name | autoweek.cz

Nedostatek čipů

Nedostatek čipů

29.10.2021 | | Aktuality

Automobilový průmysl požaduje více polovodičů vyráběných v EU - zpráva od generálního ředitele ACEA.
Celosvětový nedostatek čipů již několik měsíců narušuje dodavatelské řetězce a výrobní procesy, což má velký dopad na evropské výrobce automobilů. To je důvod, proč ACEA zdůrazňuje potřebu rychle zvýšit kapacitu EU ve výrobě polovodičů, protože potřebujeme posílit technologickou suverenitu Evropy a snížit naši závislost na zámořských dodavatelích.
 
I když automobilový průmysl nepatří k největším koncovým uživatelům mikročipů, když se podíváme na globální výrobu, přechod na mobilitu s nulovými emisemi a digitalizace motorových vozidel dramaticky zvyšují potřebu polovodičů v automobilovém průmyslu. Zatímco pracujeme na nové éře mobility a uhlíkově neutrální EU, úspěch této transformace zůstává nejistý pokud nebudeme mít dostatečné množství čipů.
 
Drobné mikročipy jsou nezbytné pro mnoho důležitých systémů a fungování moderních motorových vozidel. Například na elektrifikované pohonné jednotky, systémy pro snížení emisí, prvky aktivní bezpečnosti, asistenční systémy pro řidiče, funkce automatického a autonomního řízení, služby konektivity a dokonce i digitální rádio. Při pohledu do budoucnosti jsou polovodiče klíčové také pro procesy založené na umělé inteligenci a další inovace, díky nimž budou vozidla ještě chytřejší.
 
Hlavním problémem současnosti je, že výrobci a dodavatelé motorových vozidel v Evropě čelí dramatickému nedostatku mikročipů. Obrovský nárůst poptávky po počítačích, mobilních telefonech a další spotřební elektronice během celosvětové pandemie Covid-19 převýšil dostupnost polovodičů, takže jich bylo velmi málo. Kromě toho jsou dodavatelské řetězce stále narušovány národními opatřeními a uzavírkami souvisejícími s koronavirem v továrnách, které vyrábějí mikročipy.
 
S prázdnými sklady a vyčerpanými zásobami má nedostatek mikročipů přímý dopad na výrobu aut. Přestože poptávka po nových vozidlech v posledních měsících opět vzrostla, výrobci se musí vypořádat s částečnými nebo úplnými zastaveními výroby kvůli přetrvávajícímu nedostatku polovodičů.
 
Bohužel omezená dostupnost nových vozidel v kombinaci s rostoucími cenami mikročipů v důsledku jejich nedostatku má hluboký dopad na možnosti volby spotřebiteli a cenovou dostupnost nových vozidel. Toto zpomalení obnovy vozového parku EU ohrožuje i ambice Evropy v oblasti klimatu.
 
Když se blíž podíváme na dopad nedostatku čipů na automobilový průmysl, tak vše nasvědčuje tomu, že tento problém bude trvat dlouho, možná až do roku 2022. V důsledku toho bude navýšení objemu výroby v Evropě pravděpodobně podstatně nižší, než se pro letošní a příští rok v souvislosti s oživením poptávky původně očekávalo. Nabídka nebude v souladu s poptávkou a dodávky vozidel budou odloženy. Automobilový trh v EU již letos zaznamenal pokles prodeje a jak ukazují nejnovější čísla ACEA, situace se v září ještě zhoršila na nejnižší počet registrací od roku 1995. Stejně tak zaznamenáváme pokles prodeje i u užitkových a nákladních vozidel.
 
Přestože velké propouštění zatím nenastalo, mnoha zaměstnanců se to již dotklo. Prozatím se nalézají flexibilní řešení, ale alespoň dočasně se snížila zaměstnanost v celém hodnotovém řetězci automobilového průmyslu.
 
Teď je samozřejmě velká otázka: jak to napravíme? Především se jedná o akutní problém dodavatelského řetězce s vážnými a bezprostředními důsledky pro evropský automobilový sektor, takže nejnaléhavější výzvy je třeba řešit velmi brzy. Vzhledem ke složitosti automobilového hodnotového řetězce musí být primárním cílem na evropské úrovni zlepšení spolehlivosti různých úrovní dodavatelského řetězce mikročipů.
 
Aby se to v budoucnu neopakovalo, musí Evropa přijít se strategickým plánem na zvýšení výroby polovodičů v EU. Je však důležité zajistit, aby tato nová výrobní kapacita poskytovala také správné typy čipů, které se používají v motorových vozidlech. Kromě náběhu evropské výroby špičkových malých čipů o velikosti pouhých 2 nm zůstane pro automobilový průmysl prioritou zvýšení dostupnosti větších 14-28 nm mikročipů, protože ty se v automobilovém průmyslu široce používají. Špičkové mikročipy, které jsou 7 nm a menší, se již používají pro některé velmi specifické automobilové aplikace, ale vývoj v oblasti umělé inteligence a pokročilých displejů po nich v budoucnu výrazně zvýší poptávku.
 
Při pohledu na geopolitické rozměry této bezprecedentní krize vidíme, jak extrémně zranitelný je dodavatelský řetězec polovodičů. Ukázalo se, že naléhavě potřebujeme minimalizovat závislost Evropy na zámořských trzích pro tyto životně důležité komponenty. Projekce, ukazující, že poptávka po nich nadále poroste, činí riziko evropské závislosti na čipech ještě zjevnější.
 
Jak zdůraznila předsedkyně Evropské komise von der Leyenová v projevu o stavu Unie, EU do značné míry závisí na čipech vyrobených v Asii. Není to tedy jen otázka naší konkurenceschopnosti, je to také otázka technické suverenity. ACEA, zastupující hlavní koncové uživatele polovodičů, proto vítá oznámení evropských výrobců čipů o nastartování místní výroby.
 
Stejně tak netrpělivě očekáváme Evropský zákon o čipech, který Komise plánuje zveřejnit koncem tohoto roku. Podle von der Leyenové to vytvoří nejmodernější evropský čipový ekosystém, včetně výroby, který zajistí bezpečnost dodávek. Iniciativy, jako je nedávno zahájená průmyslová aliance EU pro procesory a polovodičové technologie, jsou velmi důležitými kroky tímto směrem.
 
ACEA věří, že intenzivnější spolupráce s partnery na všech úrovních dodavatelského řetězce a vládami je nezbytná, pokud chceme zlepšit odolnost Evropy v oblasti polovodičů, a to jak s cílem řešit akutní problémy, tak v dlouhodobém horizontu posílit naši technologickou suverenitu.
 
Eric-Mark Huitema, generální ředitel ACEA