name | autoweek.cz

Nebezpečné hrátky s cenami paliv
10.09.2021 | Doprava
Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia informuje o nebezpečném rozkývání cen pohonných hmot v reakci na uvažované německé zdražení až o 18 Kč.
Za současnou inflací stojí z části i vysoké ceny benzinu a nafty. O to větší pozdvižení vyvolala zpráva z německých médií, že tamní vláda v tichosti připravuje zvýšení cen paliv o 0,7 eura, tedy těžko uvěřitelných 18 Kč, což je v případě nafty o 50 % (průměrná cena benzinu 95 je v současné době v Německu1,563 eura, nafty 1,394 eura). Záminkou je předpokládané neplnění dekarbonizačních cílů v dopravním sektoru a pomalý přechod k bezemisní dopravě.
Třeba to zabere na nás obyčejné motoristy, ale pro dálkovou kamionovou dopravu je to prazvláštní zdůvodnění. Zodpovědní politici jakoby si neuvědomovali, že v současné době není na trhu žádné reálně využitelné větší vozidlo na alternativní pohon a ještě poměrně dlouho nebude. Elektrické dálkové tahače zatím figurují pouze ve snech Tesly a jejího zakladatele Elona Muska, pro vodíková vozidla, která se již začínají testovat, zcela chybí plnicí infrastruktura a samozřejmě je na trhu nikde neseženete.
Pro české dopravce by skokové zdražení v Německu příliš neznamenalo. Jejich kamiony ujedou na nádrž více než 2000 km, většinou tankují v České republice a již dnes dražší německé naftě se z pochopitelných ekonomických důvodů vyhýbají. O to víc jsou závislí na tuzemských cenách nafty. Jakékoliv zvýšení spotřební daně by je okamžitě podrazilo vůči levnější východní konkurenci těžící právě z domácí nižší ceny nafty a samozřejmě také práce.
Je faktem, že o výši zdanění fosilních paliv a všech energií začíná nyní diskutovat celá Evropa. Jakkoliv ovšem předbíhat schválení nové směrnice EU o zdanění energií a zdražovat pohonné hmoty dřív než zbytek okolních států by bylo pro české dopravce obsluhující naší exportní ekonomiku smrtelné. To přenechme ambiciózním Němcům.
Martin Felix, ČESMAD Bohemia
Třeba to zabere na nás obyčejné motoristy, ale pro dálkovou kamionovou dopravu je to prazvláštní zdůvodnění. Zodpovědní politici jakoby si neuvědomovali, že v současné době není na trhu žádné reálně využitelné větší vozidlo na alternativní pohon a ještě poměrně dlouho nebude. Elektrické dálkové tahače zatím figurují pouze ve snech Tesly a jejího zakladatele Elona Muska, pro vodíková vozidla, která se již začínají testovat, zcela chybí plnicí infrastruktura a samozřejmě je na trhu nikde neseženete.
Pro české dopravce by skokové zdražení v Německu příliš neznamenalo. Jejich kamiony ujedou na nádrž více než 2000 km, většinou tankují v České republice a již dnes dražší německé naftě se z pochopitelných ekonomických důvodů vyhýbají. O to víc jsou závislí na tuzemských cenách nafty. Jakékoliv zvýšení spotřební daně by je okamžitě podrazilo vůči levnější východní konkurenci těžící právě z domácí nižší ceny nafty a samozřejmě také práce.
Je faktem, že o výši zdanění fosilních paliv a všech energií začíná nyní diskutovat celá Evropa. Jakkoliv ovšem předbíhat schválení nové směrnice EU o zdanění energií a zdražovat pohonné hmoty dřív než zbytek okolních států by bylo pro české dopravce obsluhující naší exportní ekonomiku smrtelné. To přenechme ambiciózním Němcům.
Martin Felix, ČESMAD Bohemia
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz