name | autoweek.cz

Na kolotoči generálních ředitelů jsou stále volná místa

Na kolotoči generálních ředitelů jsou stále volná místa

28.04.2025 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje události v automobilovém průmyslu.

Kolotoč generálních ředitelů se v současné době opět točí. Během několika týdnů odstoupilo několik generálních ředitelů velkých automobilek. K odchodům došlo za stále nejasných okolností. V zákulisí se nyní objevují korunní princové i ti, kteří by se jimi chtěli stát. Rvačky jsou nelítostné.

 

Začněme se Stellantisem. Generální ředitel Carlos Tavares musel po sérii neshod na konci roku 2024 náhle odejít. Zatím není žádný nástupce. Podnik řídí prozatímní výbor pod přísným dohledem předsedy Johna Elkanna. Interně jsou k dispozici vrcholoví manažeři, jako je Antonio Filosa, aby se někdo z nich stal novým generálním ředitelem. Podle dozorčí rady by mělo být rozhodnutí učiněno „v první polovině roku“. Elkann to dělá téměř stejně napínavým jako nadcházející volbu papeže těsně předtím, než se vyvalí bílý kouř. Ale není divu: Při dobrých smluvních vyjednáváních mluvíme o nejlukrativnější práci v celém odvětví. Tavares za rok 2023 pobíral plat ve výši přibližně 37 milionů eur.

 

Nedávno byl na pozici generálního ředitele Stellantisu zvažován i Wayne Griffiths, dlouholetý manažer skupiny VW, který začátkem dubna „s okamžitou platností“ odstoupil z funkce generálního ředitele dceřiné společnosti VW Seat/Cupra. V té době nebyly uvedeny žádné důvody. Možná jednal s jinou automobilkou? Původně se zmiňoval Renault, ale nyní se říká, že se jedná o Stellantis. Zda je to realistické, zůstává otázkou.

 

Ve společnosti Seat/Cupra jeho funkci dočasně převzal člen představenstva Markus Haupt. Pozice je otevřená a zajímavá pro manažery VW, kteří by rádi vyměnili Wolfsburg za Barcelonu. K dispozici je i člen představenstva Seat/Cupra Sven Schuwirth, který má se značkami zkušeností stejně jako Griffiths.

 

A pak je tu skupina VW. Protože Oliver Blume je generálním ředitelem skupiny VW i Porsche, finanční trh očekává, že se urychleně vzdá své pozice v Zuffenhausenu. Jména se sice objevují, ale vše je zatím v rovině spekulací. Když byl jmenován generální ředitel Audi Gernot Döllner, nikdo ho neměl na radaru. Můžeme spekulovat, že nový generální ředitel přijde z koncernu nebo impéria Porsche a rozhodně ne zvenčí.

 

Přejděme k Volvu. Generální ředitel Jim Rowan se se společností rozešel stejně náhle, jako Griffiths odešel ze Seatu/Cupra. A opět to byl odchod navzdory úspěšnému finančnímu roku. Nejvíc překvapivé je, že se vrací Hakan Samuelsson, který již deset let Volvu úspěšně sloužil. Vrcholovému manažerovi, který žije u Starnberského jezera, je 74 let a dostal dvouletou smlouvu s platností od 1. dubna 2025. Nebude tedy dlouho trvat a potenciální korunní princové se také připraví.

 

Kolotoč se stále točí.

 

Foto (John Elkann): EC - Audiovisual Service