name | autoweek.cz

Na lidový elektromobil od Volkswagenu si počkáme ještě dva roky

Na lidový elektromobil od Volkswagenu si počkáme ještě dva roky

06.03.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Značka Volkswagen ukázala svou vizi levného minielektromobilu – koncept ID Every 1. Jeho sériová podoba se základní cenou kolem 20 000 eur se ale představí až v roce 2027.

Volkswagen s modelem e-Golf jako první velký výrobce aut v Evropě zareagoval na příchod elektromobility. Jenže po zastavení produkce prodejně úspěšného, nicméně ztrátového modelu e-up stále nemá ve své nabídce cenově dostupný základní model s elektrickým pohonem. A bude to trvat ještě další dva roky, než se objeví – v době, kdy asijská konkurence přináší radikální proměnu techniky a nové modely každé dva roky.

 

Přitom poprvé koncept elektrického mini-Volkswagenu byl vystaven už na IAA v Mnichově v září 2021! Otázkou proto je, zda předčasným představením připravovaného modelu Volkswagen nevyvolá to, čemu se říká Osbourneúv efekt. Do prodeje totiž už přicházejí i cenově atraktivní modely Leapmotor T03 a Hyundai Inster, připravuje se i základní verze Citroënu ë-C3 s cenou do 20 000 eur a už příští rok přijdou další potenciální konkurenti, jako Renault Twingo, BYD Seagull, klon C Citroënu ë-C3 se značkou Fiat a především nová Dacia s cenou do 18 000 eur.

 

Rodina elektrických městských vozů

Vedení Skupiny VW uvedlo, že do roku 2027 uvede na trh devět nových modelů, z nichž čtyři budou součástí rodiny elektrických městských vozů, která bude zahrnovat ID.1, ID.2 a malý crossover, jehož předobrazem je koncept ID.2all z roku 2023.

 

Zpočátku – už v roce 2026 – Volkswagen uvede větší model ID.2 (ID.2all) ve formátu modelu Polo a v cenové relaci kolem 25 000 eur. Ten se bude se prodávat i jako Škoda Epiq a vyrábět se bude ve Španělsku. Teprve v roce 2027 konečně přijde na trh ID Every 1 (jméno sériového modelu zatím není zcela jisté, kromě ID.1 se zvažuje i jméno ID up). Základní cenu Volkswagen slibuje 20 000 eur (500 000 Kč).

 

Oba modely budou součástí nové „Electric Urban Car Family“ s pohonem předních kol, která je vyvíjena pro značky Skupiny Core, kam se vedle Volkswagenu řadí ještě Seat/Cupra a Škoda. Vozidla řady Electric Urban Car Family jsou založena na evoluční modulární platformě pro elektrický pohon vycházející z platformy MEB s pohonem zadních kol a používané už od roku 2019. Díky pohonu předních kol nabídne optimální využití prostoru a maximální efektivitu produkce.

 

Co zatím víme o ID Every 1

Volkswagen nyní ukázal studii lidového elektromobilu, 3880 mm dlouhý ID Every 1. Pro porovnání: e-up byl dlouhý 3600 mm, studie ID. 2all má 4050 mm a Polo měří 4074 mm. Nově vyvinutý trakční elektromotor má výkon 70 kW (95 k). Čtyřmístný vůz slibuje dojezd 250 km, maximální rychlosti 130 km/h a zavazadlový prostor o objemu 305 l. Tedy nic mimořádného, čím by překonal Dacii Spring, která už je v modernizované podobě v prodeji s cenou bez dotace 420 000 Kč.

 

VW zatím neupřesnil žádné technické podrobnosti ani kde se bude vůz vyrábět. Zákulisní informace ale naznačují, že by se mohl produkovat v Portugalsku, kde má Volkswagen továrnu s nejvyšší efektivitou produkce.

 

Produkční verze ID. Every1 bude používat zásadně novou, obzvláště výkonnou softwarovou architekturu. Budoucí základní Volkswagen díky tomu bude během svého životního cyklu dostávat nové funkce. Volkswagen ta bude podle Automotive News Europe výsledkem partnerství s americkým start-upem pro elektromobily Rivian, který VW Group zachránila mnohamiliardovou investicí před bankrotem.

 

Řekli při prezentaci

„ID. Every1 reprezentuje poslední dílek skládanky na naší cestě k nejširšímu výběru modelů v objemovém segmentu prodeje. V té době budeme schopni nabídnout každému zákazníkovi správný vůz se správným pohonem – včetně cenově dostupné elektromobility. Naším cílem je být technologickým lídrem mezi globálními velkosériovými výrobci do roku 2030. A to jako značka pro všechny – přesně tak, jak to od značky Volkswagen očekáváte,“ říká generální ředitel značky Volkswagen Thomas Schäfer.“

 

„V případě budoucích modelů hovoříme o vozidlech definovaných zákazníky. ID. EVERY1 ukazuje, že se vývoj našich vozidel točí kolem našich zákazníků, jejich přání, zájmů a preferencí s ještě větší konzistentností, než tomu bylo doposud,“ říká člen představenstva značky Volkswagen odpovědný za vývoj Kai Grünitz.

 

Foto: Volkswagen