name | autoweek.cz

Nissan hledá nového partnera
07.02.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Nissan po ukončení jednání o spojení s Hondou hledá nového partnera, protože se nechce stát její dceřinou společností. Nový spojenec by v ideálním případě měl pocházet z technologického sektoru a sídlit v USA.
Jak uvádí japonský obchodní list Nikkei, Nissan chce odstoupit od jednání o fúzi se strategickým partnerem Hondou jen několik týdnů poté, co byly oficiálně oznámeny. Akcie automobilky se poté okamžitě propadly o 6 %. Zda jde o vyjednávací taktiku ve stylu Trumpa, se teprve uvidí. Cena akcií Nissanu se totiž zotavila na základě zprávy, že zvažuje jiného, méně dominantního partnera.
Podle předběžného harmonogramu se obě automobilky v prosinci dohodly, že do srpna 2026, po dokončení všech právních formalit, vyřadí své akcie z tokijské burzy a vlastnictví bude převedeno na novou holdingovou společnost, která bude současně kotována na tokijské burze. Jednou z podmínek, které si Honda pro fúzi stanovila, byl významný pokrok v interní restrukturalizaci Nissanu ve světle jeho finančních problémů. Brzy se ukázalo, že namísto sloučení rovných bude Nissan v nové společnosti slabším partnerem.
Zdá se, že problematickým bodem byla kontrola managementu ve společném podniku. Podle původní ujednání se Honda a Nissan dohodly, že Honda jmenuje většinu interních a externích ředitelů holdingu. Prezident nebo generální ředitel holdingové společnosti by byl vybrán z ředitelů určených společností Honda. Honda je pod vedením generálního ředitele Toshihira Mibeho, který nastoupil do úřadu v roce 2021, poměrně stabilní. Generální ředitel Nissanu Makoto Uchida je ve funkci již od konce roku 2019. Jeho pokusy dostat společnost zpět k zisku zatím zůstaly bez valného úspěchu.
Cílem spojení Hondy a Nissanu bylo vytvořit globální automobilovou společnost čtvrtou na světě za Toyotou, VW a Hyundai-Kia. Honda a Nissan loni vyrobily dohromady 6,88 milionu vozů - 3,7 milionu Honda a 3,1 milionu Nissan. Cílem fúze bylo, aby obě společnosti fungovaly nezávisle a zároveň sdílely náklady na výzkum a vývoj a dodavatelské řetězce s cílem dosáhnout úspory z rozsahu – s příležitostí rozvinout další synergie. Taková společnost by byla lépe připravena čelit rostoucí konkurenci nových výrobců z Číny. Realita ale je taková, že Nissan by se fakticky stal dceřinou společností Hondy. Třetí potenciální partner Mitsubishi již dal najevo, že účast na fúzi odmítne, aby neztratil svou nezávislost.
Foto: Honda
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz