná zážehovým tříválcem 1,0 l ECO-G 100 o výkonu 74 kW (100 k), který může také pracovat na zkapalněný ropný plyn (LPG). Novým motorem pro Dacii je tříválec Renault TCe 130 1,2 l turbo s výkonem 96 kW (130 k) spojený se 48 V mild hybridním systémem s 0,9 kWh baterií. Tento motor, pracující v Millerově cyklu, má o 10 % lepší účinnost a o 10 % nižší emise než ekvivalentní motor bez hybridního systému.

 

Duster bude k dispozici také s plně hybridním pohonem E-Tech Hybrid 140, který už je k dispozici u Joggeru a Renaultů Clio a Captur. Je založen na čtyřválci 1,6 l o výkonu 69 kW  (94 k), který je spřažen s elektromotorem o výkonu 36 kW (49 k) pro největší celkový výkon 105 kW (140 k). Akumulátor má kapacitu 1,2 kWh. Plně hybridní pohon snižuje spotřebu paliva o 20 % ve smíšeném jízdním cyklu a o 40 % při jízdě ve městě, kde lze vůz provozovat v plně elektrickém režimu po 80 % jízdní doby. Auto vždy startuje v plně elektrickém režimu.

 

Varianta nového Dusteru s turbodieselem bude nabízena v severní Africe, ale ne v Evropě.

 

Nechybí ani 4x4

Zatímco mnoho konkurentů u malých SUV opustilo varianty s pohonem všech kol u malých SUV, aby snížili emise. Dacia jej u nového Dusteru bude i nadále nabízet. „Terénní schopnosti jsou jedním z charakteristických rysů a bude tomu tak také v novém Dusteru, což je skutečný pohon 4x4,“ řekl generální ředitel Dacie Dennis Le Vot.

 

Bude nabízen pouze pro verzi s mildhybridním pohonem TCe 130. K dispozici je pět jízdních režimů – přidává tedy dva jízdní režimy navíc. Režimy Auto a Eco rozdělují točivý moment mezi nápravy v závislosti na přilnavosti povrchu vozovky, přičemž s režimem Eco se maximalizuje úspora paliva. Nové režimy Snow a Mud/Sand jsou optimalizovány pro tyto specifické jízdní podmínky. Poslední režim Off-Road je evolucí současného 4x4. Nabízí nejlepší terénní schopnosti na obtížných cestách. K dispozici je systém regulace rychlosti při jízdě ze svahu a nové informace All Road zobrazované na centrálním displeji 10,1“ (úhly náklonu, rozdělení točivého momentu).

 

Nový Duster bude standardně dodáván s osmi asistenčními systémy pro řidiče (ADAS). Standardní je také to, co Dacia označuje FOTA, tedy možnost aktualizace firmwaru na dálku.

 

V rumunském závodě Dacia v Pitesti sjede každý den z výrobních linek téměř 1000 vozů Duster. Objednávky na nový Duster budou spuštěny v únoru 2024, uvedení na český trh se očekává na jaře 2024.