name | autoweek.cz

Ministerstvo dopravy reaguje na rozsáhlé podvádění při STK a SME

Ministerstvo dopravy reaguje na rozsáhlé podvádění při STK a SME

05.09.2024 | | Tiskové zprávy

Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME. Nová Inspekce posílí dozor nad vozidly v provozu.

Ministerstvo dopravy zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek. Ministr dopravy Martin Kupka zároveň vyzval příslušné úřady k častějším kontrolám STK a SME.

 

Stanice technické kontroly (STK) v současné době kontrolují krajské úřady (KÚ), kontrolu stanic měření emisí (SME) zajišťují obce s rozšířenou působností (ORP). Oba typy stanic mají být povinně zkontrolovány alespoň jedenkrát za 3 roky. Na kontrolní činnost příslušných úřadů dohlíží Odbor provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy, který je metodicky řídí a zároveň má oprávnění i na přímou kontrolu STK/SME. Ministerstvo dopravy rovněž disponuje Informačním systémem technických prohlídek.

 

Zjištěná data z jednotlivých stanic dokáží signalizovat podezřelá měření a průběhy kontrol. Ministr dopravy Martin Kupka proto dopisem apeluje na kraje i obce s rozšířenou působností k zintenzivnění četnosti kontrol nad rámec stanovených lhůt. Ve vytipovaných stanicích by měly během následujících týdnů provést mimořádné kontroly a o jejich výsledcích informovat ministerstvo. To se také chystá zpracovat metodické „check listy“, které napomohou k efektivnějšímu provádění kontrol.

 

„Některé kontrolní mechanismy již máme a musíme je jen intenzivněji využívat. Jiné musíme doplnit tak, aby systém fungoval mnohem efektivněji a omezily se podvody, o kterých si cvrlikají vrabci na střeše,“ říká k tomu ministr Kupka. Jako příklad již existujícího mechanismu uvádí tzv. test poctivosti, který kontrolnímu orgánu umožňuje při provádění kontroly na vozidle přistaveném kontrolním orgánem pořizovat zvukové, obrazové a zvukově-obrazové záznamy bez toho, aby kontrolní technik věděl, že je kontrolován.

 

K posílení systému kontrol je podle ministra rovněž bezpodmínečně nutné mnohem větší využití dat z Informačního systému technických prohlídek (ISTP), než je tomu doposud. Ministerstvo připraví automatické nástroje upozorňující na podezřelá měření a průběhy kontrol. Ty pak budou předávány na KÚ nebo ORP k provedení kontroly.  Do konce roku ministerstvo také rozšíří ISTP o centrální evidenci státního odborného dohledu a zjištěných přestupků.

 

Odbornou kontrolu technického stavu vozidel v provozu v současné době provádějí pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD) za nutné asistence Policie ČR. Od 1. 7. 2025 dojde k transformaci CSPSD na Inspekci silniční dopravy (INSID), která bude moci kontrolovat technickou způsobilost vozidel včetně kouřivosti samostatně. To umožní zvýšení počtu kontrol vozidel v provozu, z jejichž dosavadního průběhu je zřejmé, že řidiči často zanedbávají údržbu vozidel v mezidobí mezi technickými kontrolami a vozidly v nevyhovujícím stavu, byť s platnou STK, ohrožují životní prostředí i bezpečnost silničního provozu.

 

V případě podezření na nedostatky budou inspektoři INSID moci přikázat jízdu do nejbližší STK nebo SME, případně odebrat doklady či SPZ. Jak ale upozorňuje ministr Kupka, měření emisí nebo kompletní technickou kontrolu budou moci inspektoři provést v blízkosti kamenné STK. Výsledek pak bude možné využít pro výkon státního odborného dohledu nad stanicí STK a SME.

 

Foto: MD ČR