name | autoweek.cz

Německo myslí na zákaz prodeje benzinu a nafty

Německo myslí na zákaz prodeje benzinu a nafty

22.08.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Sdružení německého automobilového průmyslu VDA zveřejnilo dokument, kde se uvádí: „Od roku 2045 nebudou u německých čerpacích stanic žádná fosilní paliva.“

Sdružení německého automobilového průmyslu VDA je pro úplné vyřazení benzinu a nafty z prodeje. „V zájmu ochrany klimatu by se od roku 2045 již neměly u německých čerpacích stanic prodávat fosilní paliva,“ uvádí ve svém novém dokumentu. Na rozdíl od cílů CO₂ pro nová auta, které počítají s přechodem na bezemisní pohony do roku 2035, požadavky na již prodaná vozidla se spalovacími motory podle VDA „nejsou dostatečně ambiciózní.“

 

„Přechod na elektromobilitu pomůže ušetřit značné množství emisí skleníkových plynů poškozujících klima. To však samo o sobě nestačí k tomu, aby provoz přešel na kurz šetrný ke klimatu. I když bude splněn cíl spolkové vlády 15 milionů elektromobilů do roku 2030, bude na německých silnicích stále v provozu minimálně 40 milionů osobních a nákladních aut se spalovacími motory,“ uvedla prezidentka VDA Hildegard Müllerová. Pokud se nebudou vyrábět dostatečné alternativy, budou se muset nadále používat paliva na bázi ropy.

 

Podle VDA by se to mohlo změnit s novou evropskou směrnicí o obnovitelných zdrojích energie RED III, která platí od listopadu 2023. Evropská unie v ní stanovuje cíle pro přechod od energetických zdrojů, jako jsou elektřina, plyn a fosilní paliva, k obnovitelným zdrojům. Členské státy mají volnost v tom, jak přechod zvládnou. Nová nařízení musí být implementována na národní úrovni do května 2025.

 

Pokud se automobilová lobby prosadí, stávající požadavky na snížení skleníkových plynů by pro obchodníky s ropou a provozovatele čerpacích stanic měly být drasticky zpřísněny. Pro rok 2030 VDA požaduje kvóty snížení emisí CO₂ v sektoru paliv o 35 % místo dosud plánovaných 25 % u čistě fosilních paliv. Zároveň by mělo být zajištěno, že tato kvóta přispěje ke skutečnému, nikoli pouze virtuálnímu snížení emisí.

 

Z dlouhodobého hlediska by alternativní paliva měla být nahrazena „pokročilými“ alternativami založenými na odpadech z metod šetřících zdroje, jako je pěstování řas, nebo syntetickými produkty, jako jsou takzvaná e-paliva. Takové náhražky jsou ale podstatně dražší než klasická fosilní paliva nebo elektřina u elektromobilů. Vládní podpora, například prostřednictvím energetických daní, je proto podle VDA nezbytná k tomu, aby se náhražky benzinu mohly vyrábět průmyslově.

 

„Faktem je: náběh elektromobility, včetně vozidel na vodík v sektoru užitkových vozidel, umožní v nadcházejících letech výrazné snížení emisí CO2. To přitom nestačí, protože v Německu budou v provozu ještě dlouho vozidla se spalovacími motory,“ říká šéfka VDA Müllerová.

 

Ilustrační foto: presseportal/Logpay