name | autoweek.cz

Němci se aut nechtějí vzdát

Němci se aut nechtějí vzdát

05.02.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Němci si nechtějí nechat vzít radost z aut: 84 % považuje řízení za zábavné a 90 % za příslib svobody. To jsou tři hlavní poznatky reprezentativního průzkumu z DAT Reportu 2024. Výsledky neukazují na velkou ochotu k přechodu k elektromobilitě.

V rámci tradičního průzkumu trhu DAT Report, který nyní vychází již 50. rok, institut pro výzkum trhu GfK zkoumal celkem 4727 lidí, včetně 1303 soukromých kupujících nových vozů a 1318 kupujících ojetých vozů. Mezi všemi dotázanými 84 % považuje řízení za zábavné, 90 % za příslib svobody a nezávislosti a 73 % je šťastných pokaždé, když vidí své auto.

 

Vzhledem k tomu, že ceny, náklady na údržbu a úrokové sazby rostou, téměř polovina (46 %) všech majitelů automobilů v rámci DAT Reportu 2024 uvedla, že se obávají, že si auto již brzy nebudou moci dovolit. Přitom vlastní auto je pro 81 % v běžném životě nepostradatelné a nejde tedy o žádný luxus. Většina dotázaných si auto koupila pouze proto, že jiná možnost dopravy pro ně nebyla dostupná, přičemž 90 % kupujících ojetého vozu poprvé uvedlo, že nákup vozu byl pro ně nevyhnutelný.

 

Výsledky zpráv DAT jsou jasnou překážkou pro rychlý přechod k elektrickému pohonu na německých silnicích. Většina kupujících automobilů pohlíží na elektromobily kriticky: 50 % z těch, kteří si koupili auto se spalovacím motorem, by nezvolilo elektrický pohon kvůli omezenému dojezdu. Pro 43 % jsou vysoké pořizovací náklady a pro 38 % nedostatečná infrastruktura důvodem k opětovné koupi auta na benzin nebo naftu.

 

Čísla také ukazují, že kupující automobilů se více starají o své peněženky než o změnu klimatu: pro ty, kteří si kupují auto na akumulátor, byl motivační bonus nejdůležitějším důvodem (55 %), zatímco ohledy na životní prostředí jsou až na druhém místě (38 %), zatímco v předchozích letech bylo životní prostředí nejvyšší prioritou. Skepse ohledně elektromobilů je ještě větší mezi kupujícími ojetých vozů: „Většina by si buď koupila elektromobil pouze jako nový vůz,“ uvádí zpráva DAT. Důvodem je i to, že 38 % kupujících ojetých vozů nemá garáž ani jinou možnost, kde by si mohli auto nabít soukromě. Přitom elektrická energie u veřejných dobíjecích stanic je mnohem dražší. Pokud se zeptáte majitelů aut, kdy by si dokázali představit přechod na elektromobil, 33 % řekne za tři až pět let a 47 % chce dokonce za déle než pět let. Tři čtvrtiny dotázaných si myslí, že tato technologie není ještě plně vyvinuta a 87 % si myslí, že elektromobily jsou příliš drahé. Naproti tomu 59 % považuje za perspektivní řešení syntetická paliva.

 

K modelům z Číny panuje mezi kupujícími aut velká skepse - pro 88 % by nákup takových vozidel aktuálně nepřicházel v úvahu.

 

Soukromí kupující nových vozů v Německu utratili za svůj vůz v průměru 44 630 eur (1,11 milionu Kč), o 4 % víc než v roce 2022. Přitom mají průměrný roční příjem 55 632 eur (to odpovídá 115 000 Kč měsíčně) a 48 % z nich uvádí, že se jim podařilo dohodnout s prodejcem slevu. Nové elektromobily stojí v průměru 50 060 eur (1,25 milionu Kč), což je o 15 000 eur (370 000 Kč) víc než u nových vozů na benzin. Pořizovací cena ojetých vozů se poprvé po letech dále nezvýšila: dotázaní za ně utratili v průměru 18 620 eur (463 000 Kč), o 1 % méně než v předchozím roce.

 

Zajímavé je, že se 23 % majitelů vozidel mladších tří let setkalo s problémy se softwarem, zatímco u majitelů vozidel starších 6 let je to jen 10 %.