name | autoweek.cz

Nejúspornější motor

Nejúspornější motor

12.08.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Nissan vyvíjí tříválcový zážehový motor HR12DDR 1,2 l, jenž by měl být nejúspornější a mít tedy i nejnižší emise CO2.

Motor Nissan HR12DDR je tříválcový zážehový motor 1,2 l vyvíjený pro malý model Micra. S ním by měl utvořit nový rekord ve snižování emisí CO2 - 95 g/km, což jinými slovy znamená, že má spotřebu pouze 4,0 l/100 km.

Dosud nejúspornější zážehový motor nabízel smart, jenž má kombinovanou spotřebu 4,2 l/100 km.

Dosažení tak mimořádných parametrů vychází ze dvou technických inovací - přímého vstřikování benzinu DIG a použití Millerova cyklu, při němž zůstává sací ventil déle otevřený. Pro lepší chlazení jsou ventily naplněny sodíkem. Díky tomu dohromady pracuje motor s nezvykle velkým kompresním poměrem 13:1.

Další novinkou je použití mechanicky poháněného dmychadla se samočinnou spojkou. Díky tomu se dmychadlo při nižším zatížení může odpojit aby se šetřil benzin. Motor je dále vybaven systémem Start-Stop. Ke snížení spotřeby přispívá i použití pístních kroužků z uhlíku.

Výkonové parametry by podle údajů Nissanu měly být na úrovni běžné pro zážehové motory 1,5 l. V nepřeplňované verzi by to mělo být 59 kW a 108 N.m a u nepřeplňované 72 kW a 142 N.

Tříválec by se měl objevit v modelu Micra na jaře 2011. Bude kombinován s přímo řazenou převodovkou nebo osvědčenou s plynulou změnou převodového poměru Xtronic CVT, s níž spotřeba poklesne dokonce na 3,8 l/100 km.