name | autoweek.cz

Mitsubishi ASX - úsporný crossover

Mitsubishi ASX - úsporný crossover

30.06.2010 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Automobilka Mitsubishi Motors prochází velkou proměnou modelové nabídky. Důležitou roli v tomto procesu by měl hrát kompaktní crossover ASX. Jde o novinku, která zdaleka není jen dalším novým modelem v rychle se rozvíjejícím segmentu.

Kompaktní crossovery jsou segmentem, který vykazuje i v době krize velký růst prodeje. Na druhou stranu je to ale také segment, v němž se v posledních měsících značně přiostřila konkurence. Mitsubishi proti ní využívá svých technických znalostí a přitom se snaží posunout z postavení výrobce velkých off-roadů, jejichž prodej v posledních letech klesá.

Mitsubishi získalo úspěch se svým prvním crossoverem Outlander. Přitom nešlo ani tak o absolutní čísla jako o to, že okolo 80 % jeho kupujících byli zákazníci, kteří si značku Mitsubishi zvolili poprvé.

V souladu s novou strategií firmy také nový kompaktní model ASX (Active Smart Crossover) vznikl na tzv. architektuře Project Global stejně jako modelová řada Lancer vč. verze Evolution nebo Outlander. Z Outlanderu dokonce přebírá 70 % komponent.

Mitsubishi ASX do značné míry vychází ze studie sportovního hatchbacku Concept-cX představené na frankfurtském autosalonu v září 2007. ASX je ovšem delší o téměř 200 mm, trochu vyšší (o 65 mm), širší (o 20 mm) a má kolmější zadní výklopné víko. ASX má na tento segment pozoruhodně nízký součinitel aerodynamického odporu Cx = 0,32. V Japonsku se nový vůz představil koncem roku 2009 jako RVR a evropská premiéra se odehrála na březnovém autosalonu v Ženevě 2010.

ASX je dlouhý 4295 mm, takže je o 345 mm kratší než Outlander. Přitom má s Outlanderem má stejný rozvor náprav 2670 mm. Ten je v segmentu kompaktních crosoverů nejdelší, což vytváří větší vnitřní prostor a současně též garantuje větší stabilitu při rychlé jízdě.

ASX má zavazadlový prostor o objemu 442 l, zadní asymetricky dělená sedadla a otvor pro lyže. V zavazadelníku je pod rovnou podlahou odkládací prostor. Pro zákazníky v České republice se speciálně připravuje sada pro jeho využití ke zvětšení zavazadlového prostoru na 490-500 l.

Ač je oproti Outlanderu je ASX jen o trochu menší, je ASX o plných 300 kg lehčí než srovnatelné varianty.

Zásadní novinku, kterou Mitsubishi s modelem ASX uvádí, je zcela nový motor 1,8 DI-D MIVEC vyvinutý ve spolupráci se společností Mitsubishi Heavy Industry. Jde o první turbodiesel pro osobní vozy vybavený proměnlivým časováním a zdvihem sacích ventilů MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system, tedy Novátorský systém elektronického variabilního časování a zdvihu ventilů Mitsubishi). Jeho vysokotlaké vstřikování nafty systémem Common rail dodává společnost Denso. Pracuje se vstřikovacím tlakem až 200 MPa. Turbodmychadlo má proměnlivou geometrii lopatek dmychadla. Připraveny jsou dvě výkonové verze Low Power o 85 kW a High Power se 110 kW, lišící se poněkud i výkonovou a momentovou charakteristikou.

Tento motor vyniká nejnižší spotřebou nafty ve svém segmentu, a to nejen při normovaném měřícím cyklu, ale především v praktickém provozu. Snížení spotřeby bylo dosaženo kromě už uvedených technických inovací i celou řadou drobných úprav vedoucích k malým snížení ztrát, což v celku dává mimořádný výsledek.

Motor sdílí základní prvky (např. lehký hliníkový blok válců odlévaný pod tlakem, plastové víko hlavy válců atd.) s nejnovějšími zážehovými motory Mitsubishi. Tato podobnost přináší výhody po stránce zkrácení vývoje (přibližně tři roky) i úsporou nákladů díky využití společných výrobních nástrojů  v motorárně MMC Shiga.

Také nový motor 1,8 DI-D MIVEC byl poprvé představen v konceptu Concept-cX v září 2007. Již od září bude tento motor k dispozici i pro Lancer a během roku 2011 bude nabízen i v Outlanderu.

Nově vyvinutý zážehový motor 1,6 l MIVEC o 86 kW vychází z 1,5 l motoru modelů Colt a Lancer.

ASX se dočká samočinné převodovky CVT v roce 2011 v kombinaci se zážehovým motorem 1,6 l, zatímco nový turbodiesel dostane samočinnou převodovku (zřejmě půjde o dvouspojkovou SST) až v roce 2012.

Všechny verze se standardně se dodávají s výbavou ClearTec zahrnující mj. i systém samočinného vypnutí motoru Start/Stop, systém regulace výroby elektřiny či pneumatiky s nízkým valivým odporem.

Mitsubishi ASX může mít pohon předních nebo všech čtyř kol. Pohon všech kol AWC je zajištěn prostřednictvím elektrohydraulické spojky a umožňuje volbu ze tří režimů: pohonu předních kol 2WD, samočinně přiřazovaného pohonu kol 4WD AUTO a stálého pohonu všech kol 4WD LOCK.

V základní výbavě jsou čelní dvoufázové airbagy a dále boční a hlavové pro sedadla vpředu i vzadu a kolenní pro řidiče. ASX je standardně vybaven aktivním řízením stability M-ASTC i asistentem rozjezdu do kopce HSA.

Unikátní je řešení osvětlení představují světlomety Xenon Super-HiD Wide Vision 160° lépe využívající světelnou energii žárovek k rozšíření světelného toku. Pro nejnáročnější zákazníky jsou v nabídce mj. i multikomunikační systém Mitsubishi s pevným diskem o kapacitě 40 GB, špičkový audiosystém Rockford Fosgate 710 W, palubní navigace s pevným diskem (HDD) a 7\" LCD monitorem, panoramatická skleněná střecha s osvětlením diodami LED Moonlight, propojovací systém USB & Bluetooth, kamera pro pohled dozadu, komplexní elektronický řídicí systém automobilu ETACS, atd.

Mitsubishi ASX se vyrábí se v Japonsku v závodě MMC Okazaki.