name | autoweek.cz

Miliardové investice VW do ztrátového Rivianu

Miliardové investice VW do ztrátového Rivianu

26.06.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen hledá pomoc s vývojem elektromobilů a především softwaru u dosud amerického vyzyvatele Tesly Rivian. VW hodlá utratit pět miliard dolarů za automobilku, pro níž je to velmi vítaná finanční injekce, protože se trvale potácí v červených číslech a čelí klesajícímu zájmu o elektromobily.

Volkswagen plánuje utratit až 5 miliard dolarů za softwarové partnerství pro elektromobily s kalifornskou společností Rivian.

 

Struktura dohody

Plán spolupráce Volkswagenu s Rivianem počítá s vytvořením společného podniku a do Rivianu po počáteční investici ve výši miliardy dolarů postupně přitečou další miliardy. Dohoda má dvě části. První je plánovaný společný podnik 50:50 mezi společnostmi Volkswagen a Rivian s cílem vyvinout nejmodernější software pro elektromobily. Volkswagen do společného podniku investuje až 2 miliardy dolarů - polovinu na konci roku 2024 a zbytek na konci roku 2026.

 

Dalším částí dohody je přímá investice Volkswagenu až 3 miliardy dolarů do Rivianu, které budou rovnoměrně rozloženy na období 2024–2026. Zatímco první bude v roce 2024, další dvě jsou vázány na nezveřejněné finanční a technologické milníky v následujících letech. Na základě aktuální tržní hodnoty Rivianu by investice ve výši 3 miliard dolarů přinesla Volkswagenu 25% podíl v americké společnosti, čímž by se posunul před současného hlavního akcionáře Amazon.

 

Spolupráce bude omezena na software, řídicí jednotky a síťovou architekturu. Volkswagen chce v druhé polovině dekády získat tyto technologie a software od společnosti Rivian pro svá nová auta. To by mu mohlo ušetřit spoustu peněz ve srovnání s vývojem vlastními silami. Šéf Rivianu RJ Scaringe zdůraznil, že další oblasti, jako jsou akumulátory nebo technologie pohonu, nejsou součástí partnerství.

 

Problémy Rivianu

Rivian nabízí své vozy s elektrickým pohonem ve dvou kategoriích populárních ve Spojených státech - velká SUV a pickupy. Rivian také vyrábí elektrické dodávky pro Amazon, které jsou už k vidění i v Evropě. Největší světový internetový prodejce je také investorem. Rivian v posledním čtvrtletí dodal 13 600 elektromobilů, což znamenalo tržbu 1,2 miliardy dolarů a ztrátu 1,45 miliardy dolarů. Přitom za rok 2023 Rivian vykázal ztrátu 5,6 miliardy USD! Analytici uvádějí, že Rivian generuje ztrátu téměř 40 000 USD na každé dodané auto!

 

Řešení problémů VW

VW se léta potýká s problémy s vlastním vývojem softwaru pro elektromobily, což mělo za následek zpoždění uvedení modelů značek Audi a Porsche na trh. Příčinou je způsob, jakým po desetiletí probíhala činnost velkých výrobců automobilů: většinu technologií nakupovali od různých dodavatelů, takže ve výsledku měli spoustu malých počítačů, které byly spojeny s velmi specifickými funkcemi. Z tohoto systému je obtížné vyvinout architekturu založenou na zónovém principu, v níž jedna řídicí jednotka přebírá funkce pro několik oblastí.

 

Rivian hned od svého vzniku vyvinul vlastní architekturu, v níž je elektronika auta rozdělena do několika zón s vlastními řídicími jednotkami aby se zkrátil přenos dat. V první generaci platformy Rivian bylo potřeba 17 těchto řídicích jednotek, nyní se u druhé generace jejich počet snížil na sedm. Rivian je jedním z mála výrobců, který má takovou zónovou architekturu v sériové výrobě, a proto je pro VW zajímavý, i když sám už dosud do vlastního vývoje softwaru investoval miliardy eur.

 

Nová strategie VW

Spojení je nejnovější ze série obchodů generálního ředitele Volkswagenu Olivera Bluma, který převzal vedení v září 2022 po sesazení Herberta Diesse. Přechod od spalovacích motorů k elektromobilům vyžaduje odborné znalosti v oblastech, kde má VW historicky málo zkušeností - od nabíjení přes akumulátory až po software. Diess v roce 2020 založil softwarovou jednotku Cariad v naději, že vyvine vlastní architekturu, která bude konkurovat Tesle. Nefungovalo to a Cariad se potýká se zpožděními a ztrátami, což analytici kladou za vinu složitému vedení skupiny a pomalému rozhodování.

 

Blume proto hledá nápravu mimo VW. V červenci loňského roku uzavřel smlouvu s čínským start-upem Xpeng o spolupráci na softwaru a platformě pro elektromobily a nyní přidal další s Rivianem ve Spojených státech, aby využil softwarové expertizy od start-upů zabývajících se výhradně elektromobily a které vyvinuly své technologie z čistého stolu. Na rozdíl od partnerství s Xpengem nebudou Rivian a Volkswagen vyvíjet společné modely a zatímco výsledky spolupráce s Xpengem jsou určeny pouze pro použití v Číně, software vyvinutý s Rivianem by mohl být technicky použit kdekoli ve světě, i když o podrobnostech ještě nebylo rozhodnuto.

 

Dohoda navíc posiluje vazby Volkswagenu se Spojenými státy, kde chce do roku 2030 zdvojnásobit podíl na trhu jako potenciální protiváhu Číny, jejího největšího jednotného trhu. To je ovšem cíl, který vedení VW vyhlašuje se železnou pravidelností už několik desetiletí.

 

Co partneři přinášejí?

Peníze, které Volkswagen do společného podniku vkládá, umožní společnosti Rivian vyvinout více modelů a snížit provozní náklady využitím většího objemu produkce.

 

Rivian přináší své duševní vlastnictví na software, které půjde přenést z vozů Rivian do vozů koncernu Volkswagen včetně značek Audi a Porsche a do obnovené značky Scout, určené jen pro severoamerický trh. První vozy, které budou mít kompletní sadu Rivian, tedy software, centrální počítač a sítě, mají vyjet v roce 2028. Možná ale bude možné začlenit části technologie i do dřívějších modelů. Rivian již testoval komponenty od Audi, aby zjistil, jak je lze integrovat.

 

Znamená to konec pro Cariad?

Otázkou nyní je, co Volkswagen nyní udělá s vlastními týmy vývojářů softwaru, když jej bude nakupovat jinde. Zdá se, že pro Cariad to znamená konec, alespoň v současné podobě. Blume nicméně uvedl, že Cariad bude pro Volkswagen hrát významnou roli a dohodu s Rivianem označil za doplněk k posílení stávající softwarové strategie. Šéf Cariadu Peter Bosch dodal, že partnerství urychlí práci Cariadu a sníží jeho náklady. Odpovědnost za takzvanou Architekturu 2.0 softwarově definovaného vozidla, tedy hlavní softwarové zpracování s cílem sjednotit operační systémy v celé skupině Volkswagen, však nyní přejde do společného podniku.

 

„Cariad by měl zmizet. Realita je taková, že se stává irelevantní a zemře přirozenou smrtí. Žádné jiné starší automobilce se nepodařilo vybudovat konkurenceschopnou softwarovou nabídku vlastními silami. Starý VW by do řešení neustále házel peníze, ale nový VW s Oliverem Blumem je pragmatičtější a pokornější, takže hledá pomoc jinde,“ řekl analytik agentury Jefferies Philippe Houchois.

 

Je třeba dodat, že Cariad spolupracuje s vývojáři společnosti Bosch na vývoji systému autonomního řízení. Přitom ale společnost Bosch minulý týden ohlásila, že sama vyvíjí software spojující různé systémy v autech blízké budoucnosti.

 

Řekli k tomu

Oliver Blume, generální ředitel Volkswagen Group: „Naši zákazníci budou těžit z partnerství se společností Rivian pro vytvoření špičkové technologické architektury. Díky naší spolupráci přineseme ta nejlepší řešení pro naše vozidla rychleji a s nižšími náklady. Jednáme také v nejlepším zájmu našich silných značek, které budou inspirovat svými ikonickými produkty. Partnerství hladce zapadá do naší stávající softwarové strategie, našich produktů a partnerství. Posilujeme náš technologický profil a naši konkurenceschopnost.“

 

RJ Scaringe, zakladatel a generální ředitel Rivian: „Jsme velmi potěšeni, že můžeme spolupracovat s koncernem Volkswagen. Od prvních dnů Rivianu jsme se soustředili na vývoj vysoce diferencovaných technologií a je vzrušující, že si to uvědomuje jedna z největších a nejuznávanějších automobilových společností na světě. Očekává se, že toto partnerství nejen přinese náš software a související zónovou architekturu na ještě širší trh prostřednictvím globálního dosahu koncernu Volkswagen, ale také se očekává, že toto partnerství pomůže zajistit naše kapitálové potřeby pro podstatný růst. Rivian byl vytvořen, aby pomohl světu přejít od fosilních paliv prostřednictvím přesvědčivých produktů a služeb, a toto partnerství je s tímto posláním krásně sladěno.“

 

Také pochyby

Někteří analytici varují, že bude obtížné integrovat kulturu rychlého start-upu Rivian se strukturou více značek Volkswagenu, která je považována za pomalejší. Roger Atkins z poradenské společnosti Electric Vehicles Outlook pro Reuters zpochybnil, zda jsou Volkswagen a Rivian kompatibilní: „Je tu kulturní problém snažit se zkombinovat vertikálně integrovaný, flexibilní, svižný softwarový přístup Rivianu s tradičnějším přístupem Volkswagenu, který spočívá ve spolupráci s více dodavateli a středním managementem. To je jako strčit hranatý kolík do kulaté díry.“

 

Donedávna nízká hodnota akcií Rivianu po oznámení investice vyskočila o téměř 50 %, zatímco akcie Volkswagenu klesly. Investoři vyjadřují obavy ohledně velikosti investice, přičemž cílový investiční poměr Volkswagenu ve výši 12 % výnosů převyšuje 8 % nebo méně, na které se zaměřují jiné evropské společnosti jako Stellantis. Makléřská firma Stifel uvádí, že skupina VW by měla aktiva prodávat, aby si je zjednodušila s odkazem na většinový podíl skupiny v nákladní divizi Traton.  „Ačkoli by transakce mohla dávat smysl strategicky, investoři by preferovali, aby VW aktiva prodával, ne kupoval,“ uvedla Stifel Research.

 

Foto: Rivian a Newspress