name | autoweek.cz
Německo a Itálie tlačí na EU, aby upustila od pokut za CO2
20.12.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Jak informuje agentura Reuters, vlády automobilových center Německa, Itálie a České republiky tlačí na Brusel, aby od příštího roku upustil od finančních sankcí pro automobilky, které nesplní cíle EU v emisích CO2.
Německý kancléř Olaf Scholz po summitu lídrů EU řekl, že nemá smysl přidávat další potíže automobilovému průmyslu a že pokuty za flotilové emise CO2 by neměly omezovat schopnost firem investovat do elektromobilů.
Scholz, který je pod tlakem předčasných voleb v únoru příštího roku, uvedl, že automobilky uvádějí na trh nová elektrická vozidla, ale spotřebitelé nemohou být nuceni je kupovat. „Myslím, že je správné neukládat pokuty ale zkoumat, jak to udělat. Není to přímočaré, ale vedl jsem hluboké diskuse a myslím, že se nějaký způsob najde,“ řekl. Scholz také uvítal plán předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové zahájit strukturovaný dialog s automobilovým sektorem.
EU plánuje iniciativu na podporu automobilového průmyslu
Komise oznámila, že její iniciativa „Strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu“ spojí společnosti a odbory, aby vypracovaly doporučení, která mohou toto odvětví podpořit. Média citovala von der Leyenovou, která iniciativu zahájila, když prohlásila: „Rozhovory zajistí, že budoucnost automobilu zůstane pevně zakořeněna v Evropě.“
Scholz řekl, že lídři EU souhlasili s jeho návrhem projednat výsledek na příštím summitu EU v březnu. Premiéři Itálie a České republiky také plánovali vyzvat von der Leyenovou, aby upustila od pokut pro automobilky, které nedodrží cíle CO2. Podle odhadů automobilového průmyslu by evropské automobilky mohly čelit pokutám ve výši 15 miliard eur za nedodržení cílů, přičemž nejvíce by byla postižena největší automobilka v regionu Volkswagen Group.
Výrobci automobilů varovali před zavíráním závodů a ztrátami tisíců pracovních míst, protože bojují se slabou poptávkou, čínskou konkurencí a pomalým prodejem elektromobilů. Cíle EU pro rok 2025 stanovují limit CO2, který musí automobilky v průměru splnit v rámci vozového parku, který prodávají během roku. Pokles prodeje elektromobilů by mohl zvýšit průměrné emise vozového parku automobilky, což by způsobilo, že nedosáhne cíle CO2. Jedinou obranou pro automobilky pak je radikální omezení prodeje aut se spalovacími motory, což by bylo spojeno s masivním propouštěním, uzavíráním výrobních závodů a vážným dopadem na dodavatele.
Rozšiřující se opozice a tvrdí podporovatelé pokut
K odporu proti pokutám se tento týden přidala i Francie, která je dosud podporovala. Vládní dokument uvádí, že francouzská vláda nechce oslabovat cíle CO2, ale podporuje řešení, jak se v příštím roce vyhnout sankcím vůči výrobcům automobilů. „Skutečnost, které nyní čelíme, není ta, na kterou jsme byli připraveni,“ řekla francouzská ministryně pro klima Agnes Pannier-Runacherová.
Rovněž Rakousko, Bulharsko, Rumunsko a Slovensko vyzvaly EU, aby přehodnotila svou politiku snižování emisí CO2 pro automobily. Pouze několik zemí – v čele se Švédskem, Belgií a Nizozemskem, jehož eurokomisař Wopke Hoekstra patří k nejtvrdším bojovníkům za pokuty – se vyslovilo pro zachování pokut.
Nejasná situace je u Španělska, které má silný automobilový průmysl, jenž by mohl být vážně postižen, ale jeho eurokomisařka Teresa Ribera Rodríguezová je současně vicepresidentkou pro čistý přechod a patří k nejzarytějším bojovnicím za „zelené“ technologie vylučující jakékoliv ústupky automobilovému průmyslu. Ve Španělsku je jí kladeno za vinu, že svou činností jako ministryně pro životní prostředí značnou měrou přispěla ke katastrofálním důsledkům povodní ve Valencii a okolí.
Foto (Ursula von der Leyenová a Olaf Scholz): EC - Audiovisual Service
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz