name | autoweek.cz
Může si Volkswagen ještě říkat Volkswagen?
19.12.2024 | | Aktuality
Zajímavá úvaha Guida Reinkinga pro Auto-Medienportal.
„Jmenujete se Volkswagen, ne Luxuswagen!“ Toto zvolání Roberta Habecka, který je stále ještě německým ministrem hospodářství, zní na první pohled věrohodně. Auta Volkswagen („Lidové auto“) docela zdražila. První Golf, který nedávno oslavil 50. narozeniny, stál v roce 1974 v Německu pouhých 8795 DM. To v 70. letech nebylo málo, protože průměrný čistý roční příjem byl 23 381 německých marek. To znamená, že průměrně vydělávající člověk musel na svůj Golf odpracovat čtyři a půl měsíce.
Dnes úplně jinak: nejnovější generace Golfu je v ceníku za 28 332 eur a průměrný roční příjem v Německu je aktuálně 26 271 eur. Průměrný spotřebitel musí v současnosti na Golf pracovat 13 měsíců, třikrát déle než generace jeho rodičů. A Volkswagen ID.3 jako plně elektrický protějšek Golfu stojí dokonce 33 300 eur, neboli 15 měsíčních platů. Elektromobily jsou drahé.
Má tedy Habeck pravdu a Volkswagen už nestaví auta pro lidi? Ne nutně: v roce 1974 měl Golf 50 k, karburátor a žádný katalyzátor, takže jeho hodnoty emisí tomu odpovídaly. Okénka se neotevírala elektricky, ale kličkou a dnes standardní klimatizace nebyla k dispozici za peníze ani na přímluvu.
Ještě zásadnější pro zákazníka Golfu I bylo: již při třetí technické prohlídce, tedy po šesti letech, se majitel na stanici TÜV majitel zapotil strachy a ptal se sám sebe, zda ještě dostane potřebnou nálepku. Po relativně krátké době totiž první Golfy vykazovaly vážné poškození korozí. Volkswagen zřejmě nakoupil levný plech z NDR. Říkalo se to.
Dnes je šest let starý Golf stále jako nový. V průměru jsou vozy VW staré přes deset let, to bylo v 70. letech nemyslitelné.
Přesto ceny aut překonaly vývoj příjmů, zejména v posledních 20 letech. Průměrná cena nového auta se zdvojnásobila, zatímco platy vzrostly jen o 50 %. Soukromí zákazníci reagují nákupem menších a levnějších aut.
Pro Volkswagen to znamená: Golf je stále nejprodávanějším vozem v Německu. Úspěch Škody ale hovoří jasně: do konce listopadu prodali dealeři dceřiné značky VW 191 243 vozů. To je nárůst o 24 %. Také Dacia nyní odebírá velký podíl na trhu, zejména v segmentu soukromých zákazníků. V Evropě je nejprodávanější Dacia Sandero, aktuálně nejlevnější auto na trhu.
Zákazníci jsou unaveni z utrácení stále větších obnosů za svá auta. Protože nyní, stejně jako u nájmů, výletů na dovolenou nebo cen domů, příjmy zaostávají za inflací. Důvodů je mnoho. Jedním z nich je absurdní nadměrná regulace, kterou auta v Evropě zažívají. Přísně regulovány jsou nejen emise výfukových plynů a emise CO2, ale také kybernetická bezpečnost, tedy ochrana aut před útoky hackerů. Toto pravidlo EU samo o sobě smetlo z trhu řadu cenově dostupných malých vozů, protože jejich výrobci se vyhnuli vysokým nákladům na kybernetickou bezpečnost, které se u těchto základních modelů nevyplatí. EU si musí položit otázku, zda se zde bezpečnost nepřehání?
Protože výrobci aut musí vydělávat. Jak jinak mají investovat miliardy do nových technologií, do elektrického pohonu, akumulátorů a především softwaru? Za posledních deset let udělala EU vše pro to, aby individuální mobilitu zdražila. Ozvali se proti tomu někdy politici jako Robert Habeck?
V předvolební kampani, která v Německu právě začala, Zelení slibují, že život opět učiní přístupnějším. Přitom už léta to dělají přesný opak: individuální mobilita, zejména autem, neustále zdražuje, nemluvě o bydlení, létání a jídle. I kdyby existovala vládní kontrola, v Německu jsou náklady prostě příliš vysoké na to, aby se zde vyráběla auta za 20 000 eur (500 000 Kč), bez ohledu na pohon, ať už elektrický, se spalovacím motorem nebo s křečkem v kole místo motoru. Brání tomu vysoké daně, mzdy a náklady na energie. Proto by Volkswagen dostupný za méně než 20 000 eur továrnám v Německu k zajištění zaměstnání nepomohl. Základní elektrický vůz Volkswagen ID 2 se bude vyrábět ve Španělsku. Jinak by cílová cena 25 000 eur (630 000 Kč) nebyla dosažitelná.
Foto: VW
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz