name | autoweek.cz
Nejvýkonnější a nejrychlejší Ford Mustang
21.08.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Ford představil extrémní verzi nového Mustangu s cílem postavit se nejlepším supersportům. Mustang GTD má velmi blízko k závodní verzi GT3, odhalené před pár týdny. Ostatně GTD je také název kategorie GT3 v americkém šampionátu IMSA.
Právě před rokem Ford odhalil svůj zcela nový Mustang sedmé generace. Americké kupé zůstává věrné zážehovému V8, i když v USA se v základní úrovni nabízí také se čtyřválcem 2,3 l. Skupina zaměstnanců Ford Performance v americkém Michiganu se v roce 2021 rozhodla vyvinout z připravované nové generace Mustangu variantu, která může konkurovat nejlepším evropským sportovním vozům. Mustang, kdysi známý tuhou zadní nápravou a staromódním nastavením podvozku, nikdy ve sportovní verzi nezašel tak daleko.
Cílem vývoje je čas na kolo na Severní smyčce Nürburgringu pod sedm minut. Výsledkem je nejrychlejší silniční derivát, jaký kdy Ford vyvinul. Mustang GTD pohání motor V8 5,2 l přeplňovaný turbodmychadlem. Poskytuje výkon 588 kW (800 k) a má dosáhnout maximální otáčky 7500/min. Vychází ze základu pro severoamerickou sérii IMSA, kde jeho závodní protějšek kategorie GT3 bude příští rok soutěžit ve třídě GTD („GT Daytona“). Také robustní a široká silueta Mustangu GTD je velmi blízká závodnímu Mustangu GT3.
Aerodynamika působí podobně radikálně jako u Porsche 911 GT3 RS s propracovanými chladicími okruhy a nespočtem průduchů, které pomáhají s chlazením, prouděním a přítlakem. Obrovské pevné zadní křídlo může změnit svůj sklon.
O přenos točivého momentu se stará spojovací hřídel z uhlíkových vláken spojující motor s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou uloženou u zadní nápravy - transaxle – což zajišťuje optimální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Kompletně přepracované odpružení proti normálnímu Mustangu je optimalizované pro jízdu na okruhu. Podvozkový systém s adaptivními tlumiči při použití pro závodní dráhu sníží auto o 40 mm.
Široká karoserie s mohutným zadním křídlem a hydraulicky nastavitelnými aerodynamickými prvky v přední a zadní části je také vyrobena z uhlíkových vláken. Brzdy jsou z kombinace karbon-keramika. Rozchod kol GTD je oproti sériovému Mustangu GT rozšířený o téměř 10 cm. Přední pneumatiky mají šířku 325 mm, na zadní nápravě jsou 20“ kola s pneumatikami o šířce 345 mm.
Ručně vyráběný Mustang GTD se má objevit na trhu koncem roku 2024 nebo začátkem roku 2025 a tato edice bude limitovaná. V USA Ford předpokládá prodejní cenu minimálně 300 000 USD, tedy přes 276 000 eur. Bude tedy ještě dražší než Porsche 911 GT3 RS s cenou 253 454 eur, jenž na Nordschleife dosáhl čas 6 minut a 50 sekund.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz