name | autoweek.cz
Metalický 3D tisk pro lehčí motory
17.01.2017 | Vladimír Rybecký | Doprava
Tým vývojářů a projektantů Renault Trucks pracuje na aditivním výrobním procesu - 3D metalickém tisku, který by měl významně zvýšit výkony motorů. Technologie budoucnosti se už dnes stává realitou díky úspěšnému testování některých komponentů na motoru Euro 6.
Oddělení Renault Trucks Lyon Powertrain Engineering se zaměřilo na využití metalické 3D aditivní výroby jako na budoucí proces výroby motorů. Prototyp čtyřválcového motoru DTI 5 Euro 6 step C byl vyroben výhradně pomocí technologie 3D tisku. Celkový počet komponent motoru DTI 5 se snížil o 25 %, což představuje o 200 méně součástek.
Ačkoli byl již kompletní motor navržen virtuálně, byly ventilová vahadla a držáky vahadel vyrobeny za použití technologie metalického 3D tisku a následně úspěšně testovány na motoru Euro 6 na zkušebních stolicích po dobu 600 hodin.
„Cílem projektu je ukázat pozitivní vliv na velikost a hmotnost motoru při použití tohoto způsobu výroby. Tento postup nám umožnil snížit hmotnost čtyřválcového motoru o 25 %, což činí 120 kg. „Provedené testy prokázaly dobrou odolnost a trvanlivost komponentů motoru, které byly vyrobeny 3D tiskem, takže nejde jen o kosmetickou záležitost,“ vysvětluje projektový manažer Renault Trucks Damien Lemasson.
Metalická 3D aditivní výroba otevírá nové možnosti při vývoji spalovacích motorů. Tento způsob, který funguje na principu přidávání materiálu vrstvu po vrstvě, umožňuje výrobu komplexních organických forem, optimalizaci rozměrů jednotlivých dílů motoru a snížení množství operací během vlastní montáže motoru a tedy i počtu komponentů motoru.
Dopravním společnostem přináší 3D technologie řadu výhod. Budou schopny optimalizovat celkové náklady na provoz svých vozových parků díky snížené hmotnosti motoru, které přispěje k vyššímu užitečnému zatížení a snížení spotřeby pohonných hmot.
V krátkodobém horizontu by tato technologie mohla být využita pro speciální aplikace nebo pro malé série. Po vyhodnocení prvních testů takto vyrobených motorů budou vývojáři Renault Trucks dále pracovat na vylepšování procesu výroby s cílem zvýšit funkčnost jednotlivých komponentů motoru a zvýšení výkonu.
Ačkoli byl již kompletní motor navržen virtuálně, byly ventilová vahadla a držáky vahadel vyrobeny za použití technologie metalického 3D tisku a následně úspěšně testovány na motoru Euro 6 na zkušebních stolicích po dobu 600 hodin.
„Cílem projektu je ukázat pozitivní vliv na velikost a hmotnost motoru při použití tohoto způsobu výroby. Tento postup nám umožnil snížit hmotnost čtyřválcového motoru o 25 %, což činí 120 kg. „Provedené testy prokázaly dobrou odolnost a trvanlivost komponentů motoru, které byly vyrobeny 3D tiskem, takže nejde jen o kosmetickou záležitost,“ vysvětluje projektový manažer Renault Trucks Damien Lemasson.
Metalická 3D aditivní výroba otevírá nové možnosti při vývoji spalovacích motorů. Tento způsob, který funguje na principu přidávání materiálu vrstvu po vrstvě, umožňuje výrobu komplexních organických forem, optimalizaci rozměrů jednotlivých dílů motoru a snížení množství operací během vlastní montáže motoru a tedy i počtu komponentů motoru.
Dopravním společnostem přináší 3D technologie řadu výhod. Budou schopny optimalizovat celkové náklady na provoz svých vozových parků díky snížené hmotnosti motoru, které přispěje k vyššímu užitečnému zatížení a snížení spotřeby pohonných hmot.
V krátkodobém horizontu by tato technologie mohla být využita pro speciální aplikace nebo pro malé série. Po vyhodnocení prvních testů takto vyrobených motorů budou vývojáři Renault Trucks dále pracovat na vylepšování procesu výroby s cílem zvýšit funkčnost jednotlivých komponentů motoru a zvýšení výkonu.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz