autoweek.cz
Nákladní auta a autobusy udržují Evropu v pohybu!
28.03.2024 | Vladimír Rybecký | Doprava
Nákladní automobily a autobusy jsou páteří, která udržuje společnost v pohybu, uvedl Harald Seidel, prezident DAF Trucks a předseda představenstva ACEA pro užitková vozidla.
Evropa potřebuje zajistit, aby její automobilový průmysl byl nejen udržitelný, ale mohl také zůstat celosvětově konkurenceschopný.
Nákladní auta a autobusy jsou nezbytnou součástí našeho každodenního života
Kamiony přepravují 80 % zboží po zemi a autobusy představují většinu cest veřejné dopravy v EU. Nákladní auta a autobusy jsou jako krev v našich žilách, transportují nezbytný kyslík a živiny do celého těla. Nákladní auta a autobusy dělají totéž, protože udržují společnost v pohybu.
Zamyslete se nad nákladními auty, která rozváží zboží do obchodů, léky do nemocnic a materiály pro stavby. Nic z toho by nebylo možné bez kamionů. Autobusy přepravují lidi ze všech společenských vrstev z místa A do místa B. Každý autobus na našich silnicích nahradí 50 aut, což pomáhá zmírnit dopravní zácpy, snížit emise a zlepšit kvalitu ovzduší.
Kamiony nejsou jen větší auta
Existuje mnoho způsobů, jak použít nákladní automobil. Dálkový kamion je úplně jiný než nákladní auta, která sbírají odpadky, obsluhují jeřáby nebo hasí požáry. Nákladní vozidla jsou opravdu všestranná a víceúčelová.
Koupíte si náklaďák s kalkulačkou, protože s ním potřebujete vydělávat peníze, a účel to plní. Potřebujete udělat práci. Osobní auto kupujete srdcem, protože se vám líbí.
Osobní auta také většinu času stojí, zatímco nákladní auta jsou často v pohybu. Nákladní automobil může ujet až 150 000 km ročně- To je v průměru víc než 12x víc než osobní automobil. Na mezipodnikovém trhu je udržení nákladních vozidel v pohybu nejvyšší prioritou. Neodjetá hodina je hodina ztracená.
Pokud jedete s elektromobilem na dovolenou, může být v pořádku počkat hodinu, než se nabije. Můžete si dát pauzu a dát si kávu. U nákladního vozidla se zbožím podléhajícím rychlé zkáze však bude obchodní případ katastrofální, pokud bude muset nákladní vozidlo na několik hodin zastavit, aby se nabilo. Pokud přepravujete květiny z Holandska do Itálie, hodina ztracená v provozu je hodinou ztracených peněz a dokonce i potenciální ztráty zboží.
Hlavním odlišností od osobních automobilů je obchodní služba pro naše zákazníky. To je velmi důležité.
Evropa potřebuje zajistit, aby její automobilový průmysl byl nejen udržitelný, ale mohl také zůstat celosvětově konkurenceschopný
Předpisy mohou připravit půdu pro to, zda podnik prosperuje. Transformace, které výrobci nákladních vozidel a autobusů čelí, je obrovská - ať už se jedná o Zelený úděl, digitalizaci nebo veškerou legislativu týkající se dat, která nám přichází do cesty. Kromě toho zákonodárci při regulaci ne vždy zohledňují specifika nákladních vozidel a autobusů.
Evropa potřebuje zajistit, aby její průmysl nákladních vozidel a autobusů byl nejen udržitelný, ale mohl také zůstat konkurenceschopný v celosvětovém měřítku. To znamená mít dobrou průmyslovou strategii a soudržné předpisy. Nehromadit zákon za zákonem, ale zajistit, že máme konzistentní rámec, s nímž můžeme pracovat a který umožňuje životaschopné obchodní modely.
Výrobci nákladních vozidel a autobusů plní svůj úkol tím, že dostávají na evropské silnice vozidla s akumulátory a na vodík. Zavázali jsme se, že do roku 2040 budeme vyrábět všechna nová nákladní vozidla a autobusy, které prodáváme, bez fosilních paliv.
Ale fungujeme v prostředí business-to-business a spoléháme na to, že naši zákazníci kupují nové modely. Pokud jsem například přepravce a chci si koupit nákladní vozidlo s nulovými emisemi, potřebuji vědět, zda s ním mohu vydělávat peníze a zda jej mohu nabíjet nebo tankovat — bez ohledu na to, zda je mým cílem Itálie, Polsko nebo Turecko.
Chcete-li mít životaschopný obchodní případ, nemůžete pouze regulovat stranu nabídky. Musíte také podporovat poptávku po modelech s nulovými emisemi, a to znamená mít k dispozici to, čemu říkáme správné podmínky.
EU se například nedávno dohodla na nejambicióznějších cílech snižování CO2 pro výrobce nákladních vozidel a autobusů na celém světě. Zákonodárci však musí sladit ambiciózní cíle pro výrobce vozidel se stejně ambiciózními podmínkami.
Jaké jsou umožňující podmínky?
Jsou to podmínky umožňující zajistit, aby byla infrastruktura na místě. Zajišťující také dostatek zelené energie pro nabíjení nákladních vozidel a autobusů. Jinak prostě nedekarbonizujeme.
Pro provozovatele dopravy by měl existovat také životaschopný obchodní případ. V současnosti nejsou celkové náklady na vlastnictví (TCO) nákladního vozidla s nulovými emisemi ve většině případů srovnatelné s vozidly na naftu. Chceme-li skutečně přesvědčit provozovatele dopravy, aby přešli na nulové emise, musíme to změnit také tím, že budeme provozovatele dopravy motivovat k nákupu a daňovým režimům, opatřením na stanovování cen uhlíku a mnoha dalším.
To jsou podmínky umožňující. Vozidla nejsou úzkým hrdlem. Evropští zákonodárci to musí uznat, pokud máme společně dosáhnout náš společný cíl dekarbonizace a zároveň umožnit životně důležitým průmyslovým odvětvím, jako je to naše, prosperovat.
Harald Seidel, prezident DAF Trucks a předseda představenstva ACEA pro užitková vozidla
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz