name | autoweek.cz
Na poslední chvíli boj proti pokutám
01.12.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Itálie, Polsko a Rakousko naléhají na EU, aby v roce 2025 neudělovala výrobcům automobilů pokuty za flotilové emise CO2. Uvádí to zpráva agentury Reuters. Jenže protesty přicházejí v době, kdy se nová Evropská komise teprve ustavuje a zdá se být ještě „zelenější“ než ta odcházející.
Koalice sedmi členských států Evropské unie vyzývá k opatřením pro zachování konkurenceschopnosti automobilového průmyslu v době, kdy potřebuje investovat do inovací, aby splnil stále přísnější emisní limity.
Od roku 2025 EU sníží limit průměrných emisí CO2 z prodeje nových vozidel na 94 g/km ze současných 116 g/km. Překročení tohoto limitu povede k pokutě ve výši 95 eur za každý překročený 1 g/km vynásobený počtem prodaných vozidel. Podle odborných odhadů by automobilky mohly čelit pokutám v celkové výši více než 15 miliard eur.
V rámci cílů pro rok 2025 hrozí uvalení drastických pokut výrobcům automobilů, kteří nebudou schopni splnit přísné požadavky kvůli zpomalujícímu se nástupu elektricky poháněných vozidel. Itálie, Polsko a Rakousko stojí v čele mezi zeměmi, které naléhají na EU, aby našla řešení, jak se vyhnout pokutám pro automobilky překračující zpřísněné cíle snížení emisí CO2, které vstoupí v platnost v roce 2025. Aliance, k níž se připojily také Bulharsko, Česká republika, Rumunsko a Slovensko, chce zpřesnit automobilovou politiku vyvážením stimulace poptávky s podporou investic.
„Tyto sankce by vážně omezily schopnost průmyslu reinvestovat do inovací a rozvoje, čímž by poškodily konkurenceschopnost Evropy na globální scéně,“ uvádí se v návrhu. Průmysl se nachází v kritickém bodě a čelí významným problémům souvisejícím s výrobou, zaměstnaností a globální konkurencí, které vyžadují naléhavou a koordinovanou akci na úrovni EU,“ uvedly země ve společném návrhu.
Posílení pozice evropských výrobců na globální scéně je jednou z klíčových priorit předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové během jejího druhého funkčního období do roku 2029. Když byla Evropským parlamentem schválena noví sestava komisařů, von der Leyenová prohlásila, že automobilový průmysl v regionu je chloubou Evropy a zavázala se zajistit, že „v budoucnosti se automobily budou i nadále vyrábět v Evropě.“ Slíbila, že osobně povede nový probíhající strategický dialog s automobilovým průmyslem. Jenže v nové sestavě Evropské komise jsou komisaři, kteří požadují dokonce ještě tvrdší přístup vůči automobilkám jako Wopke Hoekstra.
Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA, která lobbuje za uvolnění cílů pro rok 2025, uvedlo, že evropské automobilky čelí prohlubujícím se problémům, protože poptávka po elektrických vozidlech zůstává nízká a náklady rostou. Signál politické podpory ze strany ministrů EU by mohl být prvním krokem k nalezení řešení otázky plnění cílů, uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová. „Není snadné to opravit, ale viděli jsme i politicky že kde je vůle, tam je cesta,“ řekla.
Sigrid de Vriesová, generální ředitelka ACEA, uvedla: „Výrobci sami nesou břemeno transformace, které brání faktory, které nemohou ovlivnit, jako je nedostatečná dobíjecí infrastruktura a nedostatečné nákupní pobídky. Je povzbudivé vidět, jak členské státy EU diskutují o konkrétních a životaschopných možnostech, jak zmírnit okamžitý a nepřiměřený tlak na dodržování předpisů, jako je zavedení víceletých období dodržování předpisů nebo umožnění bankovnictví a půjčování kreditů CO2 v průběhu let. Snížení nákladů na dodržování předpisů pro rok 2025 a zároveň udržení transformace zelené mobility na správné cestě je zásadní pro zajištění odolnosti automobilového odvětví EU a dlouhodobé schopnosti zvládnout ekologický přechod.“
Sdružování emisí je pro automobilky cestou ke splnění jejich cílů pro rok 2025, ale zatím se zdá, že žádné velké automobilové skupiny této možnosti nevyužily, ačkoli Volkswagen Group a Renault Group signalizovaly, že jsou sdružování otevřeny.
Foto: EC - Audiovisual Service
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz