name | autoweek.cz
![Nejhospodárnější auta nejsou nutně ta nejnovější](/pic/nejhospodarnejsi_v_usa/1_honda_insight.jpg)
Nejhospodárnější auta nejsou nutně ta nejnovější
25.06.2010 | Ivana Rybecká | Trendy
Hospodárnost využití paliva se v uplynulém desetiletí dramaticky zvýšila. Nebo tak se nám to alespoň tvrdí. Proto vás nejspíše překvapí, že šest z deseti vozů, která americká organizace zabývající se ochranou životního prostředí EPA (Environmental Protection Agency) zařadila do desítky nejlépe využívajících palivo, bylo vyrobeno před rokem 2000. EPA do hodnocení zahrnula vozy vyrobené od roku 1984 do současnosti.
V první desítce si zajistila místo současná vozidla, jako 2010 Toyota Prius, 2010 Honda Insight a Honda Civic generace z let 2006-2010. Z přítomnosti skutečně starších vozidel, jako jsou Chevy Sprint ER z roku 1986 nebo Geo Metro XFI, je zřejmé, že v účinnosti spalování paliva se zase tak velkého pokroku nedosáhlo.
Největší cti se dostalo automobilce Honda, která má v první desítce pět zástupců, a značka Toyota se v něm objevila dvakrát. Všechny automobily ze seznamu pohání tří nebo čtyřválcový motor a pět z nich spoléhá na hybridní pohon. Celkový vítěz, Honda Insight modelový rok 2000, zabodovala kombinovanou spotřebou 4,43 l/100 km (podle amerického standardu EPA), což je hodnota která předčí dokonce i moderní Prius.
Ukazuje se, že v mnoha případech jsme mylně vedeni uvěřit tomu, že koupě nového automobilů automaticky znamená větší hospodárnost. Avšak z výčtu modelů je zřejmé, že mnoho letitých modelů by v tomto ohledu udrželo krok se současnými vozy.
Je však pravdou, že najít pojízdné exempláře ze starých dob je téměř nemožné a mnoho z nich by z hlediska bezpečnosti neodpovídalo současným standardům.
Ptáte se, jak je to možné? Hlavní důvody jsou dva. Se zlepšující se výbavou, a to nejen kvůli bezpečnosti, ale i jízdnímu komfortu, rychle roste pohotovostní hmotnost nových aut. Druhý důvod je trochu paradoxní. Snaha splnit emisní limity týkající se škodlivých látek nutí konstruktéry k tomu, aby motory pracovaly v optimálním režimu z hlediska jejich omezení a nikoliv z hlediska spotřeby. Spojení obou příčin znamená, že pro dosažení stejné rychlosti a dynamiky je dnes potřeba větší výkon motoru než před deseti a více lety.
poř./vůz/modelový rok/spotřeba (město/dálnice/kombinovaná l/100 km)
1. Honda Insight modelový rok 2000, 3v. 1,0 l 5M (4,8/3,85/4,4)
2. Toyota Prius modelový rok 2010, 4v. 1,8 l, CVT (4,6/4,9/4,7)
3. Chevrolet Sprint ER modelový rok 1986, 3v. 1,0 l 5M (5,35/4,4/4,9)
4. Geo Metro XFI modelový rok 1990-94, 3v. 1,0 l, 5M (5,5/4,5/5,0)
5. Honda Civic CRX HF modelový rok 1986-87, 4v. 1,5 l 5M (5,6/4,6/5,1)
6. Honda Civic VX Hatchback modelový rok 1994-95, 4v. 1,5 l 5M (6,0/4,7/5,5)
7. Honda Civic Hybrid modelový rok 2006-10, 4v. 1,3 l CVT (5,9/5,2/5,6)
8. Honda Insight modelový rok 2010, 4v. 1,3 l A (5,9/5,5/5,7)
9. Toyota Prius modelový rok 2001-03, 4v. 1,5 l CVT (5,6/5,7/5,7)
10. Chevrolet Sprint modelový rok 1989 3v. 1,0 l 5M (6,2/5,2/5,7)
-. Suzuki Swift modelový rok 1989 3v. 1,0 l 5M (6,2/5,2/5,7)
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz