name | autoweek.cz

Milníky aerodynamiky ve Škoda Muzeu
17.02.2016 | Vladimír Rybecký | Auto archív
Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi láká na novou výstavu Aerodynamika. Exkluzivními exponáty jsou Škoda 935, Škoda 130 RS A5 a Škoda VisionC. Automobilka Škoda aplikuje poznatky z oboru aerodynamiky již 80 let.
Tématem nové výstavy ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi je aerodynamika. Do 8. května 2016 mohou návštěvníci nahlédnout do bohaté historie aplikace aerodynamických poznatků automobilkou Škoda, a to prostřednictvím výjimečných exponátů a řady dobových fotografií.
Výstava vznikla ve spolupráci Škoda Muzea, Škoda Designu a oddělení aerodynamiky Škoda Auto.
„Využití aerodynamiky na vědecké bázi má v automobilce Škoda dlouhou tradici, sahající až do třicátých let dvacátého století,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea.
Tuto éru na výstavě zastupuje unikátní prototyp Škoda 935, který dosáhl již v roce 1935 výjimečně příznivé hodnoty součinitele odporu vzduchu cx=0,37. Aerodynamicky optimalizované tvary najdeme i na sportovních speciálech 30. let, z unikátního know-how těžili také majitelé vozů Škoda Popular Monte Carlo (1936) a „dálnicového tudoru“ Škoda Rapid 1500 OHV (1938).
Od konce 40. let 20. století procházely modely osobních i závodních vozů Škoda 1101/1102 v měřítku 1:5 a 1:10 zkouškami v aerodynamickém tunelu. Obtékání modelů vzdušným proudem zviditelňovala vlákna, tzv. bavlnky.
K nejatraktivnějším aplikacím z té doby patří pontonová a doutníková karoserie vozů Škoda Sport a Supersport či designový skvost Škoda 1100 OHC (1958). Z měření v aerodynamickém tunelu vycházeli konstruktéři také při tvorbě velkosériového vozu Škoda 1000 MB a následujících modelů.
Výstava Aerodynamika ve Škoda Muzeu připomíná i další milníky. Například testování vozu Škoda 130 RS A5 s účinnými spoilery, rozšířenými prahy a křídlem v zadní části vozu na letištní ploše v Hoškovicích (1978) či měření prototypů ve skutečné velikosti v aerodynamickém tunelu MIRA (Motor Industry Research Association) ve Velké Británii či u proslulé italské karosárny Pininfarina.
Příznivci nejnovějších technologií ocení srozumitelnou prezentaci metod počítačové simulace proudění CFD (Computational Fluid Dynamics), detailně analyzující rozdělení vzduchu kolem a uvnitř vozu po stovkách výpočetních buněk. CFD simulace se použily například u studie Škoda VisionC se součinitelem odporu vzduchu cx=0,26. Originální vůz VisionC patří k magnetům výstavy. „Tato studie ukazuje návštěvníkům optimální spojení aerodynamiky a designu,“ upozorňuje vedoucí Škoda Muzea Andrea Frydlová.
Výstava Aerodynamika je návštěvníkům Škoda Muzea v Mladé Boleslavi přístupná do 8. května 2016, denně od 9:00 do 17:00 hodin. Návštěvu Škoda Muzea lze navíc spojit s prohlídkou výrobního závodu.
Výstava vznikla ve spolupráci Škoda Muzea, Škoda Designu a oddělení aerodynamiky Škoda Auto.
„Využití aerodynamiky na vědecké bázi má v automobilce Škoda dlouhou tradici, sahající až do třicátých let dvacátého století,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea.
Tuto éru na výstavě zastupuje unikátní prototyp Škoda 935, který dosáhl již v roce 1935 výjimečně příznivé hodnoty součinitele odporu vzduchu cx=0,37. Aerodynamicky optimalizované tvary najdeme i na sportovních speciálech 30. let, z unikátního know-how těžili také majitelé vozů Škoda Popular Monte Carlo (1936) a „dálnicového tudoru“ Škoda Rapid 1500 OHV (1938).
Od konce 40. let 20. století procházely modely osobních i závodních vozů Škoda 1101/1102 v měřítku 1:5 a 1:10 zkouškami v aerodynamickém tunelu. Obtékání modelů vzdušným proudem zviditelňovala vlákna, tzv. bavlnky.
K nejatraktivnějším aplikacím z té doby patří pontonová a doutníková karoserie vozů Škoda Sport a Supersport či designový skvost Škoda 1100 OHC (1958). Z měření v aerodynamickém tunelu vycházeli konstruktéři také při tvorbě velkosériového vozu Škoda 1000 MB a následujících modelů.
Výstava Aerodynamika ve Škoda Muzeu připomíná i další milníky. Například testování vozu Škoda 130 RS A5 s účinnými spoilery, rozšířenými prahy a křídlem v zadní části vozu na letištní ploše v Hoškovicích (1978) či měření prototypů ve skutečné velikosti v aerodynamickém tunelu MIRA (Motor Industry Research Association) ve Velké Británii či u proslulé italské karosárny Pininfarina.
Příznivci nejnovějších technologií ocení srozumitelnou prezentaci metod počítačové simulace proudění CFD (Computational Fluid Dynamics), detailně analyzující rozdělení vzduchu kolem a uvnitř vozu po stovkách výpočetních buněk. CFD simulace se použily například u studie Škoda VisionC se součinitelem odporu vzduchu cx=0,26. Originální vůz VisionC patří k magnetům výstavy. „Tato studie ukazuje návštěvníkům optimální spojení aerodynamiky a designu,“ upozorňuje vedoucí Škoda Muzea Andrea Frydlová.
Výstava Aerodynamika je návštěvníkům Škoda Muzea v Mladé Boleslavi přístupná do 8. května 2016, denně od 9:00 do 17:00 hodin. Návštěvu Škoda Muzea lze navíc spojit s prohlídkou výrobního závodu.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz