name | autoweek.cz

Nejnovější materiály vyžadují moderní servisní postupy

Nejnovější materiály vyžadují moderní servisní postupy

24.06.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Kvalitně provedená oprava auta může zachránit lidský život i snížit náklady na další servis. Zdánlivě kvalitní oprava nemusí zajistit bezpečí posádky vozu pokud nebyl použit správný postup.

Na první pohled dva shodně z boku nabourané automobily Volkswagen Passat Variant. Jenže realita ukrytá pod lakem je jiná. Nezávislý test německého Institutu pro motorová vozidla KTI prokázal, že pouhé nerespektování technologických standardů při opravě vozu může mít za následek i smrt členů posádky havarovaného vozu.

Jak velký vliv má respektování výrobcem vozu definovaných servisních postupů na celkovou bezpečnost automobilu ukazuje dvojice vozů Volkswagen Passat Variant VI. generace. Obě auta dvakrát po sobě prošla bočními nárazovými testy odpovídajícími metodice Euro NCAP. Hlavní síla nárazu mířila především na středový sloupek B.

Dva páry crashtestů byly vždy shodné, jiná však byla technologie opravy po první sérii nárazů. Jeden vůz byl opraven přesně podle aktuálních standardů výrobce pro daný model, zatímco druhý Passat Variant byl opraven s použitím originálního dílu vyrobeného z vysokopevnostní oceli ale podle starší technologie používané pro IV. generaci. Na první pohled rozdíly ve výsledku opravy obou vozů nebyly zřejmé. Ty se ukázaly až po provedení druhého kola nárazů.

Zatímco Passat opravený podle současných standardů i po druhém nárazu dokázal posádku ochránit prakticky stejně jako po nárazu prvním, za což vděčil například kompletně vyměněnému bočnímu B sloupku, v případě druhého auta tomu tak nebylo. Zastaralá technologie svařování a užití neaktuálních pracovních postupů měly za následek výrazně větší deformace bočního sloupku, nesprávnou funkci bočních airbagů a zcela nefunkční aktivaci airbagu hlavového. Celá část boční karoserie se oproti správným postupem opravenému vozu posunula až o 6 cm směrem do interiéru, tedy blíže ke spolujezdci.

"U nesprávně opraveného vozu se jedná o tak zásadní nedostatky v pasivní bezpečnosti, že by s největší pravděpodobností zapříčinily smrt pasažéra na místě spolujezdce. Použití nejen originálních dílů, ale také správné a k danému vozu aktuální technologie opravy by tak mělo být pro majitele aut nejen značky Volkswagen, ale i Audi, Seat a Volkswagen Užitkové vozy samozřejmostí," říká Jan Špinar, vedoucí divize After Sales společnosti Porsche Česká republika.