name | autoweek.cz
Nevěřte všemu co se říká
05.02.2025 | Trendy
Šéfredaktor a vydavatel Automobilwoche Burkhard Riering komentuje dění v automobilovém průmyslu.
Pět chybných úsudků z doby před pěti lety.
1. Velký konec SPAC
Nikola, Lordstown, Canoo, Faraday Future a Fisker – ti všichni použili k nastartování své činnosti SPAC -speciální akviziční společnost ke zveřejnění, tedy fiktivní společnost kótovanou na burze s cílem získat soukromou společnost aniž by prošly veřejným procesem nabídky. S tímto systémem – převzetím již kótovaného firemního pláště a jeho přepracováním – získaly elektromobilní start-upy rychlé peníze od drobných i velkých investorů. A všichni slibovali stát se něčím jako druhou Teslu. Ale byly to jen příběhy bez podstaty. Dopad trendu let 2020/2021 na sebe nenechal dlouho čekat. Dnes bojují o přežití nebo jsou již na mizině. Spalování peněz zde je obrovské.
Poučení: SPAC poskytuje likviditu pouze na krátkou dobu. Bez prodeje brzy vyšumí.
2. Žádné eso v rukávu
Slavné zkratky ACES nebo CASE už jsou zapomenuty. Zkratky znamenají autonomní (Autonomous), připojený (Connected), elektrický (Electric) a sdílený (Shared) - případně v jiném pořadí. Humbuk, v němž tato strategie zněla tak věrohodně, ale neměl pozitivní dopad na průmysl jako celek a navíc vedl k vysokým ztrátám a odpisům investic. Je však třeba mezi těmito čtyřmi trendy rozlišovat: zatímco autonomní řízení potřebuje ještě víc času aby prorazilo a sdílení vozidel nenaplnilo své sliby, elektromobilita ve skutečnosti získává podíl na trhu. Ne však v takové míře, jak se před pěti lety myslelo. A konektivita? Ano, vozidla jsou dnes propojena sítí, ale miliardy, které na nich automobilky – pardon: společnosti zabývající se mobilitou – chtěly vydělat, prostě neexistují.
Poučení: Skvělý slogan nedělá obchodní strategii.
3. Plug-in je hloupost!
Plug-in hybrid, označovaný jako podvod („falešný elektrický“) a jako neefektivní (dvě technologie pohonu v jednom voze), se v současnosti těší překvapivému úspěchu. Před lety se tomu říkalo technologie ke krátkodobému překlenutí při přechodu k elektromobilitě. Tento most je ale stále delší a delší. BMW, Toyota a další prodávají stále víc plug-inů. Souvisí to samozřejmě s daňovými pobídkami v Německu (pro služební auta), Číně nebo USA. Zákazníci však také považují vůz s zdvojeným srdcem za logickou volbu pro jízdu na elektřinu tam, kde je to možné (ve městech), a stále mají pocit jistoty že dojedou (na dálnici). Automobilky na tom v současnosti dobře vydělávají.
Poučení: Zákazník se rozhodne, tečka.
4. Uvnitř ještě ne úplně dokonalé
Na veletrhu Consumer Electronics Show 2020 se pozornost soustředila na nové koncepty interiérů. Auto jako multimediální obývací pokoj, jako „třetí obytný prostor“ (vedle domova a kanceláře). Obrovské dotykové a ploché obrazovky, navíc útulné koutky a lednice. Ale ani v roce 2025 nevypadají o mnoho jinak než dřív. Příslib jezdícího smartphonu, digitálního všeuměla, se zdaleka naplnil. Ostatně Číňané už představili nějaké novinky a s novými platformami od BMW, Audi a Mercedesu se nyní v roce 2025 chystá další velký krok.
Poučení: Auta jsou především k řízení.
5. Agent, který mě nemiloval
Zrodil se nový vynález, tzv. agenturní model prodeje. Automobilka chtěla sama držet otěže prodeje, získat kontrolu nad daty (přístupem k zákazníkům) a stanovovat ceny. Rychlá digitalizace nevyhnutelně vede k agenturnímu modelu, protože zákazníci chtějí plynule přecházet mezi on-line a off-line kanály. Realizace celé věci se ale extrémně podcenila. Náklady a složitost jsou mnohem vyšší, než se očekávalo, zejména u IT systémů, a z otázky správné cenové hladiny také obchodním manažerům v korporacích šednou vlasy. Řada výrobců nyní zavedení nového systému odkládá nebo jej úplně ruší.
Poučení: Nikdy nepodceňujte sílu obchodování pro zákazníka.
Ilustrační foto: Toyota
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz