name | autoweek.cz

Nejistá budoucnost dodavatelů

Nejistá budoucnost dodavatelů

23.03.2025 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje dění v automobilovém průmyslu.

Těžká situace automobilového průmyslu je patrná zejména mezi jeho dodavateli. Zatímco výrobci automobilů navzdory krizi stále vydělávají miliardy, vlajková loď jako ZF Friedrichshafen se propadá hluboko do červených čísel. Tržby se drasticky snížily, miliarda eur v deficitu, cash flow je děsivě nízký, dluhy nás tíží – na Bodamském jezeře je odliv.

 

Generální ředitel ZF Holger Klein byl při popisu situace téměř emotivní a prosebný. Snižování počtu pracovních míst, relokace a outsourcing jsou učebnicovými řešeními pro obnovu. Teď už to jinak nejde. Ořezávání pro efektivitu pomáhá korigovat strategie z minulosti. ZF podnikla rozsáhlou nákupní horečku a získala americké společnosti TRW a Wabco, aby se stala velkou. Obyvatelé Friedrichshafenu nyní musí za své úsilí zaplatit vysokou cenu.

 

ZF je – i když drastické – synonymum pro situaci dodavatelů. Jejich průměrná ziskovost v Evropě podle propočtů McKinsey klesla ze 7,4 % v roce 2017 na 5 % v roce 2023. V průzkumu 66 % dodavatelů očekává, že nízké marže budou pokračovat minimálně do tohoto roku.

 

ZF chce nyní přilákat investory prostřednictvím spin-off firmy. Také Conti a Bosch zaostávají v implementaci aliancí a spin-offů. Potenciální partner pro ZF by měl „získat naše srdce“, jak prohlásil Klein, „a ne ho vytrhnout“.

 

Aliance, partnerství, spolupráce – tato strategie je správná pro přežití. Buďte spolu silnější. Protože ZF si již nemůže dovolit velké investice pouze do růstových oblastí. A větší zaměření na rostoucí obchodní oblasti, z nichž již plynou příjmy a ne jen sny o pozítří, je zásadní.

 

Budoucností je spolupráce. Bude to nová éra spolupráce, éra spojenectví.

 

Foto: ZF