name | autoweek.cz

Nástupce Rapidu se poodhaluje
27.09.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Na pařížském autosalonu Škoda představí studii kompaktního vozu Vision RS. Koncept je konkrétní předzvěstí dalšího vývojového stupně sportovních verzí RS a designu budoucího kompaktního vozu - nástupce současného modelu Rapid. Zaujme i efektivním plug-in-hybridním pohonem.
Škoda u studie Vision RS zdůrazňuje spojení ekologické budoucnosti se sportovní tradicí značky. Plug-in-hybridní pohon kombinuje motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) s elektromotorem o výkonu 75 kW (102 k). Společně dosahují systémový výkon 180 kW (245 k). Podle měřicího cyklu WLTP emise pouze 33 g CO2/km a s čistě elektrickým pohonem má dojezd až 70 km. Lithio-ionový akumulátor s kapacitou 13 kWh. Důraz na ochranu životního prostředí Škoda demonstruje také použitím veganských materiálů a speciálních povrchů s ekologickými výrobními postupy.
Větší než Rapid Spaceback
Mnohem důležitější z hlediska nejbližší budoucnosti je skutečnost, že studie ukazuje podobu nového kompaktního hatchbacku, tedy nástupce modelu Rapid Spaceback. Hlavní rozměry vozu jsou délka 4356 mm, šířka 1810 mm, výška 1431 mm a rozvor náprav 2650 mm. Vision RS je tedy kromě výšky větší než Rapid Spaceback (délka 4304 mm, šířka 1706 mm, výška 1459 mm, rozvor 2602 mm). Prodloužil se především rozvor, což v kombinaci s větší šířkou ukazuje na zvětšený vnitřní prostor.
Podle dostupných informací se nová kompaktní Škoda už nebude jmenovat Rapid a bude se nabízet pouze jako hatchback, u Rapidu označovaný Spaceback. Liftback navazoval na úspěšnou Octavii Trend, jenže u Rapidu zákazníci jednoznačně volili verzi Spaceback. Přesto, že se Rapid stal třetím nejprodávanějším modelem značky po Octavii a Fabii, jeho prodejní výsledky ovšem nebyly v porovnání s těmito dvěma bestsellery takové, jak se očekávalo. Proto se změní jméno.
Atraktivní design
Nový model chce oslovit zákazníky podstatně modernějším designem, než hodně konzervativní Rapid Spaceback. To je patrné ze skic studie Vision RS, jejíž vnější podoba je hodně blízká novému modelu, jen vylepšená prvky náležejícími verzím RS.
Atraktivně působí ostře trojúhelníkové přední světlomety a maska chladiče se sníženou polohou (podobu přídě zveřejnil na sociální síti dnes už bývalý tovární Škody Motorsport jezdec Ole Christian Veiby, který si za to vysloužil okamžitý vyhazov z týmu). Podle studie je jasné, že si vůz zachoval malá boční okna za zadními dveřmi.
Novinka přinese zásadní změnu v interiéru. Jako první model značky Škoda bude mít velký vystouplý dotykový displej v roli tabletu jako centrum informací a pro ovládání mnoha funkcí.
Osvědčená platforma i motory
Nástupce Rapidu nebude používat platformu MQB, ale kombinovanou z MQB a starší PQ26, tedy jako Fabia. To znamená, že v ostré konkurenci kompaktních hatchbacků bude mít nižší prodejní cenu.
V nabídce motorů lze očekávat tříválec 1,0 TSI, snad i čtyřválec 1,5 TSI a zřejmě i turbodiesel 1,6 TDI, které se pro Fabii nenabízí. Velmi pravděpodobně se objeví i verze s pohonem na CNG, stejně jako u Fabie. S plug-in hybridním pohonem jako má studie Vision RS se zřejmě v dohledné době počítat nedá, i když s hrozícím přitvrzením evropských emisních limitů po roce 2021 to nelze zcela vyloučit. Vision RS ukazuje, že technicky je to možné, problémem je jen cena.
Odhalení nového modelu se očekává už brzy - zřejmě na přelomu letošního a příštího roku.
Větší než Rapid Spaceback
Mnohem důležitější z hlediska nejbližší budoucnosti je skutečnost, že studie ukazuje podobu nového kompaktního hatchbacku, tedy nástupce modelu Rapid Spaceback. Hlavní rozměry vozu jsou délka 4356 mm, šířka 1810 mm, výška 1431 mm a rozvor náprav 2650 mm. Vision RS je tedy kromě výšky větší než Rapid Spaceback (délka 4304 mm, šířka 1706 mm, výška 1459 mm, rozvor 2602 mm). Prodloužil se především rozvor, což v kombinaci s větší šířkou ukazuje na zvětšený vnitřní prostor.
Podle dostupných informací se nová kompaktní Škoda už nebude jmenovat Rapid a bude se nabízet pouze jako hatchback, u Rapidu označovaný Spaceback. Liftback navazoval na úspěšnou Octavii Trend, jenže u Rapidu zákazníci jednoznačně volili verzi Spaceback. Přesto, že se Rapid stal třetím nejprodávanějším modelem značky po Octavii a Fabii, jeho prodejní výsledky ovšem nebyly v porovnání s těmito dvěma bestsellery takové, jak se očekávalo. Proto se změní jméno.
Atraktivní design
Nový model chce oslovit zákazníky podstatně modernějším designem, než hodně konzervativní Rapid Spaceback. To je patrné ze skic studie Vision RS, jejíž vnější podoba je hodně blízká novému modelu, jen vylepšená prvky náležejícími verzím RS.
Atraktivně působí ostře trojúhelníkové přední světlomety a maska chladiče se sníženou polohou (podobu přídě zveřejnil na sociální síti dnes už bývalý tovární Škody Motorsport jezdec Ole Christian Veiby, který si za to vysloužil okamžitý vyhazov z týmu). Podle studie je jasné, že si vůz zachoval malá boční okna za zadními dveřmi.
Novinka přinese zásadní změnu v interiéru. Jako první model značky Škoda bude mít velký vystouplý dotykový displej v roli tabletu jako centrum informací a pro ovládání mnoha funkcí.
Osvědčená platforma i motory
Nástupce Rapidu nebude používat platformu MQB, ale kombinovanou z MQB a starší PQ26, tedy jako Fabia. To znamená, že v ostré konkurenci kompaktních hatchbacků bude mít nižší prodejní cenu.
V nabídce motorů lze očekávat tříválec 1,0 TSI, snad i čtyřválec 1,5 TSI a zřejmě i turbodiesel 1,6 TDI, které se pro Fabii nenabízí. Velmi pravděpodobně se objeví i verze s pohonem na CNG, stejně jako u Fabie. S plug-in hybridním pohonem jako má studie Vision RS se zřejmě v dohledné době počítat nedá, i když s hrozícím přitvrzením evropských emisních limitů po roce 2021 to nelze zcela vyloučit. Vision RS ukazuje, že technicky je to možné, problémem je jen cena.
Odhalení nového modelu se očekává už brzy - zřejmě na přelomu letošního a příštího roku.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz