name | autoweek.cz

NASA Modular Robotic Vehicle

NASA Modular Robotic Vehicle

28.04.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

NASA předvedla elektronicky řízené modulární robotické vozidlo MRV (Modular Robotic Vehicle). Mohlo by být dokonalým vozidlem pro městský provoz.
NASA předvedla unikátní vozidlo, které dokáže provádět několik nevídaných manévrů. Je to tím, že si jeho techniku vypůjčili z konceptů vozidel astronautů zkonstruovaných pro případné použití na Měsíci nebo na Marsu.
 
Vůz s poněkud byrokratickým názvem Modulární robotické vozidlo NASA popisuje jako „plně elektrické vozidlo, které se výborně hodí do rušného městského prostředí.“ MRV je však mnohem víc. Zejména jeho upravený elektronicky řízený pohonný systém a čtyři nezávislá kola „e-corners“ vozidlu umožňují plynulý pohyb, jízdu do stran i otáčení na místě s nulovým poloměrem.
 
„MRV by byl s navrženou rychlostí 70 km/h a dojezdem 100 km na jedno nabití akumulátoru dokonalý pro každodenní jízdy po městě. Velikost a manévrovací schopnosti MRV zvýhodňují při pohybu a parkování v těsných městských čtvrtích,“ říká Mason Markee z Johnsonova vesmírného centra, které MRV vyvíjelo.
 
Představte si, že můžete zaparkovat paralelně tak, že přijede k volnému místu, jednoduše natočíte kola o 90°a pak zajedete přímo na místo. Elektromotory schopné poskytnou točivý moment 258 N.m jsou umístěny v každém kole a jsou ovládány tradičně vypadajícím volantem a nastavením pedálu plynu a brzdy. K dispozici je ale také víceosý joystick pro pokročilejší jízdní režimy.
 
MRV nemá žádné mechanické spojení s volantem. Místo toho spoléhá na počítač a systém čidel, která interpretují pokyny řidiče a přenášejí je na elektromotory v kolech pomocí elektrického vedení. Vůz je proto potenciálně připraven i pro dálkové ovládání nebo plně autonomní provoz.
 
Nevýhodou plně elektronického ovládání je to, že porucha by mohla vést ke katastrofické situaci při ztrátě ovladatelnosti. Proto je celá architektura zálohovaná rezervními motory a počítači. K vytvoření pocitu jízdy jako v tradičním automobilu je MRV vybaven systémem vynucené odezvy, který posílá vibrace a simuluje odpor volantu.
 
„Je to tak trochu jako jízda na ledě, ale s naprostou kontrolou. Je báječné v něm jezdit a ještě větší zábavou je jej řídit. Připomíná to jízdu v zábavním parku,“ říká Justin Ridley z NASA.
 
NASA uvádí, že vyvíjená technická řešení, použitá u MRV, budou mít klíčovou úlohu při pokračujícím vývoji lunárních a marsovských vozidel, stejně jako v konstrukci automobilů zde na Zemi.