name | autoweek.cz

Na počátku byla Corona

Na počátku byla Corona

12.08.2015 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Ve Velké Británii si připomenuli 50 let od první prezentace automobilky Toyota na britském trhu. Během listopadu 1965 se první vozy Toyota objevily i v dalších evropských zemích.
Na autosalonu v Londýně se Toyota představila v listopadu 1965 skromně v expozici se čtyřmi vozy. Prvním dovozcem a prodejcem byla rodinná firma Pride and Clark se sídlem na jihu Londýna. John Pride byl při své cestě do Japonska nadšen rychlostí vývoje japonského automobilového průmyslu. Jeho důvěra v kvality vozů Toyota přesvědčila několik prvních prodejců. Ti mohli zprvu nabídnout jen jediný model – malý sedan Toyota Corona.
 
První ve Velké Británii prodávaná Toyota Corona byla 3. generací této modelové řady. Byla představena v roce 1964 s karoserií, na jejímž návrhu se podílela karosárna Pininfarina. Do Evropy přišla jen jako sedan, ale v Japonsku se vyráběly i dvoudveřový hard-top, třídveřový van, pětidveřové kombi, různé pick-upy a také pětidveřový hatchback, což bylo polokombi připomínající tehdy nový Renault 16.
 
Toyota Corona 3. generace se poprvé veřejnosti působivě uvedla jízdou vytrvalosti na zkušební dráze Meishin, kde ujela 100 000 km, přičemž dosahovala rychlost až 140 km/h. Zadní kola Corony poháněl vpředu uložený čtyřválec 1,2 l o výkonu 55 k. Od roku 1967 byly k dispozici i motory 1,35 l (65 k) a 1,5 l (77 k). Převodovka byla čtyřrychlostní plně synchronizovaná, v Japonsku se dodávala i dvourychlostní samočinná Toyoglide. Corona Sedan byla dlouhá 411 cm při rozvoru náprav 242 cm. Pohotovostní hmotnost byla těsně pod hranicí 1000 kg.
 
Toyota se jako první asijská značka pokusila na tradičních evropských trzích prosadit nabídkou kvalitnějších aut a lepšími službami zákazníkům. Nabízela i lepší vybavení a větší spolehlivost.
 
Toyota Corona měla ve Velké Británii úspěch, takže už v roce 1966 nabídku rozšířil ještě menší model Corolla a v roce 1967 byla vytvořena dovozní organizace Toyota (GB) Ltd. V dalších evropských zemích, kde se od listopadu 1965 také nabízela, ovšem tento malý sedan zákazníky nikterak neoslovil.
 
Velká Británie byla posléze vybrána jako první evropská země, v níž se začaly vozy Toyota i vyrábět. Investicí ve výši 2 miliard liber byly vybudovány výrobní závod v anglickém Burnastonu a továrna na motory ve velšském Deeside. V roce 1992 v nich začala produkce modelu Carina E. Na tyto výrobní závody je navázáno více než 200 dodavatelů.
 
Od roku 1965 Toyota ve Velké Británii prodala bezmála 3 miliony aut.